Help wat moet ik nu.. merrie wil niet drachtig worden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tresja

Help wat moet ik nu.. merrie wil niet drachtig worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 17:29

Hallo allemaal,

Vorig jaar zijn wij begonnen om mijn merrie drachtig te krijgen, iedere keer op en neer naar het hengsten station op en neer.. Vorig voorjaar geen resultaat gehad, iedere keer was het een mooi ei, en was het ook weg maar na de 18 dagen dinges was er niets meer te zien..
Grote pech dachten wij en we zijn dit voorjaar weer met goede moed begonnen!
Eerste keer was weer een grote teleurstellig, nou hebben ze een slijmmonster afgenomen en dat was schoon op het eerste gezicht, maar er bleek toch een bacterie in te zitten, nou is ze dus gespoeld en weer geinsemineerd zonder resultaat!
nou is ze van de week weer schoongespoeld met wat anders en weer geinsemineerd, maar de hengstenhouder wil er eigenlijk mee ophouden omdat het niet lukt!
Nou hebben ze gekeken en iedere keer is het ei mooi als ze kijken of dat ze goed hengstig is, das dan s ochtends om uur of 8 en dan s avonds wordt ze geinsemineerd. nou blijkt dus dat de baarmoeder zichzelf dan sluit, wanneer het ei dus goed is om bevrucht te worden dan is de baarmoeder al gesloten en laat ze het zaad niet toe om het zo maar te zeggen!

Hopenlijk heb ik het zo een beetje goed uitgelegd!

Mijn vraag is dus, zijn er mensen die zoiets ook hebben meegemaakt of zijn er meer dingen hier over bekend?

Ik zou heel graag een veulentje willen van mijn eigen merrie, hopenlijk kan iemand mij aan wat meer informatie of ervaringen helpen!

Alvast bedankt

siskeh

Re: Help wat moet ik nu.. merrie wil niet drachtig worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:32

misschien helpt het als je niet insemineerd maar natuurlijk laat dekken?
(meer sperma, betere kwaliteit, en meestal ook vaker gedekt)

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 17:41

Daar hebben wij het zelf idd ook over gehad, dit zou ook zeker een optie kunnen zijn! maar ik wil eerst weten ofdat er mensen zijn die dit ook hebben gehad en wat zij hier mee gedaan hebben!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:54

Sommige merries kunnen niet tegen de verdunningsvloeistof, dus met vers onverdund sperma insemineren helpt soms ook al. Meestal moet je dan wel met je merrie naar het station. Hebben hier een merrie gehad die alleen maar op die manier drachtig werd, en dat ging eigenlijk ook steeds direct goed dan.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:59

Advies kan ik je niet echt geven te weinig informatie eigenlijk maar wij hebben het ook gehad bij een merrie Ebony (ja zelfde naam als ons veulen )
Ep raakte ook niet meer zwanger, oorzaak is eigenlijk nooit gevonden en ja hoever wil je gaan natuurlijk.
Voor mij was op een gegeven moment de kosten de reden om te stoppen, tja soms werkt de natuur gewoon niet mee net als bij mensen.
Verder wil ik je wel graag 1 tip mee geven, ik begrijp dat je merrie gespoeld is en dat is ook logisch om te doen als het niet lukt, toch pas er wel een beetje mee op mocht je besluiten het weer te doen, ook doorspoelen kan infecties met alle nare gevolgen van dien veroorzaken, sommige paardengekkies denken er weleens iets te makkelijk over (bedoel jou niet hoor, alleen puur ervaring)
Succes meid jammer dat ik je geen echt advies kan geven, hopelijk wordt ze zwanger en heb volgend jaar een heerlijk veulentje in de wei lopen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:02

misschien een andere hengst proberen?? misschien pakt je merrie die hengst wel gewoon niet..

succes in elke geval, het kost genoeg geld! :(:)

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:41

Dank jullie wel voor de snelle reacties!
Alles gaat zowiezo goed in overleg met de DA en het inseminatiestation..
Mocht hier allemaal niets uitkomen dan stop ik ook, mijn merrie is namelijk niet weg van de trailer! en dan moet ik mij er idd ook bij neerleggen, maar wil wel zeker weten dat ik niets oversla zeg maar..
Een andere hengst proberen gaat niet zo makkelijk, en dat zou niet veel uitmaken! Want dan zou ik weer opnieuw dekgeld moeten betalen en dat wordt me dan eigenlijk een beetje te veel..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:43

