wanneer merrie berijden met veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunnyblue

wanneer merrie berijden met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:25

Mijn merrie heeft op 13 mei een veulen gekregen. Nu hoor ik op stal dat je niet hoeft te wachten met rijden totdat het veulen naar de opfok gaat. Mijn vraag is wanneer ik mijn merrie kan berijden, is dat bijvoorbeeld een maand na de bevalling of twee maanden. Opzich lijkt het mij goed dat het veulen en de merrie wennen aan het idee dat ze even van elkaar gescheiden worden, op een gegeven moment moet het toch dus kunnen ze er beter alvast aan wennen.

FriesWytske

Re: wanneer merrie berijden met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:32

Dan is ze nu bijna een maand oud. Je zou nu wel weer met de merrie kunnen beginnen. En net wat je zegt dan zijn ze er beide ook al een beetje aan gewend als ze echt bij elkaar weg gaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:52

Je zou nu al kunnen beginnen. Zelf wacht ik altijd wat langer omdat de merrie heel besschermend is.

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:56

Bij ons op stal doen we eigenlijk al na 2 of 3 dagen de merrie eerst 10 minuutjes in de stapmolen en blijft er iemand bij het veulentje in de stal. Dan bouwen we dat 1 a 2 weken rustig op tot ongeveer een half uurtje, daarna beginnen we meestal weer met rijden en de veulentjes wennen er heel snel aan. Als ze wat ouder zijn krijgen ze ook veulenbrok op het moment dat we aan het rijden zijn.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:59

bij ons gaat de merrie gelijk vanaf 2e dag al heel even
van het veulen af, dit is dan meer van even stal uit rondje
lopen en er weer in, dit opbouwen, en meestal na 2 weken
dat ik voor de ''lol'' op het paard ga zitten meestal dan 5
tot 10 minuten en dan dit ook op bouwen..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:14

Zo doen wij dat ook.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:18

Meestal halen we de merrie er na 1,5 week af en dan rustig longeren, dit doe ik dan een paar keer todat ik merk dat de merrie het allemaal goed vind en dan rustig aan beginnen met rijden. En net als nodi krijgen ze bij ons ook veulen brok als ze wat ouder zijn.
Moet zeggen dat het tot nog toe altijd goed is verlopen met de merrie's en veulens

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:21

De eerste 2 weken laat ik de merrie altijd met rust. Daarna begin ik ze te longeren. Eerst 10 min. om de dag. Na een week klim ik er weer op en dan is dat meestal een minuut of 20.. En dan na die weet bou ik het weer helemaal op naar een uur.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:23

Sunny,goeie vraag.
Mijn veulen is van 22 mei.Ik wil ook zo snel mogelijk weer rijden.
Ben daarom ook begonnen van de week om ze 5 min uit elkaar te halen.Er is nog niet veel met de merrie te beginnen maar ben er van overtuigd dat dat vanzelf beter gaat.
Succes.........

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:37

Ik begin meestal na 1 week met de merrie bij het veulen weg te halen en dan een rondje te lopen (paar min.) en dit steeds langer te doen en na een week klim ik er rustig weer op en dan maar 10 min of zo en dan is het nog niet echt rijden, maar gewoon bewegen en dit bouw ik ook rustig op laat de merrie het tempo bepalen en meestal met 1 mnd kan ik weer gewoon rijden.
Heb dit al een paar keer zo gedaan en gaat erg goed, het is natuurklijk per merrie verschillend hoe ze reageren...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:43

ik ben net begonnen met rijden, mijn veulen is van 8 mei, met losstappen en uitstappen houd mijn vader het veulen vast in de hoek en met draven laat ik hem nog meelopen (2 rondjes draven 2 rondjes stappen) dat gaat goed, en zo bouw ik het rustig uit.
dan houd m n vader hem langer vast en ook met draven, maar het is ook per veulen verschillend hoe ze erop reageren want die van vorrig jaar was er makkelijker in.
na een paar weekjes laat ik het veulen op stal

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:19

Niet. Veulen en merrie gewoon afscheiden, worden ze hard van en anders word het hoe later de tijd hoe moeilijk het scheiden wordt.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:24

Ik heb de 2e dag gelijk al 3 minuutjes uit elkaar. Nu is mijn veulen bijna 7 week en is ze er al bijna 3 kwartier bij weg soms. Ik rijd een half uur, en mijn moeder gaat gezellig met het veulen om het huis wandelen, poetsen etc.
Morgen ga ik voor het eerst weer een half uurtje lessen met het veulen in de trailer.
Ze maken er beide geen probleem van, en het is alleen maar goed!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:18

Het ligt er aan. Met mijn oude ervaren merrie (17 jaar) ben ik vorige week weer begonnen, veulen is van 2 mei. Ik stap er gewoon op, maar dat komt omdat we allebei precies weten hoe het zit. Veulen gilt de wereld bij elkaar...maar pas als ik afstap begint moeders terug te gillen. Ik doe nog niet al te veel omdat ik in ooit eens te vroeg echt weer serieus ben gaan rijden. Achteraf was dat te veel gevraagd, merrie kreeg last van bekkeninstabiliteit, werd ik niet vrolijk van! Je moet je paard dus goed in de gaten houden, of ze het aankan.

Ik heb ook wel eens merrie en veulen 5 maand samen laten lopen zonder dat er veel werd gereden of wat dan ook, proces van spenen ging niet veel anders dan anders....dus daarvoor hoef je het niet te doen. Praktijk laat zien dat de afstand tussen moeder en kind (letterlijk en figuurlijk) groter wordt vanaf de 4e/5e maand, ongeacht wat er nu precies is gebeurd in de tussentijd.

Voor maiden merries is het zeker zaak langzaam op te bouwen, die zijn vaak wat meer van slag. Als je ze de eerste keer goed door dit proces heenloodst, gaat het de volgende keer al een stuk makkelijker.

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:31

Inderdaad wat Kendra zegt: het verschilt per paard.
Één van de merries van mijn dochter loopt voor de koets. Mijn dochter heeft ermee gewacht tot het veulen 2 weken oud was, en heeft toen heel eventjes het veulen apart gepakt. Gewoon eventjes uit de wei. Een week later de merrie uit de wei vissen, kijken hoe dat ging.
En nu, nu het veulen 5 weken oud is, heeft ze de merrie gewoon uit de wei geplukt, en even op stal gezet. Daarna teruggelopen om te kijken hoe het met het veulen ging, en die heeft zich bij de kudde gevoegd. De hengst ontfermde zich over het veulen. Merrie ingespannen, en eventjes mee gemend. De merrie was wel wat fris, maar dat kwam omdat ze al een tijdje niet gemend hadden.
Merrie uitgespannen, en terug gebracht naar het veulen. Het is allemaal heel goed gegaan.