[KG]Overal witte haren - wat is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

[KG]Overal witte haren - wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 10:53

Mijn welsh cob merrie (7 jaar) krijgt op steeds meer plekken witte haartjes door haar bruine haren heen. Het zijn vooral enkele haren, maar op de schouder zitten 2 iets grotere witte 'vlekjes', en op haar kont komt nu ook een klein vlekje. Het is redelijk egaal over haar lichaam verdeeld, ook in de manen en staart zitten witte haren, het kan dus ook niet komen van druk- of schuurplekjes. Het zijn er ook niet enorm veel, maar wel genoeg dat het opvalt als je naast haar staat, zeg maar.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dit vandaan kan komen..:)
Laatst bijgewerkt door gomir op 01-06-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

zij

Re: Overal witte haren - wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:59

ouderdom zal vast niet bij een 7 jarige? :P

ik ken wel de term stekelhaar, maar dat is dacht ik genetisch en al van jongs af aan aanwezig?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:02

die van mij merrie van 11 heeft het ook :j

ben ook benieuwd wat het is :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:06

het is wel stekelharig hoor ;) denk ik.
kan bij veulen al zijn, maar ook op latere leeftijd :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 11:36

Maar kan stekelhaar ook die vlekjes veroorzaken dan? Ik dacht dat dat zich beperkte tot enkele haren?

Afbeelding

Het lijkt het meest hierop, een vlek, met ook die enkele haren in de vacht. Alleen is het bij mijn paard niet zo duidelijk afgetekend, het oogt wat minder 'fel'. Dit is trouwens een wiki-plaatje van birdcatcher spots..geen idee of dat het kan zijn?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:38

Ik denk dat het gewoon sabino is.

Kunnen die witte plekken ook drukplekjes oid zijn?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 11:43

Staat in de openingspost al, druk- of schuurplekjes kan niet, omdat de haren overal zitten, en de vlekjes op haar schouder en kont (en daar drukt niets).

Stekelhaar = ook sabino, maar het zijn echt láng niet zoveel witte haren..volgens mij is stekelharig toch altijd wel vrij duidelijk zichtbaar, of niet? En ze heeft geen enkel ander sabino kenmerk wat er op de wiki genoemd wordt..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:45

Zulke vlekken ontdekte ik ook pas bij mijn pony! Ik dacht eigenlijk dat het ouderdom was, maar als meerdere beestjes het hebben ben ik wel benieuwd wat het dan is...
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 01-06-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:46

stekelharigheid kan in diverse gradaties voorkomen. Het sabinogen veroorzaakt dat. Sabino zorgt ook voor witte vlekken, maar omdat deze pas is ontstaan vind ik het een beetje vreemd...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:48

toch denk ik ook dat het gewoon stekelharig is, mijn paard heeft het ook, maar dan niet zo zeer "vlekjes" maar wel dat de witte haren op een rijtje van zo'n 5cm zitten, dit heeft hij op zijn hals en kont.
verder heeft hij over zijn hele lichaam witte haartjes en dat word naarmate hij ouder wordt steeds meer.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:49

heel misschien een rabicano gen?

Citaat:
Rabicano (coon-tailed ticking)

De tweede vorm van stekelharigheid is rabicano. Hiervoor is ook een recessief gen verantwoordelijk. Er zitten witte haren tussen de basiskleur, vooral bij de staart is dit zichtbaar. Er zijn witte haren in de staart en rond de staart te zien, dit lijkt een beetje op de patronen van een wasbeervacht (vandaar de naam racoon). De meeste witte haren zitten bij de flanken en de buik van het paard. De witte haren worden vaak pas zichtbaar als het paard een jaar of zes is, maar soms is het ook al vanaf de geboorte zichtbaar. Bij sommige paarden kun je alleen zien of deze de Rabicono kleur heeft als je naar de staart kijkt, want niet bij alle paarden komen de witte haren op de vacht voor.

bokt wiki

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:01

Ah, ok.

Ze was eerst geschoren, en vorige zomer was ze nog niet van mij, dus ik heb geen idee of ze het eerder had. Heb wel een foto van haar toen in zomervacht, kan de ze daarop niet ontdekken.

