[H][wb]hengstenkeuze voor lieve, grote Krack C merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

[H][wb]hengstenkeuze voor lieve, grote Krack C merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 07:26

Hallo allemaal,

Ik kom vandaag bij mijn merrie in het land aan en tref haar stokkreupel aan...
Dierenarts erbij, die vermoed een peesblessure, door een rare beweging in het land oid... Ik was natuurlijk aardig over de zeik, heb dr 5,5 jaar en ze is nooit een pas kreupel geweest...
We moeten nu woensdag naar de kliniek om te scannen, maar zit te denken om gelijk een scan op ei-sprong te doen als blijkt dat we wat pees betreft voorlopig uit de running zijn.... ;)

Ze heeft 3 jaar geleden een verschrikkelijk knap veulen van UB40 gehad, dus daarmee terugdekken zou een mogelijke optie zijn, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen voor hengstenkeuze voor mijn merrie :)

Het gaat om mijn merrie Tiffany
* Hoogte: 1.75 (ze lijkt haar hoogte aardig door te geven, haar inmiddels 3-jarige veulen is ong. net zo groot)
* Vader: Krack C
* Vader van moeder: Equador
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=28722

Kriteria:
* Beweging: Ze heeft een goede ruime stap, draf is sterk en ruim (zou meer gedragen mogen), galop hetzelfde als de draf, sterk en ruim, zou meer gedragen mogen.
* Bouw: Kwa bouw zou ze meer bergopwaarts gebouwd mogen zijn, haar hals zou hoger aangezet mogen zijn en iets verticaler kwa richting. Rug is iets week, zou iets strakker mogen.
* Beenstand: ze heeft een redelijk correcte beenstand en mooie droge benen.
* Karakter: echt een wereldkarakter, nuchter, vriendelijk, werkwillig

Mijn kriteria voor een hengst zijn dus eigenlijk de tekortkomende bovengenoemde punten, eigenlijk komt het erop neer dat zowel beweging als bouw meer bergop mogen en een krachtiger achterbeen :)

Zelf kom ik snel uit op de Jazz nakomelingen, (zoals dus ook UB40 indirect is) vanwege de bergopwaartse bouw en beweging, kwa karakter kan ze dit ook prima hebben :)

Hieronder een aantal foto's van mijn merrie :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dochterlief van UB40:
anderhalf jaar oud:
Afbeelding
2 jaar oud:
Afbeelding

Ik ben benieuwd welke opties jullie aandragen :)

A;vast bedankt voor het meedenken!!
Laatst bijgewerkt door gomir op 01-06-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:19

Royal Dance geeft geweldige veulens op wat `zwaardere` merries. Ook voor de toevoeging van nieuw bloed in de merrielijn. (Voltaire zit in zoveel paarden) Royal Dance is een Rohdiamant x Donnerhall x Weltcup II. Geeft sterk bewegende veulens en is zelf ook mooi opwaarts gebouwd, wat hij ook doorgeeeft.

AfbeeldingAfbeelding

Edit:nog wat foto's erbij :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:05

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:05

Ub40 x Krack lijkt een gouden combinatie. Als je niet bang bent om diepvries te gebruiken zou ik dit zonder twijfel nog een keer doen!

Verder doet Rubinstein bloed het erg goed icm Krack. Kijk naar Tolando, Kaiser Franz etc. Dan zou Romanov idd geen verkeerde keus zijn.

Heb zelf de combinatie Ub40 x Krack op mijn Rubinstein gebruikt en ook dit heeft naar mijn mening perfect uitgepakt, zie onderschrift.

Whinnylando

Re: [H][wb]hengstenkeuze voor lieve, grote Krack C merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:37

Leuk om te lezen dat iedereen tot nog toe met duits bloed komt :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:41

Het is gewoon een feit dat Duits bloed, en dan vooral Rubinstein goed pakt op Krack C.
Volgend jaar laten we onze Rubinstein wrs dekken door Krack (en dan hopen op een merrie).

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:15

Voor een goed achterbeen kun je ook naar een Ferro nakomeling kijken.
Zit je natuurlijk wel met de reeds bekende bloedlijnen, maar ja dat geld ook voor Jazz.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:43

ub40 vind ik een super keuze!!! hetgeen wat jij wilt verbeteren geeft hij zeker door!! (het opwaarste en het opwaarts bewegen!!) heb er enkele gehad voor de verkoop en allen bewegen heel erg omhoog (sommigen iets teveel, waardoor te weinig naar voren) :D

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:06

zizi-top is misschien ook wel een optie?

Kwa exterieur, bloedvoering en gangen zal hij goed matchen imo

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 07:33

Bedankt allemaal voor het meedenken... mijn keuze was grotendeels uitgegaan naar Zizi-Top, MAAR madam heeft een heeele lichte peesblessure, waar we waarschijnlijk met 3 maanden geheel vanaf zijn, dus het wordt toch geen veulen... Ik ben blij *\o/*
Over een paar jaar komt er wel weer een keer een baby, maar dan wil ik er gewoon echt lekker de tijd voor nemen, lekker veel hengstenshows bekijken en alles... :D

Nogmaals bedankt voor het meedenken!!