veulenprijzen en crisis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

veulenprijzen en crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:05

De veulenveilingen zitten er weer aan te komen en ook op marktplaats en sporthorses.nl zie je al regelmatig veulens voorbij komen die te koop worden aangeboden. Nu vraag ik mij af in hoeverre de kredietcrisis invloed heeft op de verkoopprijzen van de veulens ...

Denk dat de kredietcrisis meer als "excuus" wordt aangegrepen door potentiele kopers van een veulen om een veulen zo goedkoop mogelijk aan te kopen.
Daarbij denk ik ook dat verkopers hun veulen onder hun waarde aanbieden in het kader vand e crisis

wat is jullie mening hierover??

ps nee heb geen veulen te koop staan die ik niet verkocht krijg hoor ;)

Wildgirl

Re: veulenprijzen en crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:08

Ik denk dat het wel mee valt, de écht goede veulens op veilingen e.d worden toch nooit door jan de vries uit lutjebroek gekocht maar gaan over het algemeen naar de grote namen,sponsoren etc.
Die kijken zelfs nu niet op een duizendje of 5 meer of minder, de veulens die minder exclusief zijn en op mp aangeboden worden zullen idd wél wat lager dan voorheen verkocht kunnen worden maar ook dan is het maar net wat de gek er voor geeft

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:16

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het wel mee valt, de écht goede veulens op veilingen e.d worden toch nooit door jan de vries uit lutjebroek gekocht maar gaan over het algemeen naar de grote namen,sponsoren etc.
Die kijken zelfs nu niet op een duizendje of 5 meer of minder, de veulens die minder exclusief zijn en op mp aangeboden worden zullen idd wél wat lager dan voorheen verkocht kunnen worden maar ook dan is het maar net wat de gek er voor geeft

klopt dat is waar maar dan hebben we het specifiek over de (grotere) veilingen zoals Burcelo
Maar wat als een veulen particulier verkocht wordt? K hoor nl allemaal wilde verhalen van mensen die hun veulens voor zelfs nog midner dan het dekgeld hebben versleten ... daarbij waren dit imo wel goede veulens met intressante bloedlijnen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:34

Als je de stal vol hebt staan en de volgende lading veulens dienen zich aan wil je wel zakken met de prijs denk ik.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:36

T is maar net hoe snel je ze kwijt wilt.
Heb je het geld en het land om ze evt langer aan te houden dan hoef je geen verlies te draaien.
Goede fokkers hadden dat voor dit seizoen ook ingecalculeerd(oftewel minder merrie's drachtig voor komend seizoen, evt merrie's verleasen/verkopen)die laten het echt niet aankomen op de kredietcrisis

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:13

Ik denk dat het meer in twee kampen verdeeld zal worden. De echt aparte (hengst)veulens zullen nog steeds voor hoge prijzen verkocht worden, echter de minder opvallende veulens zullen waarschijnlijk voor wat minder verkocht worden dan vorige jaren. Ook 2008 staat al bekend als een jaar waar de prijzen aan het dalen waren op de veiling. Die trend zal dit jaar ongetwijfeld iets doorzetten waardoor de gemiddelde verkoopprijs iets lager komt.
Verder denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen. De kopers zullen er zeker hun voordeel aan doen!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:18

Ik ben heel erg benieuwd. Ik zie nu al veulens te koop staan voor €5000, weet niet of dat wel realistisch hoor! Ik zit er aan te denken om dit jaar een veulen te kopen, maar met €3000-€3500 moet het wel ophouden.
De kleine hobbyfokker mag misschien dit jaar blij zijn als je je veulen überhaupt verkoopt.

Ik ken iemand die niets wil toegeven op prijs, maar die zit dus nu nog met 5-7 veulens van vorig jaar en er komen er weer een stuk of 8 aan. Ik weet niet wat het kost om die veulens allemaal aan te houden, dus of dat nu slim is?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:50

Fokken voor de verkoop is al jaren niet realistisch, maar in deze tijd gewoon dom.

Een fokker moet een plan hebben dat is zelf kunnen aanhouden of een zekere afzet, zo niet dan zou het beter zijn de merries even leeg te laten en af te wachten wat de toekomst brengt.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:57

ben ik het helemaal mee eens,de tijd om voor de leuk, een klein veulentje langs je merrie in het hoge groen gras te hebben is voorbij.

Mensen moeten echt het verstand weer gaan gebruiken,ze zijn maar heel effekes een klein schattig veulen,maar dan?
Ojee . nee toch geen plek,of oliebol het is toch wel een echte hengst,opfok of thuis,ze kosten dan 3 jaar echt geld..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:02

sarabande schreef:
Fokken voor de verkoop is al jaren niet realistisch, maar in deze tijd gewoon dom.

