bevalling (voortekenen voor het bevallen?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarbeer

bevalling (voortekenen voor het bevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:46

ik heb een tijdje een set, nu blijkt ze drachtig te zijn alleen wanneer ze bavallen moet is niet zeker.
mijn vraag is, wat zijn de eventuele voor tekenen van een ponny die bevallen gaat, ziijn die er.

groetjes mariët
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-06-09 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt en spelfout er uit gehaald.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:00

Je pony goed in de gaten houden met name haar achterhand en uier. Is niet na te gaan waneer zij gedekt zou kunnen zijn?
Misschien dat een DA je zou kunnen helpen om te kijken of zij drachtig is en hoever zij in haar dracht zou zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:57

ik zou haar eens laten opvoelen door de DA, die kan dan ongeveer inschatten hoelang de merrie nog moet. en hou de uiers in de gaten. als die groter worden is dat een teken en als een merrie gaat kegelen wil dat zeggen dat het veulen er aan gaat komen. dit is trouwens niet iets wat alle merries doen dus dat zou ik zeker niet als enige aanknooppunt gebruiken.

caj2008

Re: bevaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:05

Ik had ook een merrie die drachtig bleek te zijn.
Ik heb er een DA bij gehad die schate dat ze nog een maand of 3 moest maar het veulen was er al na een maand.
Wel zou ik beginnen met ander voer voor drachtige merrie's mijn merrie was enorm afgevallen.
Er zijn veel site's waar je info kunt vinden over drachtige merrie's en ontwikkeling van het veulen in haar buik.

Veel plezier van je veulen :)

Judje

Re: bevalling (voortekenen voor het bevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:55

Verplaatst van VSW naar KS.

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:21

de uiers moeten echt dik worden, doordat de bilspieren verzwakken voor de bevalling lijkt de staart hoger te liggen. Verder is het meestal zo dat er net voor de bevalling melk uit de uiers komt. Ik zou nu merriebrok geven,daar ben ik zelf mee begonnen voor mijn drachtige merrie toen ze op de helft was.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:46

Volle uiers,meestal gaan ze 24 uur van te voren kegelen(witte kleverige druppels aan de tepels).De banden gaan ook ontspannen zodat dit ruimte gaat geven in het bekken.Deze kun je voelen aan weerszijde van de staart....dat zou nu nog stevig moeten zijn als je daar op drukt.Als de bevalling nabij is,voelt het heel zacht aan alsof er boter onderzit :D

Alsnog kunnen ze je verassen door eerder/later met hun veulen aan te komen ;)

Als echt de weeën gaan beginnen worden ze onrustig,schrapen en willen ze liggen.Ze kunnen de bevalling ook uitstellen als ze vinden dat het te onrustig is.Vaak floept het veulen eruit als je nét even naar de wc bent :P

Neem even contact op met je DA,die kan je ook wat goede voorlichting geven...altijd fijn bij een 1e ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:40

Naar mijn mening kun je een Shetlander beter niet laten opvoelen door een dierenarts ;)
Je moet het uier goed in de gaten houden.
Sommige merries gaan kegelen, maar dat doen ze niet allemaal.
Verder kun je het aan de billen voelen, maar ik merk het meestal aan het uier en aan het gedrag van de merrie.
Meestal zie je dat ze onrustig zijn, soms zie je dat onrustige maar in hele kleine dingetjes.
Het is dus belangrijk om je merrie goed te kennen zodat je weet wat voor haar normaal is.
Daarnaast zorgen voor veel toezicht, 2 maal daags is naar mijn mening bijvoorbeeld niet voldoende.
Succes!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:30

Tja lastig. In april hebben onze beide Shet merries geveulend. de 1e deed het keurig volgens het boekje: slappe banden, openstaande kling, volle uier, een uur voor de bevalling ging ze kegelen (net als bij haar 1e veulen). De 2e merrie is een ander verhaal: amper uier, ook niet toen het veulen geboren was, maar wel volop melk. Wel de openstaande kling, maar dat was de hele maand van te voren ook al zo. Banden ook wel slapper, maar niet dat je echt zegt van drilpudding zoals bij merrie 1. Ze droeg dus ruim een maand langer (366 dagen) en het was amper in te schatten wanneer het eraan zat te komen. Toen ze 366 dagen was, heb ik min of meer bij toeval 's avonds haar temp opgenomen en die was ruim 38 graden. Toen wist ik dat het niet lang meer ging duren, en idd ruim een uur later was het veulen geboren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:18

ik zou je aansluiten en je vragen stellen in het Dikke Buiken Topic, daar worden al je vragen beantwoord.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:27

Onze merrie heeft helemaal geen voortekenen gegeven. Niet kegelen en geen slappe banden. Gisteravond om 11 uur noge gekeken en niks gezien. De buurvrouw om 12 uur nog gekeken en niets gezien. Om 2 uur vannacht ging de bel en het veulentje lag al bij de moeder. De laatste 2 weken vaak gekeken s'nachts en telkens tevergeefs, want ze was 2 weken terug al uitgeteld.
Dus in 2 uur tijd heeft zij de klus geklaard!!

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:12

Tekenen van bevalling zijn meestal (let op, meestal, sommige zoals die van flyfly doen niets) inderdaad slappe banden, kegelen, onrustig, eventueel apart staan van de groep, dat soort dingen.

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:24

Hoe kun je eigenlijk zien/voelen dat ze slappe banden heeft en waar moet je dan precies voelen???

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:13

Te voelen aan beide kanten naast de staartinplant, er is dan helemaal een soort van deuk of holte te voelen.

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:43

Thnx flyfly, ben nog maar een leek wat dat betreft, maar dan weten we waar we moeten voelen.

saarbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:21

hallo allemaal

ja ja het veulen is er .
ik heb de ponny goed in de gaten gehouden maar ze heeft het stiekem zelf gedaan in de wei, en niet te geloven de hond van ons was ik die morgen kwijt, zij heeft het wel gezien maar ik ,nee te druk op dat moment .
had ik de hond nou maar in de gaten gehouden was ik er bij geweest .
maar goed het veulen is gezond, het is een hengstje, drinkt goed, dus alles is
goed .
bedankt allemaal voor je advies , heb er wat aan gehad .
groetjes mariët *D

serhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:29

gefeliciteerd met je veulen, gelukkig alles goed gegaan enne waar zijn de fotos :D :D

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:31

De stiekemerd!! Gefeliciteerd met je veulentje en nog veel plezier ermee!!