naderende bevalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mezeja

naderende bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 22:00

Spannend wordt het hier. Onze pony is afgelopen dinsdag de uitgerekende datum gepasseerd!
De uiers waren eerst strak maar dat is nu weer minder. Wel komt er helder, wat plakkerig, vocht uit als je aan de spenen "trekt". We hopen maar dat alles goed gaat.We weten wanneer we per direct de dierenarts moeten bellen. Onervaren zijn we met veulens van een grote pony. De shetlander die we ook hebben verrastte ons tot twee maal toe met een veulen naast zich lopend in de wei. Stiekum hopen we dat het nu ook zo gaat. Ervaringsdeskundigen hier die weten wat de voortekenen zijn? Iedere nacht stappen we ons bed in met de hoop dat er de volgende ochtend een veulentje naast staat, hoewel we het nog leuker zouden vinden het te zien gebeuren natuurlijk. *D Ik zal blij zijn als het veulen straks netjes met mama in de wei staat zeg

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:25

Sowieso afblijven van de spenen. Daarnaast zou ik altijd proberen te zorgen dat je bij een bevalling bent.

Je bed in stappen en denken dat er de volgende ochtend een gezond veulen naast loopt is echt te gemakkelijk. Je neemt daarmee een enorm groot risico. Wat als de merrie het toch niet zo makkelijk heeft? Dan moet je met 5 minuten kunnen handelen, de nacht afwachten duurt dan veel te lang. Het is natuurlijk ieder voor zich of je het voor jezelf kunt verantwoorden om voor een beetje nachtrust het risico van een dood veulen/merrie of allebei te willen lopen.

Kijk ook eens op http://www.foalcam.nl onder het kopje informatie. Daar haal je allerlei nuttige ontwikkelings en bevallingsinfo vandaan. Verder is het zaak om te zorgen dat je een emmer/kist/tas met sowieso handdoeken, jodiumtinctuur en een schaar bij de hand hebt. Daarnaast kun je hem eventueel aanvullen met een zweetdeken voor de merrie, evt. een staartbandage (de staart eerst wassen en dan vlechten werkt ook prima) en het nummer van de dierenarts. Zorg ook altijd dat je een opgeladen telefoon ter beschikking hebt. Daarnaast zou ik de informatie die in deze link staat uitprinten en bij de rest leggen. Mocht er wat mis gaan dan kun je zelf ook nog iets doen. http://www.avsweb.nl/Subcategorieen/Fok ... alling.htm
Indien je de merrie moet helpen trek dan nooit recht naar achteren, maar altijd iets schuin naar beneden en met de weeën mee.
Na de bevalling wordt een emmer met wat slobber vaak erg gewaardeerd.

De tekenen van een aanstaande geboorte:
Slappe banden
Langgerekte vulva
Openstaande vulva (1 a 2 cm meestal)
Vollopende uier (bij ervaren merries verdwijnt meestal ook de tussenbrug)
Uier en spenen gaan glanzen
Er komt hars aan de uier
Later worden dit kegels
Als de bevalling zich echt bijna aandient gedraagt de merrie zich ook wat anders. Beetje onrustig en ze zondert zich af van de rest van de kudde.

Sommige van deze tekenen kunnen zo'n 2 weken voor de geboorte beginnen en anderen beginnen pas 24 uur voor de geboorte.

Zorg er verder voor dat er in het weiland geen sloten zijn waar een pasgeboren veulen in kan vallen en zorg in een stal ervoor dat de merrie meer dan voldoende ruimte heeft en er geen scherpe dingen in de stal zijn.

Als je niet iedere nacht wilt waken er en om de 2 uur uit wilt kun je overwegen om een birth alarm te huren. Deze geeft een melding af zodra de merrie begint. Ik heb er 1 in de verhuur (die ook nog beschikbaar is), dus bij interesse kun je even contact opnemen.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:06

Kijk, dat zijn belangrijke tips! Zeker die met tips voor als er iets mis gaat! Ze liggen uitgeprint klaar om, hopelijk niet, gebruikt te worden.
We hebben vanmiddag een birth alert opgehaald. Overigens is dat nog best een zwaar gevaarte. Maar het is wel prettig om te weten wanneer ze gaat liggen. We hebben veel gelezen en gezien op internet maar de praktijk zal vast weer anders zijn. Ze heeft eerder een veulen gebaard en dat is goed verlopen. Hoewel dat geen garantie geeft natuurlijk voor een volgende bevalling. Het blijft een spannende aangelegenheid.

