[TI] help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

repede

help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 10:02

ik heb repede nu 2mnd... en in het begin ging alles prima...
hoe meer we aan elkaar wennen , hoe rampzaliger het word samen...

ik ben geen wereldruiter en wil puur recreatief naar buiten , losse teugel en genieten..
repede wil draven , sprintje trekken en lang leve de lol!!!!

dat botst een beetje ( erg )

nu ben ik al een week of 5 dagelijks met haar ruim een uur bezig in de bak..
zij los ik in de bak op een emmertje zittend , en dan komt ze gezellig kletsen..
ik probeer haar te begrijpen , maar zij begrijpt mij niet! haha

rijden gaat opzich prima , zolang ik in de bak blijf...
want buiten is ze te sterk voor me...
( nogmaals ik ben geen beginner maar ook geen sterruiter.. sinds de geboorte van mn kindjes ben ik ineens een watje :o )

maar ik wil zo graag , buiten rijden , paard op de trailer..naar de duinen toe enz...
zij wil dat ook.. alleen wil zij voorwaarts! en ik in ene slakkengangetje haha...

nu weet ik niet zo goed wat mn vraag is...

denk alleen maar aan : Help?!?

8nnemiek

Re: help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:25

Ik heb hier zo'n zelfde monster. Heb em nu 4 jaar, maar nog steeds hetzelfde. In de bak is meneer braaf, buiten kan ik stappen en als hij ontspannen is stukjes draven, maar als hij wat opgewonden is en ik zou hem aansporen om te draven dan gaat ie er in rengalop vandoor tot aan het einde van de weg >< Dat zit er gewoon in en is er niet uit te krijgen.
Wat bij mij het beste helpt is gewoon alleen stappen, constant de aandacht vragen als ie wat opgewonden en fris is.. En na een aantal weken/maanden, als ze weet dat er alleen gestapt mag worden op buitenrit, dan kun je eens langzaam een paar pasjes draf proberen en wel weer meteen terugnemen.
En wat bij mijn monster ook wel werkt is achter een ander paard aan, en dan gewoon tegen de kont aan stilzetten als ie erachter aan sprint.
Nieuw terrein is voor die van mij altijd spannend, net zoals vreemde mensen en fietsers en andere paarden, dus daar zal ik nooit kunnen draven of galopperen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:28

Misschien ook veel wandelen (evt. met hoofdstel) buiten, en met een hele groep gaan. Waarvan je een paar paardjes hebt waar je even tegen op kunt botsen. Misschien ook handig om eerst in de bak te gaan rijden zodat de meeste energie er een beetje af is, en dan nog een stukje naar buiten te gaan?

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 10:32

ik heb al heel wat wandelingetjes gemaakt..
maar die gaan allemaal met ene hoop geknor en "oppompen " van dr spieren.

voor de kar is ze wel erg braaf!
maar daar ligt mijn interesse niet...

als ze er buiten vandaar gaat dan weet ik voor 99% zeker dat ik er af val..

daarom is buitenrijden nu ook echt :
adem in , adem uit! en houd je zenuwen in bedwang!

terwijl ze echt wel betrouwbaar is.. alleen enorm voorwaarts....

ik ben stiekem verwend met mn oude paardje.. zij had jachten gelopen en daar reed ik zelfs hengstig mee naar de hengstenboer..
gewoon onder de man.

helaas heb ik haar verkocht na een scheiding...

en ik mag repede niet vegrelijken , want iedereen is anders..en zo is het ook bij paarden...

