Moederloos veulen en dan? info gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Moederloos veulen en dan? info gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:24

Bij deze zoek ik wat vrijblijvende informatie over een moederloos veulen. Ik heb dus geen drachtige merrie maar wil gewoon wat info uit nieuwsgierigheid. Nooit te oud om iets te leren toch.

Stel dat de merrie overlijd en het veulen blijft leven wat dan. Als eerste bel je natuurlijk de veulencentrale maar wat als je daar geen match kan vinden?

*Hoe vaak moet het veulen gevoed worden?
*Hoe lang moet het kunst voeding hebben en wat kost dat ongeveer?
*Wanneer en hoe bouw ik de kunst voeding af
*Ik wil het veulen zoveel mogenlijk paard laten en laten opvoeden door andere dus in de groep zetten? Ook tijdens de kunstvoedingen?
*Tot hoe oud kun je een surregaat moeder proberen? Stel het veulen is 6 weken oud en dan wordt er nog een veulen op je stal geboren, is het dan nog te proberen met het insmeren van bloed en placenta?
*iemands persoonlijke ervaringen zijn ook welkom.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:35

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:41

Wij hadden vorig jaar een dood veulen van onze eigen merrie en via de veulencentrale een veulen gekregen. Er is ons verteld dat na drie dagen een nieuw veulen niet meer (of bijna niet meer)wordt geaccepteerd door de merrie. Ook neemt de melkgift dan af. Wij hebben het pleegveulen grootgebracht met pavoveulenmelk. Het verslag kun je lezen op onze site. Zie onderschrift over Billy B.