Oudere merrie voor de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Oudere merrie voor de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:10

Ik heb een merrie van '98 uit een goede bloedlijn. Zelf heb ik haar in de (hobby)sport uitgebracht, maar nooit voor de keuring. Ze heeft dus ook geen predikaten.

Ze heeft nu drie veulens gehad, die er toch wel op lijken, dus het zou mooi zijn als moeders in navolging van de oma's een predikaat zou kunnen krijgen. Maar hoe werkt dat met oudere merries eigenlijk? Kun je die ook gewoon opgeven voor een keuring, en welk predikaat zou ze dan (nog) voor in aanmerking kunnen komen?

Pollewoppy

Re: Oudere merrie voor de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:12

Je kunt gewoon met je oudere merrie naar de keuring hoor. :j

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:14

Ik zou het ook gewoon doen, wie niet waagt die niet wint. :))
Succes.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:17

Ze kan in aanmerking komen voor alle predikaten.
Het eerste predikaat zou kunnen zijn: ster
Maar ze kan ook via haar nakomelingen predikaten krijgen, als die bepaalde 'prestaties, predikaten' halen, kan ze vb prestatie of preferent worden. zie kwpn.nl

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:19

Je kunt een oudere merrie ook naar de keuring doen. Vaak is het wel zo dat de sportprestaties wel mee genomen worden bij het geven van de punten. Uiteindelijk wordt er gekeken of er een sportpaard gefokt is.
Soms is het zo dat een merrie vroeger al niet aangeboden is, omdat de toenmalige eigenaar dacht dat de merrie geen predicaat kon halen.
ALs je lid bent van je kring van het KWPN, zijn er ook oefenavonden waar je met je merrie naar toe kan. Daar is ook wel eens een avond bij met een keurmeester van het KWPN die dan het een en andere vertellen over wat zij zien bij de merrie. Altijd leuk en leerzaam.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:25

Ok, dat is wel een goed idee, zo'n oefenavond. Merrie heeft nu een veulen aan de voet, hoe gaat dat dan? En wat moet je op een keuring doen als je bv voor ster in aanmerking wilt komen? Hoort daar dan ook vrijspringen etc. bij?

Ze is wel in het stamboek opgenomen, de vorige eigenaar heeft jaar ongeveer 2 jaar bij de hengstenhouder gestald om haar dragend te krijgen, ik heb haar gekocht toen ze 4 was. Ik denk dat er niet van gekomen is, maar dat kan natuurlijk goed hoor, wat je zegt. Merrie is trouwens Z dressuur en niet noemenswaardig uitgebracht in het springen, het is wel springbloed. helpt zeker ook niet he ;-)

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:06

Als ze wel in het stamboek is opgenomen, heeft ze punten voor het exterieur gekregen. Hoe oud is ze nu? Ze moet een minimaal aantal punten halen voor het exterieur om ster predicaat te kunnen behalen. De punten voor exterieur blijven altijd staan. Als ze die minimaal aantal punten voor exterieur niet heeft gehaald zal ze nooit ster kunnen worden.
Indien ze die wel heeft gehaald, maar voor beweging niet, kan de beweging opgewaardeerd worden door een geslaagde test of sportprestatie te hebben geleverd.
Als ze een springmerrie is, zal het voor het springen gelden.
Een oudere merrie wordt bijna nooit zo maar ster, als ze het eerst niet is geweest. Dan moet ze echt in de sport iets gedaan hebben.
Als je de punten voor stamboekopname niet weet, kan je die opvragen bij het KWPN. Of misschien googlen op haar naam en zo het bestand vinden van het KWPN toen zij voor stamboekopname is geweest.

Sorry ik zie nu dat ze 11 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:18

Als je paard Z dressuur is moet je even kijken met hoeveel winstpunten, misschien heeft ze dan het predikaat SPORT wel verdiend...

Je kan je paard tussen de dressuur paarden voorstellen, hoeft ie niet te springen. Ik neem aan dat het over een kwpn paard gaat?
Dan zou ik wel wachten tot volgend jaar, of ze 11 of 12 is maakt dan ook niet meer uit, en de inschrijving is gesloten, dus er komt nu een boete bij van 50euro.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:23

@naffie: Kijk, dat is relevante info, thanks. Ze is idd 11, zijn die resultaten nog na te gaan? Zal 't kwpn eens mailen.

Ze is eigenlijk niet echt uitgebracht in het springen, dus dan wordt het waarschijnlijk wel een moeilijk verhaal, is het niet?

@janneke: het is een Animo x Grannus x Zeus x Abgar, die wou ik toch graag in de springrichting laten keuren ;) en daar komt ze waarschijnlijk ook wel wat beweging voor te kort.
Ze is Z1 + 2, dus niet genoeg voor sport en Z2 gaat nu ws niet meer lukken ivm chronische blessure.

Moeilijk verhaal zo denk ik of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:35

chronische blessure en wel voldoende kunnen springen dan!?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:38

0ojannekeo0 schreef:
chronische blessure en wel voldoende kunnen springen dan!?

