Opfok neemt geen koudbloeden aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opfok neemt geen koudbloeden aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:34

Ik ben echt een beetje van mijn apropos (of hoe je dat ook schrijft..).

Ik zoek een opfok voor mijn fjordenhengstveulen en had een opfok gevonden, fijn dichtbij, klonk goed en na beetje zoeken op bokt was iedereen vol lof over deze opfok.
Ik dus om informatie gevraagd, krijg ik als antwoord dat ze geen 'fjorden, haflingers en soortgelijke paarden' aannemen wegens voertechnische en praktische redenen' :?

Het is een opfok wat met een bandensysteem voor het krachtvoer werkt, dat is dus precies afgestemd op het soort paard. En ruwvoer is voor ieder paard hetzelfde lijkt me...

Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.. komt dit vaker voor?
Ik ben echt teleurgesteld :=

Anoniem

Re: Opfok neemt geen koudbloeden aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:49

Ik kan me erg goed voorstellen dat een fjord in een opfokgroep met allemaal warmbloeden veel en veel te vet wordt van de kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer en gras.
Ik vind het diegene van de opfok juist sieren dat ze dat eerlijk zeggen.

Informeer eens bij de hengstenhouder van je fjordhengst of hij plek heeft of weet voor een fjordveulen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:53

Klopt!
Voor tinkers hebben ze ook speciale opfok bedrijven.
Deze zijnspeciaal ingericht voor de sobere rassen.
Ook voor 1 en 2 jarige is het belangrijk dat ze niet te dik worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:50

ik heb ook deze uitleg net van hen gekregen.
dat begrijp ik qua krachtvoer ook wel :j
mij leek met het voersysteem van het krachtvoer dat er daar was dit niet van toepassing was vandaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:52

@Suze_, koudbloeden hebben veel schralere grond nodig, vaak is het soort gras wat ze hebben al veel te goed voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:18

ik weet dat dat over het algemeen zo is :)
qua opfoks heb ik nog geen ervaring, dus geen weet dat er opfoks zijn met alleen 'vette' weiden. weer wat geleerd :D

mijn vorige fjord heeft overigens echter altijd tussen de andere soort paarden op het land gestaan en is nooit te vet geweest, verschilt ook per koudbloed dus ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:35

Mijn kwpn veulen komt bij deze opfok te staan, we hebben uitgebreid met deze mensen gesproken.

Ik vond het ook vreemd toen ik het op de site las, maar de veulens krijg daar ook het rijkste kuil en de volste weides, een koudbloed groeit dan gewoon dicht.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:47

Mm mijn kleine meid gaat naar Geertsema te Harich. Hoor ik goede berichten over!

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:50

Mijn haflinger staat als enige in een groep, ik moet zeggen dat mijn haflinger deze winter ook echt vét was van het eten gewoon, nu staan ze op het weiland, maar swinters was ze echt moddervet door al het eten.. Kan het me opzich dus wel voorstellen.

Mijn Haflinger staat bij www.devrijhoeve.nl , ben wel erg te spreken over deze opfok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:56

mij lijkt eerder dan de zomer de kans op wat meer vetjes dan de winter.. hoeveelheid krachtvoer lijkt me wel aan te passen toch?

dank je voor de link Tienn! ik ga met hen ook even contact opnemen +:)+