het komt bijna ons veulen maar toch nog een paar vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

het komt bijna ons veulen maar toch nog een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:16

ik heb voor jullie 2 vraagjes
1. wat is het teken dat het veulen binnen een paar dagen komt?
ik ken wel de meeste tekenen maar aan welke zie je het beste.
2. wat is de plek voor een merrie om te bevallen.
we hebben een grote weide waar dusty(toekomstige mamma)samen met 2 andere paarde staat deze twee zijn best dominant.
een kleinere er naast ze kunnen elkaar dan gewoon zien er zit dan alleen een hek tussen.
en een extra grote stal die bij ons aan huis staat.
wat is volgens jllie het beste.
het veulen komt over ongeveer 3 weken.
pappa is een american painthorse zwart bont tabino en de trotse mamma dusty een lieve draver.
ik hoop dat jullie de antwoorden weten
groetjes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:30

De tekenen wisselen per merrie, ook afhankelijk of het een maiden betreft of niet. Het beste is het te zien aan het kegelen, dan komt het veulen meestal binnen 24 uur.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de weide, deze is veel hygienischer dan een stal en het veulen heeft direct lekker de ruimte. In jouw geval zou ik de merrie alleen in de kleinere weide zetten (mits er geen sloten langs lopen!). Dominante paarden willen het een lagere in rang nog weleens moeilijk maken als de merrie tegen het bevallen aan zit. Ook pakken ze af en toe het veulen van de echte moeder af. Dit hoeft niet te gebeuren, maar is wel een mogelijkheid.

Zijn de weides ook aan huis en waar heeft de merrie de afgelopen 2 maand gestaan? Was dat alleen in de weide of ook in de stal?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: het komt bijna ons veulen maar toch nog een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:42

de beide weides zijn aan huis ik kan ze vanaf hier zien. de merrie heeft in de grote weide gestaan. de kleine en grote weide zijn er ongeveer gelijk aan elkaar. er loopt geen sloot door heen.

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:55

ik ben het eens met fjordina!
Op de kleinere weide zette en natuurlijk goed in het oog houden naar de datum toe.
Tekens betekenen niet zoveel hoor mijn merrie liep ze allemaal door twee weken en half voor de bevalling (zolang liep ze dan ook met druppelende uier).
Waakzaam zijn en veel succes geniet ervan !! :D (ik duim alvast)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:55

De tekenen zijn bij de meeste merrie gelijk echter per paard verschillend voorafgaand aan het veulen. Momenteel heb ik twee merries hoogdrachtig, uitgerekend 20 en 22 juni. De ene kegelt al een paar dagen en is met de achterhand aan het veranderen. De ander begint het uier op te zwellen maar verder nog niets te zien.
Terwijl ik verwacht dat de bevalling van de laatste merrie het eerst zal beginnen. (uitgaande van vorige drachten) Dus nu al waken en in de gaten houden.

In jou geval zou ik de merrie apart zetten zodat je andere paarden geen letsel kunnen toebrengen aan het komende veulen. Succes.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: het komt bijna ons veulen maar toch nog een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 17:58

mijn zus haar merrie(de gene waar het over gaat)is op de 24 uitgerekend haar uiers zijn al flink gezwolle het is nu al een echte dikkie dik