Als ze niet te zwaar belast wordt dan gaat het goed, ze kan in principe verder gewoon bereden worden, dus ik denk dat een paar keer vrij springen (want dat bedoel je denk ik?) geen probleem moet opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:52

En ze heeft wel voldoende vermogen etc?
Want ik denk als ik het zo hoor dat er qua springen niet echt ontwikkelingen geweest zijn. Als dat zo is, dan zal ze nu ook geen ster worden, dan hadden ze haar ster gemaakt toen ze eerder op de keuring was.

Veel paarden die op het randje zitten moeten een aanlegtest doen, dan zal je merrie dus onder het zadel moeten gaan springen om ster te kunnen worden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:57

Ja, vermogen is er zat, ik kon zelf alleen niet springen...

Ok, dus dan hadden ze haar destijds bij de stamboekopname wel ster gemaakt als het erin had gezeten? En 'n paard kan zich dan later opwaarderen door in de sport te presteren als ik het zo begrijp. Da's duidelijk in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:00

Ja het is de laatste jaren veel moeilijker geworden om een ster merrie te krijgen, de drempel is een stuk hoger gelegd. Je ziet nu ook een stuk minder merrie's op de keuring.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:43

Ik kreeg vandaag de volgende mail van het KWPN

Citaat:
Rosemarie-Imoo is op 11-08-01 naar de keuring geweest in IJsselmuiden.

Zij kreeg toen 72 punten voor exterieur en 64 voor beweging. Dit was nog in het oude systeem waarbij de minimumeis voor ster voor exterieur 68 was, waarbij het gezamenlijke aantal punten voor exterieur en beweging 140 moest zijn. In het geval van Rosemarie-Imoo had ze dus 140-72=68 punten op beweging moeten hebben om ster te worden.

Lang verhaal kort: ze was als driejarige op exterieur sterwaardig en qua beweging (net) niet.

Ze adviseert me om de merrie nog in het Z2 uit te brengen voor het sportpredikaat, maar ze is al een tijd uit training en heeft ook dus die chronische blessure waar ze nog wel dressuurproeven mee kan lopen, maar Z2?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:06

Is een IBOP geen optie?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:41

IBOP, wat zou dat kunnen brengen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:27

Oudere merries moeten echt bagage meenemen wil men ze ster maken.
KWPN fokt sportpaarden dus gaat ervan uit dat een oudere merrie zich op dat gebied bewezen moet hebben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:23

sarabande schreef:
Oudere merries moeten echt bagage meenemen wil men ze ster maken.
KWPN fokt sportpaarden dus gaat ervan uit dat een oudere merrie zich op dat gebied bewezen moet hebben.

Ja, oké, maar wat verstaan ze onder "zich bewezen hebben" precies?

Ik vraag maar hoor, op het gebied van predikaten ben ik echt een leek :o

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:44

Z- dressuur is een sportprestatie. Het laat zien dat je paard zich wel wil laten rijden. Wanneer je nu naar de keuring zou gaan, zou ze voor een sterpredikaat moeten vrijspringen. Dat mag niet wanneer ze een veulen aan de voet heeft. Laat je het veulen thuis, dan mag het wel weer.
Wanneer je je merrie niet kunt laten springen, heeft het dus weinig zin om ermee naar toe te gaan, want stamboekmerrie is ze wel.

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:45

yep! dat kan gewoon! :D

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:46

yep! dat kan gewoon! :D

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:48

Geldt dit ook bij een 11-jarige NRPS merrie?
Ik dacht dat het NRPS anders werkte

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 22:24

sportfokker schreef:
Z- dressuur is een sportprestatie. Het laat zien dat je paard zich wel wil laten rijden. Wanneer je nu naar de keuring zou gaan, zou ze voor een sterpredikaat moeten vrijspringen. Dat mag niet wanneer ze een veulen aan de voet heeft. Laat je het veulen thuis, dan mag het wel weer.
Wanneer je je merrie niet kunt laten springen, heeft het dus weinig zin om ermee naar toe te gaan, want stamboekmerrie is ze wel.

Oke, dus dat zou wel een optie zijn. Ik wil zowiezo wachten tot volgend jaar en haar nu eerst weer langzaam oppakken. Dan kunnen we eens kijken wat we kunnen doen. Maar nog even voor mijn begrip, wat zou een IBOP kunnen toevoegen?

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:46

WOW Amigo. Wat leuk dat je de uitslag van haar stamboek opname hebt gekregen en dat ze sterwaardig was op exterieur. Het lijkt alsof ze aangeboden is als dressuurpaard. Daarom geeft het KWPN ook aan om haar een sportpredicaat te laten halen in de dressuur.
Of is ze nu als springpaard aangeboden? Dan moet ze een sportpredicaat in springen halen. Volgens mij hoeft ze als een springpredicaat heeft gehaald en je biedt haar aan, niet vrij te springen. Maar zeker weten doe ik het niet.
Of werd ten tijden van haar stamboekopname de merries nog allround aangeboden?
Verder is een IBOP een aanlegtest voor dressuur of springen. Kan je alles over vinden op de site van het KWPN. Hoe ouder een merrie hoe moeilijker de test. Of alle leeftijden eraan mee kunnen doen weet ik niet precies.
Misschien kan Sarabande even zeggen of dit klopt.

Ik vind je merrie een mooie afstamming hebben en zeker interessant voor de fokkerij.