De site waar je in de stallen kunt kijken is overigens ook super leuk om te zien! Wat een mooi system zeg om elkaars paarden in de gaten te houden.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:20

En het duurt maar voort. Intussen 15 dagen na de uitgerekende datum! Wachten duurt best lang dan! Er komt nu melk uit de uiers en de banden zijn erg soepel. Het kan nu vast niet lang meer duren denken wij.

fjordnina

Re: naderende bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:57

Als er melk uitkomt is ze aan het kegelen. Blijf maar paraat, met 24 uur zou het er nu moeten zijn.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:34

Na een doorwaakt(voor ons dan) nachtje loopt de dame in kwestie gwoon op haar gemakje in de wei. Uiers hebben een andere vorm gekregen en de melk komt er nog steeds uit. Nu maar weer hopen op vanavond of vannacht. *D

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:50

mezeja, ik weet hoe je je voelt. Het paard van mijn zwager staat ook op springen en vertoont ook al een paar weken aan stuk dingen dat je denkt nou dat duurt niet lang meer. Maar ondertussen nog steeds niks.

Mijn zwager heeft een kleine 4 maanden geleden haar gekocht maar niet wetende dat ze drachtig was omdat ze behoorlijk onderkomen was. Daar kwamen een kleine maand geleden achter omdat ze ineens zo dik werd en spenen/uiers kreeg. Maar omdat we niet weten wanneer ze gedekt is weten we ook niet de precieze datum dat ze uitgerekend is. De DA dacht toen dat het nog een week of 4-5 kon duren en die zijn nu bijna om.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:18

Hoi, hoi,

De wonderen zijn de wereld nog niet uit want nog geen half uur geleden is daar dan eindelijk een prachtig klein merrie veulen geboren.
Mijn zwager die achter ons woont kwam aan de deur vertellen dat er een veulen naast lag! De moeder heeft ons lekker voor de gek gehouden zeg! Lekker de wei in en dan net als we niet kijken een veulen baren. Ik zal straks eens even proberen om wat foto's te plaatsen. En natuurlijk mis ik nèt de geboorte zelf. Maar het opstaan, zo ontroerend zeg! En dan op zoek naar de melk, dat kon bijna niet missen want het liep er met grote stralen uit! Geweldig! Wat een wondertje. *D

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:22

Nou Mezeja, het lange wachten is dan toch eindelijk beloond.

Van harte met deze mooie dame en nu wij nog hahahaha.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:25

Ja je hebt helemaal gelijk! Ik hoop voor jullie op een prachtige verrassing! Sterkte nog even met wachten. Deze dame was 16 dagen "te laat".

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:39

Gefeliciteerd! Ik zei het toch, binnen 24 uur :P

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:42

gefeliciteerd! :)

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 18:02

Ja, fjordina, jij bent duidelijk een ervaren mens!! Ik ga nu eerst eens even uitvogelen hoe die afbeeldingen moeten worden geplaatst want als ik dat probeer moet ik me aanmelden maar dat werkt niet met mijn gebruikersnaam en wachtwoord van bokt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:28

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie veulentje....ja en verrassen kunnen de meeste merries héél goed!

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 14:05

Oh, ik krijg het niet voor elkaar om een foto te plaatsen, ik heb een aantal foto's in mijnalbum.nl gezet en gekopieerd, tussen img gezet maar ik doe het vast fout want er gebeurt niets

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:10

gefeliciteerd met de kleine!

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:05

En nu weet ik hoe het moet!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mezeja op 14-06-09 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:39

Moeder en dochter maken het goed!

Afbeelding

Afbeelding

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 20:26

Afbeelding

En de laatste foto!

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:24

Wat een lekker ding :D .

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:36

Mezaja, wat een lekker droppie is het. Ik hoop dat de verrassing bij ons niet al te lang meer duurt. Maar tot op heden nog steeds niks hahaha.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:06

Succes met wachten!! Ik hoop dat het er ondertussen is!

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:57

Hoi Mezeja, nee het is er nog steeds niet. Het zal niet lang meer gaan duren denk ik. Haar banden zijn al slap en haar "fluis" zoals wij dat hier noemen is ook al aan het veranderen. Dus lang zal het wel niet meer duren hoop ik haahahaha