maar op repede krijg ik nu zelfs schrik...
dat kan ook de bedoeling niet zijn....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:47

waar woon je?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:52

heel cru gezegd
"binnen" in de bak vraag je saaie dingetjes van um verzamelen gangen ed en heeft ie continu het zelfde uitzicht

buiten mag ie los ziet ie nieuwe dingetjes en mag ie alles een beetje zelf beslissen

maw ga buiten dressuur matig met um rijden vraag verzamelingen vraag zijn achterhand er bij ga voltes draaien (maak als het ware er een groot training's terrein van) dan zal je na een weekje 2 weken zeker langzaam aan verbeteringen zien
ook voor jezelf is dit beter omdat jij je uiteindelijk gaat concentreren op de oeveningen word je zelf ook rustiger

als jij al zenuwachtig op je paardje stapt voer jij je paard alleen maar en word het van kwaad tot erger

en denk er aan afleren is altijd moeilijker dan aan leren ;)

TM eindhoven ;)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:13

Die van mij kan buiten ook erg drammerig zijn.
Hij is vaak drammerig wanneer ik mezelf zenuwachtig maak (ben ook lang bang geweest op buitenrit door minder goede ervaringen...), alsof hij het aanvoelt...
Ik rij altijd samen met nog iemand in het bos. Wat bij Harley altijd erg goed werkt is om hem voorop te laten rijden, dan moet hij alles goed in de gaten houden. Wanneer ik voorop rijd en we gaan galopperen, dan gaat hij lang niet zo hard wanneer hij achter iemand aan loopt.
Als hij echt te druk wordt dan ga ik dressuuroefeningetjes met hem doen in het bos. Vind ie niet leuk maar dan is zijn aandacht wel even meer bij mij.
Er voor zorgen dat ik zelf rustig ben, scheelt ook veel. En gewoon met een lekkere lange teugel door het bos, dan heeft meneer in een keer niet meer zo'n haast (is meer ontspannen).
Veel succes!

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 11:26

ik woon idd in eindhoven.

pff t is wat..
verlieft worden op ene eigenwijs ras.. met alle nukken die daarbij horen...

ik ga dadelijk weer naar stal.
even lekker in de bak klooien zonder erop te rijden....

ik heb ook echt het idee dat t dr niks interreseert.

voorbeeld is dat we met 4 man! 3 dagen terug ene uur bezig zijn geweest om madame uit de wei te halen...
want galopperen van voor naar achter was zoooo leuk!

zelfs ene emmer brok deed het hem niet...
die werd zelfs zorgvuldig ontweken...

het vreemde is , dat hoe zekerder ik word... hoe meer zij gaat tegenwerken.

en voor de kar is dr niks aan de hand..

het ligt waarschijnlijk aan mij hoor..
verkeerde hulpen , toch te zenuwachtig waardoor ik onbewust hulpen geef . etc.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:35

kun je niet in een andere bak eens met haar rijden, dan is het toch een nieuwe omgeving voor haar en jij behoud misschien ook je zekerheid. (misschien eens een clinic op een andere lokatie bijvoorbeeld) Dit kan je dan later uitbreiden met een rondje op het erf, rond de bak, rond een vreemde bak, tot uiteindelijk wat je wilt echt naar buiten.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:02

Ik geef vooral het advies om rustig aan te doen.
Ik heb Harley nu ruim een jaar en ik heb ook heel erg aan hem moeten wennen.
Nog steeds botst het wel eens, maar ach, dat zie ik dan weer als een uitdaging.
Ik merk vooral dat hij super slim is en heel goed aanvoelt wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, daar profiteert hij dan gelijk van.
Ook geniet ik van de kleine dingen die wél goed gaan, zodat de tijden dat het niet zo goed gaat niet de overhand krijgen.
Krijg je les met haar? Dit heeft bij mij erg goed geholpen, mijn instructrice zag dingen die ik zelf niet zag/merkte.
Zij zag aan oa mijn houding dat ik 'bang' was op bepaalde momenten waardoor het 'slechte' gedrag van mijn paard alleen maar verergerde.
Doordat ik mij hier bewust van ben geworden, heb ik mezelf én mijn paard beter in de hand.
Nogmaals veel succes en hou in gedachten dat dit niet met een paar weken op te lossen is, dit is een ontwikkeling die wel jaren kan gaan duren.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:07

het duur maanden voordat een paard gewend is op een nieuwe plek en ruim een jaar aan een nieuwe eigenaar...
ik ga dus met corinne mee, rustig aan doen!
verdiep je bijvoorbeeld eens in NH dat heeft mij heel goed geholpen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:32