Een fokker moet een plan hebben dat is zelf kunnen aanhouden of een zekere afzet, zo niet dan zou het beter zijn de merries even leeg te laten en af te wachten wat de toekomst brengt.

Zo denk ik er op dit moment ook wel een beetje over.
Een fokker die blijft fokken en geen verlies wil draaien door niet af te geven op de verkoopprijs zal uiteindelijk toch wel verlies draaien. Want dan moet hij de veulens aanhouden en dat kost vaak veel meer dan een paar honderd euro's toegeven.
Op dit moment voel je wel degelijk dat er een zekere 'crisis' is. Niet enkel aan de vraagprijs of de prijs die de kopers willen geven, want zoals men hierboven ook al zegt kan dat liggen aan 'het excuus crisis'. Maar vooral aan de weinige reacties die je op een advertentie krijgt.

Voordien als je een advertentie op kapaza ofzo zette kreeg je per dag 10-20 reacties. Vandaag zijn dat er 1 of 2... Daaraan zie je dus wel dat de 'crisis' er is of dat mensen tenminste geloven dat het er is.

Ivm veulenprijzen: de topveulens gaan nog wel voor goed geld weg, maar de betere 'middenklasse' moet ook al énorm toegeven! De veilingen gaan het naar mijn idee een stuk minder goed doen, op een paar uitzonderingen na. Tis op dit moment niets raar om een veulen met degelijk papier voor 2000€ te koop zien staan. Dat was vroeger bijna ondenkbaar, elk veulen was 3000-5000 met degelijk papier.
Misschien is dit allemaal eens niet slecht om de mensen te wijzen op het feit dat je 1) niet met geld moet gooien(zeker als je het niet hebt) en 2) de verkoopprijzen voordien vaak onrealistisch hoog lagen.
Zeg nu zelf een 2jarige uit een VB m, stamboek mm en een jonge onbewezen hengst is mij geen 8000€ waard... en dat mochten de mensen stilaan ook wel eens beseffen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:11

sarabande schreef:

Klopt zo denk ik er ook over, k fok pas een veulen als ik het evt. zelf zou kunnen aanhouden tot zeker zijn 3e jaar.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:09

Toch, probeer maar eens een 3 à 4 jarige te kopen die zo groen is als gras maar met een goed papier... de mensen durven gerust € 10 000 en meer vragen...
Ons veulen van dit jaar komt te koop, als ze geven wat we vragen dan vertrekt het, anders blijft het tot z'n 3-4 jaar, wordt het aangereden en zien we verder wel wat we er mee doen...

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:12

s0173957 schreef:
Toch, probeer maar eens een 3 à 4 jarige te kopen die zo groen is als gras maar met een goed papier... de mensen durven gerust € 10 000 en meer vragen...
Ons veulen van dit jaar komt te koop, als ze geven wat we vragen dan vertrekt het, anders blijft het tot z'n 3-4 jaar, wordt het aangereden en zien we verder wel wat we er mee doen...

ja dat is echt bizar, kijk maar eens op sporthorses, genoeg voorbeelden van jong grut waar men gerust 20.000 voor durft te vragen zonder dta het paard het ook echt waard is

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:03

wegens het niet verkocht krijgen van een 2-tal paarden is mijn goede fokmerrie daarom dit jaar niet gedekt. Het was eerst de bedoeling om volgend jaar een veulen te hebben voor de verkoop maar als je geen plaats in overschot hebt en je krijgt het niet verkocht moet je weer op zoek naar opvang en dat wil ik niet omdat ik dan de opvoeding en de voeding niet zelf in de hand heb.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:31

De prijzen voor paarden waren de afgelopen jaren zowiezo soms excenpsioneel hoog. Op sporthorses en MP vragen ze nog steeds belachelijk hoge prijzen voor met name jonge dieren. Veelal uit nietszeggende stammen en uit StB of VB merries. En maar reclame maken voor de veelbelovende vaders om de prijs hoog te houden. Ik denk dat menig serieuse koper het begin van het najaar zijn slag moet slaan. Je kunt dan voor een goede (lees goedkope) prijs een prima jong paard kopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:14

fokken is voor mij hobby en mag dan ook geld kosten (liever niet natuurlijk). beide merries worden gewoon weer gedekt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:59

@ fokfanaat hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb mijn merrie dit jaar voor mijn eigen plezier laten dekken. Ik vind het prachtig om er een kleintje bij te zien lopen. De merrie is wel goed ze is ster en de vader is een goede bekende dekhengst. Maar als met de verkoop het veulen uiteindelijk meer heeft gekost als dat het op heeft gebracht dan vind ik dat echt geen probleem.