Die vlekjes had ze sowieso eerder niet, die op haar schouder is langzaam doorgekomen, en die op haar kont is helemaal nieuw, die begint pas sinds anderhalve week of zo echt een vlekje te worden.

Rabicono had ik al gezien maar dat denk ik ook niet, omdat ze echt niets op een wasbeertje lijkt :D (het is veel zichtbaarder op haar vacht dan in de staart)

Barbar, bij mij zijn het dus echt vlekjes. Als stekelharig in de loop der jaren erger/meer wordt, én vlekjes kan veroorzaken, dan kan het wel.

Maar op die birdcatcher spots foto zie je vlekjes, én witte haren door de vacht heen. Dus dat zou dan ook kunnen, toch?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:22

zij schreef:

ik ken wel de term stekelhaar, maar dat is dacht ik genetisch en al van jongs af aan aanwezig?

Die van mij werd pas stekelharig op haar 10e ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:27

Lyonesse schreef:
zij schreef:

Die van mij werd pas stekelharig op haar 10e ;)

dan had ik het dus fout gedacht, ik zei ook niet voor niets dat ik t dacht ;)

die van mij heeft het wel al vanaf 2 jarige leeftijd. zij heeft alleen stekelhaar op haar ene bil. best apart gezicht :)

plientjedres

Re: [KG]Overal witte haren - wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:34

tja die van mij is ook alleen in de zomer stekelharig, dat zie je zo door de wintervacht heen komen dan.
die vlekejes zijn dat geen oude wondjes?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:58

Nee, zijn zeker weten geen oude wondjes. Ze heeft ook een paar drukplekken van een verkeerd zadel, die zien er ook anders uit. Zijn veel witter, deze vlekjes zijn iets valer wit.

Vandaag nog even gekeken, ook op haar flank komen nu een paar vlekken tevoorschijn.

Had toevallig trouwens een losse witte haar uit haar manen te pakken, die begon donkerbruin (haar eigen kleur) maar liep naar onderen toe wit uit. (waarbij het bruine stukje veel kleiner was dan het wit)

Ga wel even kijken of ik morgen foto's kan maken, dan is het misschien iets duidelijker :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:31

Birdcatcher spots :D

Het kán ook te maken hebben met dat je paard iets mist in de voeding, maar daar ga ik niet vanuit.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 17:56

Wat zou ze kunnen missen dan? (als in: een tekort van welk mineraal/vitamine zou dit kunnen veroorzaken?)

Ze staat nu dag en nacht op 't land, krijgt hooi + kuil bijgevoerd..met poetsen etc. staat ze op stal, krijgt ze meestal iets aan muesli/brok, liksteen is ook op stal maar die gebruikt ze niet.

Maar de vacht ziet er verder goed uit, elastisch, mooi glanzend.

Kunnen die birdcatcher spots ook wat 'valiger' en minder scherp afgetekend zijn dan? Want naar aanleiding van de foto's dacht ik daar dus ook aan, maar op bovenstaande foto bijvoorbeeld is het veel witter dan bij mijn paard. Stom dat ik m'n camera vergeten ben vandaag :P

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:02

Tekort aan vitaminen en/of mineralen kan inderdaad stekelharigheid veroorzaken. Maar niet de birdcatcherspots. Ik denk dat er pas met foto's iets zinnigs te zeggen is :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:03

Wát ze evt mist zou alleen een bloedtest kunnen uitwijzen.
Liksteen is vaak alleen zout , terwijl paarden op de wei juist aan mineralen als seleen/zink een tekort kunnen krijgen.

Birdcatcher spots zijn echt wit (op een schoon paard dan :D )
Alle kleur is er uit nl.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:05

hoe krijgt een paard dit dan "zomaar"?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:09

Daar heeft de wetenschap nog geen antwoord op gevonden. De naam is ontstaan door het renpaard Birdcatcher waar ze (misschien als eerste) op werden gezien.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:10

En waar het door komt is onbekend :P

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:17

dit is die van mij, is dat dan ook stekelharig?? :D
Afbeelding

ze is nu bijna 11 ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:18

Dit is idd stelharig. In hoeverre het de officiële term Rabicano of Sabino is kun je van deze detailfoto niet zien.