En wat voer je haar?
Die van mij wordt knettergek als ik teveel voer.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:40

2kg brok ( basis )
en op t moment paardenmeel om de dag omdat ze naar de hengst zou gaan en wat aan de slanke kant was.....

verder heeft ze de hele dag hooi en gras tot haar beschikking...

ik ga eens opzoek naar iemand in de buurt die ervaring met het nh heeft..
in mn eentje "aanklooien " is ook niks

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:03

nouja het kan wel :) parelli heeft bijvoorbeeld thuisstudie pakketten...

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:29

Toen ik mijn tinker had ging het de eerste maanden geweldig ,maar daarna... :(
Ik heb hem toen een maand rust gegund,niet meer rijden maar wel tutten,wandelen en rondom zijn.
Hem HO geleerd,want stilstaan kon hij niet :o
Daarna ging het weer hartstikke goed,en heb ik drie jaar lang genoten.
Na die drie jaar kreeg hij het weer even,racen en niet meer stuurbaar soms,mijn god wat heb ik toen peentjes gescheten ;( En ik ben er afgevallen :(

Ik durfde niet meer alleen met hem er op uit [deed ik wel altijd] en had al een knoop in mijn maag als ik hem aan het opzadelen was.
Ben toen op zoek gegaan naar een bijrijdster die niet bang was en onbevangen er weer op zou klimmen.
Ik vond haar en er was niets aan de hand,ze kan beter rijden dan mij [ik ben recreatief ]zij doet nog wel eens wat aan de dressuur met hem.
Verder reed ik altijd met een vriendin samen,en dan was/is hij ook altijd heel braaf.

Gister voelde ik me sterk,gelukkig en goed in mijn vel zittend [scheelt echt naar mijn mening] en heb ik Boi op gezadeld om na lange tijd weer eens helemaal alleen met hem erop uit te gaan.
Het ging super!

Wat ik hiermee wil zeggen is,dat mijn stress,angst en frustraties zeker weten invloed hebben op hoe Boi luisterd naar mij.
En dagen dat ik niet goed in mijn velletje steek kan ik hem beter lekker in de wei laten lopen.
Ook geeft een bijrijdster mij met werk ,gezin,en huishouden net even de rust en vrije tijd die ik nodig had.

Succes met je paardje ,het komt wel goed.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:34

het nadeel is dan weer : dat hier altyd! meisjes van 13 - 14 reageren op : bijrijdster gezocht.

ik ben zuinig op mijn paard en materiaal..... en ik vind een "kind " want dat is het in mijn ogen , dan te jong

verder zijn er weinig die op stal op repede willen klimmen.
ook ivm het "ho! verhaal haha.
dat blijkt tinker eigen....

repede is nu een week of 3 niet meer bereden.
en ik ben een beetje aan het twijfelen of ik haar niet beter een andere baas kan gunnen..
1 waar ze wel mee kan wat zij wil..
lekker crossen door het bos...
en vol gas door de duinen...

en dat ik dan langzaam ga kijken voor die ene " slome sukkel " die met mij wil stappen.....

