5 wk oud veulen heel erg in diarree.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

5 wk oud veulen heel erg in diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:18

Mijn veulen is heel erg in de diarree. Al best wel een tijdje. DA gebeld, en die heeft ons wat voor geschreven. Dit moesten we 2/3 dagen gebruiken. Na 2 dagen werd het alleen erger. Het was gewoon doorzichtig! En geel.
Het was vandaag niet opgeknapt dus maar weer DA gebeld. Deze zei dat we nog maar even moesten afwachten. En dat ze misschien wel te veel dronk :?
Ze is verder niet ziek, en wel goed helder. Maar ze is ontzettend vies daar achter. Heb een liksteen in de stal voor zout gezet. Waar ze ook graag aan likt. Verder eet ze nog wel wat hooi en gras met mams mee. En geef ik haar af en toe wat suiker. Maar verder niets vreemd.

Iemand die ook zoiets heeft mee gemaakt?
Laatst bijgewerkt door Rody01 op 02-06-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Re: 5 wk oud veulen heel erg in diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:20

1 theelepel zout en 2 theelepels suiker mengen met een beetje water en dan in de mond doen(net als een worm spuit)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:22

En waar helpt dat voor?

Ik geef haar idd ook suiker en een zoutblok

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:23

Is de merrie hengstig? Daar krijgen ze ook ernstige diarree van!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:24

Nee,, dat is ze al geweest. Wij hebben een shetlander hengstje, en ze reageert er ook helemaal niet anders op.
Ze is niet sloom. Als ik in de wei kom hinnikt ze zelfs naar me!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:35

Bij mijn buurman hebben ze een veulen gehad met zeer ernstige koliek en deze heeft het uiteindelijk niet gehaald. Het veulen was destijds vier weken oud en mijn vriend en ik pasten die dag op de paarden (mijn buurman heeft een handelsstal in springpaarden). 's Ochtends had het veulen al diarree en mijn buurman kon daarvoor een soort pasta op halen bij de dierenkliniek. Ik weet helaas niet welk merk pasta dit was, maar het zou de diarree moeten remmen. De hele ochtend hebben we het veulen in de gaten gehouden en het viel ons op dat het die ochtend nog niet bij de merrie had gedronken. Het had hele dunne diarree, het zag eruit alsof er urine uit kwam. In de loop van de ochtend leek het veulen last te hebben van krampen, het keek steeds achterom naar de flanken en trok de buik bij de flanken omhoog. Ik heb direct contact opgenomen met mijn buurman en gezegd dat ik de symptomen niet vertrouwde. Daarop heeft hij naar de paardenkliniek gebeld, ze zouden die avond langskomen. De hele middag bleven de symptomen aanhouden. Het veulen probeerde wel uit de waterbak te drinken, maar wilde niet bij de moeder drinken. De dierenarts die 's avonds kwam, vond onze reactie maar wat overdreven. Veulens hadden op die leeftijd wel vaker diarree door de hengstigheid van de moeder. Ik heb hem verteld dat ik dit ernstiger vond, aangezien het veulen de hele dag niets had gedronken en diarree had zo dun als urine. Ook gaf ik aan dat het veulen buikpijn leek te hebben. Volgens hem viel het allemaal wel mee. Hij heeft het veulen een spuit gegeven tegen de diarree en daar bleef het bij. Ik vroeg hem of het dier geen vocht toegediend moest krijgen, maar dat was volgens hem nergens voor nodig. Vervolgens is de dierenarts weggegaan. De volgende ochtend was de dierenarts er al toen ik op stal aankwam. Het veulen was erg verslechterd en moest nu accuut via een infuus vloeistof toegediend krijgen tegen de uitdroging. Inmiddels dacht de dierenarts gezien de symptomen aan koliek. Zowel merrie als veulen moesten direct op de vrachtwagen geladen worden en naar de grote kliniek gebracht worden op ruim anderhalf uur rijden. Daar aangekomen begrepen de artsen van de betreffende kliniek niet waarom de andere dierenarts het veulen nog had laten laden, het had inmiddels een gebarsten maag en moest meteen geeuthaniseerd worden.
De dierenartsen van de eerste paardenkliniek (een voor deze omgeving vooraanstaande kliniek) hebben geen moment aan koliek gedacht, aangezien dit bij veulens niet vaak voorkomt. Het dier was bij juiste behandeling echter wel te redden geweest. Na dit incident ben ik altijd erg op mijn hoede bij veulendiarree. Het betreffende veulen was de hele dag ook niet sloom, het stond veel en huppelde door de stal. Het keek alleen wel vaak achterom richting buik en had krampen bij de flank. Als je het niet vertrouwt, zou ik een second opinion aanvragen bij een andere dierenartsenpraktijk.
Succes met het veulen...

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:37

Die van mij is ook heel erg aan de diarree geweest.
Ik heb ook een middeltje gehad tegen de diarree en werd daarna ook erger, zolang ze niet uitdrogen en fit zijn niet teveel problemen van maken.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:39

Bedankt, ze heeft dus totaal geen buikpijn oid. Kijkt er ook niet naar ofzo. Mijn veulen heeft dit ook al iets langer, en drinkt ook goed bij de moeder.
Hoop niet dat ik dat ooit eens mee maak van jullie brr!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:41

Ik heb het ook gehad met mijn veulen. Ik heb me er ook erge zorgen over gemaakt! Mijn advies is als het langer duurt toch om de veearts alsnog een keertje te laten komen om dan eventueel een mestonderzoek te laten doen. Ik heb dat ook laten doen bij mijn veulen. Het kan vanalles zijn, zoals bijv wormen, of teveel zand in de darmen (wat dus absoluut niet goed is), zand kunnen veulens binnen krijgen dmv het eten van hun moeders mest(of van andere paarden). Hier was de veearts bij mijn veulen erg bang voor! Het was bij mijn veulen ook een behoorlijk gepuzzel, maar bleek uiteindelijk door de uitslag van het mestonderzoek bloedwormen te hebben, terwijl hij wel op tijd ontwormd was met de veulenontworming, maar dat was dus niet genoeg.