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:27

Niet zo snel opgeven hoor! Ik zou gewoon iemand erbij zoeken met meer ervaring en die niet bang is. Je hebt d'r nog maar 2 maanden schrijf je. Je kunt niet verwachten dat je paard in zo'n korte tijd al helemaal gewend is aan jou en zich als een (in jouw ogen) ideaal paard gedraagt. Met een volgend paard kun je weer precies hetzelfde probleem hebben, ook al oogt die nog zo rustig als je gaat kijken.
Een volwassen bijdrijdster met lef en (tinker)ervaring is misschien niet zo'n gek idee. Succes ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:29

gewoon een goede instructeur aanschaffen........... doet echt wonderen

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:55

Mijn advies luidt ook: niet zo snel opgeven!
Steek er wat energie in met behulp van een goede instructeur.
Het kost gewoon veel tijd voordat je een goede band hebt met je paardje.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:12

Een jaar geleden heb ik een paard gekocht, omdat ze zeer braaf was, ook tijdens buitenritten. Ideaal voor een angsthaas zoals ik. Na enkele maanden ontdekte ik dat ze vooral zo braaf was doordat ze verkeerd voer kreeg bij de vorige eigenaar (paard krijgt ernstige luchtwegproblemen bij te veel suiker). Mijn doodbrave paard veranderde in een pittig, fris paard dat buiten graag sprintjes trok waarbij de rem nog weleens ver te zoeken was. Inmiddels heb ik de noodrem geïnstalleerd en weet ik dat ik haar kan vertrouwen tijdens de rengalop. De eerste 100 meter in het bos wil ze even snoeihard en zelfs ik, enorme angsthaas, kan daar nu na een jaar van genieten. Geef jezelf de tijd om aan haar te wennen. Ik ben de eerste maanden alleen onder begeleiding naar buiten gegaan (ander paard of vriendlief op de fiets ernaast), zodat ik mijn paard en haar nukken kon leren kennen. Daardoor durf ik haar nu volledig te vertrouwen. Mocht je over een aantal maanden geen vooruitgang merken, dan kun je alsnog overwegen om haar aan een ander te verkopen. Ik durf te zeggen dat twee maanden te kort zijn om die beslissing te kunnen nemen...

Chanel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:53

Ik zag dat je dr te koop aanbied op MP???

Ik zou inderdaad een goede instructuur zoeken,mischien dat die je verder kan helpen.
En ik denk dat zij ook aanvoelt dat jij bang bent en gaat dan gek lopen doen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:15

Lesnemen en die 2kg brok zou ik echt absoluut veranderen.
Meeste Tinkers hebben genoeg aan een halve schep brok of zelfs helemaal geen brok, als ze maar heel veel hooi hebben.

Staat ze de rest vd dag op stal? Eigenlijk is het ideaal als ze overdag gewoon altijd lekker buiten kan staan. Op de wei of in een paddock in de winter.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:43

ze gaat smorgens naar buiten rond 7 uur
en komt savonds na t eten naar binnen...
met heel mooi weer zoals nu wil ze nog weleens overnachten buiten..

ze staat idd op mp..
puur uit wanhoop eigenlijk....want ik weet t ff echt niet meer....

de 1 zegt geef niet op..
de ander zegt t is puur karakter , daar moet je mee om kunnen gaan.

weer een ander zegt : laten dekken zou een optie zijn....
want ze is het pittigst met hengstigheid,
tegen de tyd dat het veulen er is , zou ik over mijn angst heen zijn.....

maarjah wat is wijsheid...

zoiezo iemand met meer lef erbij zoeken!! haha

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:46

Als het niet klikt, dan klikt het niet.
Ik heb mijn eerste tinker ook verkocht, eigenlijk al veel te laat.
Dan kun je op zoek naar een paardje dat het wel voor 100% iets voor jou is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:53

Ik zou inderdaad ook het voer veranderen, 2 kilo vind ik wel erg veel. Die van mij krijg twee keer een handje voor het idee. En als je verder onbeperkt grof hooi bijvoert, en eventueel wat maismeel of slobber als ze wat dun is dan zal ze ook wat minder teveel aan energie hebben.

En natural horsemanship werkt ook erg goed ja. Veel 'traditionele' instructeurs werken met hulpteugels en veel straffen en veel andere gemene trucjes (hier in de buurt wel iig), maar bij natural horsemanship is vooral leiderschap en vrijheid en belonen belangrijk, en bij tinkers werkt dat gewoon veel beter dan straffen :)