Diarree remmers helpen praktisch niet als er echt wat "slechts" in de darmen zit! Dit werd ook verteld door mijn veearts, en het heeft inderdaad niet geholpen.

Succes in ieder geval! Het is niet leuk om je veulen zo te zien, ik weet er helaas alles vanaf ;( Gelukkig is mijn veulen opgeknapt, en ik hoop dat jouw veulen ook opknapt!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:45

Mijn veulen is idd ook altijd ontwormd met veulenontworming. We zullen het idd nog even aankijken en als het écht niet verbeterd VA laten komen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:51

Rody01 schreef:
En waar helpt dat voor?

Ik geef haar idd ook suiker en een zoutblok

dat helpt tegen diarree gewoon 1 keer geven niet elke dag.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:05

snowylover schreef:
Die van mij is ook heel erg aan de diarree geweest.
Ik heb ook een middeltje gehad tegen de diarree en werd daarna ook erger, zolang ze niet uitdrogen en fit zijn niet teveel problemen van maken.

ik zou altijd heel goed uitkijken bij een veulen!!! ik zou als ik jou was bloedtest en mestonderzoek laten doen, het KAN salmonella zijn

en het is tenslotte niet normaal dat je veulen zomaar diarree heeft terwijl de merrie niet hengstig is, uitkijken dus het zijn tere wezentjes zo jong!

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:15

zou je zoutblok weghalen, daar kreeg die van mij diaree van....

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:20

Ja? Ik dacht dat zout goed was voor als ze in de diarree zaten. Dan krijgen ze dorst, gaan ze drinken en drogen ze niet uit.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:24

zoutblok weg halen. In het dike buiken topic zijn veel ervaringen van mensen die vaak fokken. Hier wordt vaak gezegd dat je geen zoutblok bij een veulen moet hebben ivm diaree.....
Verder morgen indien zhet veulen nog aan de diaree is de DA laten komen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:25

wil niet vervelend doen, maar mijn veulen heeft ook een zoutblok in stal, staat daar heeel vaak aan te likken en is absoluut niet aan de diarree....

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:28

Ja, als het morgen voor 5 uur nog niet over is bel ik opnieuw. En zoutblok zal ik morgenochtend gelijk weg halen!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:30

Da's niet vervelend alleen kort door de bocht.........;-).
Elk veulen is anders. Er zijn veulens die er niet alleen aan likken maar ook op bijten........
Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee daar ik zelf het blok meteen heb weggehaald.......

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:34

ja misschien wel :o hihi maar ik ben altijd heeel voorzichtig als het om veulentjes gaat, ben afgelopen winter bijna mijn veulen kwijt geraakt aan o.a salmonella en las het hier op bokt weer een veulen ermee dus vandaar dat ik meteen bij die kleintjes aan de bel trek (en nee niet als het een dagje duurt hahaha)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:34

Die van mij likt er echt alleen aan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:36

essiesilly schreef:
ja misschien wel :o hihi maar ik ben altijd heeel voorzichtig als het om veulentjes gaat, ben afgelopen winter bijna mijn veulen kwijt geraakt aan o.a salmonella en las het hier op bokt weer een veulen ermee dus vandaar dat ik meteen bij die kleintjes aan de bel trek (en nee niet als het een dagje duurt hahaha)

Ik bedoelde ook niethet bellen naar de DA (zou ik ook doen nl...........ik ben ook erug voorzichtig nl met veulie), maar het zoutblok ;-).
Rody, stel anders je vraag ook even in het DBT, daar zitten mensen die er veel ervaring mee hebben.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:52

Eet je veulen ook anders sinds het de diaree heeft?
Eet ie ook sinds die tijd met mama mee, drinkt ie water sinds die tijd? Ook dat soort dingen kunnen diaree veroorzaken door de verandering in de darmen. Verder idd een spuit tegen de diaree (in Frankrijk heet dat Gastrogarde). En het veulen goed in de gaten houden qua tempratuur en uitdroging.
Persoonlijk zou ik ook de zoutblok weghalen, bang dat het veulen teveel zout binnen zou krijgen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:09

Het zoutblok weghalen
Bij ons kreeg een veulen diaree van een liksteen (daar kwam ik toevallig zelf achter)
Toen ik de liksteen weghaalde was de diaree binnen een dag over
Succes

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:42

Een veulen weet nog niet hoeveel zout hij opkan nemen dus likken ze er te veel aan, dus gaan ook heel veel drinken waardoor ze aan de diaree gaan. Ik zou de zoutsteen weghalen. Mijn veulen was een tijdje geleden ook aan de diaree om onbekende reden, ik heb haar Yakult gegeven voor de darmen dit werkt perfect. Succes

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:20

Zoutblok is weg gehaald. Heb nog niet echt kunnen kijken, maar ze was nog altijd even vrolijk.
Als ik thuis kom zal ik de stal controleren. Ik kijk het nog tot morgen aan, omdat ik nu het zoutblok heb weg gehaalt dat het dan beter gaat, en als ze dan nóg aan de diarree zit laat ik de DA komen.
Ze had er vannacht wel aan gelikt kon ik zien.