In het verleden ook een heel seizoen geprobeerd uiteindelijk voor een andere hengst gekozen en direct drachtig.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:48

soms wil het ook wel helpen om verse sperma te gebruiken(als de hengst niet veel merries dekt is dat soms wel nodig) maar je kan ook een andere hengst gebruiken, ze kunnen dat sperma gewoon naar het dekstation verzenden, en...sävonds pas insemineren vind ik ook erg laat,hier op dekstation worden ze om 8 uur opgevoeld en rond de middag (meestal 12 uur) zite het er al in.
heel veel sterkte en...juni-juli zijn de vruchtbaarste maanden !

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:53

Tegen mij hebben ze gezegd dat dat niet veel uitmaakt, dat dat bij een klein percentage is, dat de hengst niet pakt! Daar zou het probleem niet liggen, het is puur die baarmoeder die het niet toelaat..
Santano is de hengst die wij gebruiken, en we konden geen ander sperma krijgen tenzij we daar weer voor zouden betalen, dus de kans dat het daar aan zou liggen was nihil zijden ze dus niet het proberen waard om het zo maar te zeggen..
En de hengstenhouder wil eigenlijk geen zaad meer opsturen omdat we al iets van 15 ladingen hebben gehad en omdat het niet lukt..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:13

word je merrie ook ingespoten met oxytocine? dat word bij ons dekstation namelijk wel gedaan.
mijn oude merrie is nu 2 jaar gust gebleven (23 jaar oud) was wel maand drachtig vorig jaar, maar toch verstoten, ondanks de regumate. maar zal de natuur wel zijn dat ze te oud is.
deze zomer gaat ze lekker de wei op,heb er ook een jaarlinghengstje staan en als hij erop springt....ach volgend jaar een leuke d-pony.
(merrie kwpnx jaarling welsh B) haar dochter is wel drachtig (ook na paar pogingen) en verwacht binnen 3 weken een voice veulen,had eerst een andere hengst, maar die pakte niet (ook vorig jaar niet op de oude merrie) en kon kosteloos verder met voice.
hebben ze daar geen eigen dekhengsten?

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 19:27

Op het inseminatie station hebben zij geen eigen hengsten, en de hengst Santano is de enigste bij het desbetreffende station. Het is dus niet mogelijk om over te gaan op een andere hengst. En voor zover ik weet ligt het probleem bij mijn merrie..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:53

Is het mogelijk om met vers, onverdund sperma te dekken?

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 20:06

dit zou ik moeten navragen bij het inseminatiestation, zou het hier aan kunnen liggen dan? want zodra ze gekeken hebben is de baarmoeder dichtgeklapt, dan is het nog helemaal niet in aanraking geweest met het sperma.. Dus ook de verdunningsmiddelen kunnen dan nog niets verhinderen zeg maar..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:07

Vers onverdund sperma zal alleen werken indien er dus sneller geinsemineerd wordt. Kan er niet direct na het scannen geinsemineerd worden, dan zou je nog op tijd moeten zijn.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:06

Wat jammer dat het niet wil lukken!

Is het niet mogelijk om je merrie voor een bepaalde periode bij de hengstenhouder neer te zetten? Je zegt dat ze niet zo dol is op reizen, als je haar laat staan, hoef je ook niet telkens met de merrie heen en weer te rijden.

Als ze op het hengstenstation staat, zouden ze haar ook met vers sperma kunnen insemineren.

Maar 't is maar net of de hengstenhouder deze mogelijkheden heeft.

Succes! :)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:17

Ik denk dat de hele toestand erom heen gewoon niet goed is voor de merrie.... Je gaf zelf al aan dat ze de trailer niet fijn vind? Zou haar gewoon thuis laten en ervoor zorgen dat de sperma gewoon naar jou toekomt ipv de merrie daarheen.

Thuis scannen op de juiste grote van het ei de sperma laten komen of zelf gaan halen. Voor 2 dagen meenemen en dan door de DA op stal laten insemineren. :-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:24

Ik heb jaren geleden een Welsh-arabier gehad die ook niet drachtig wilde worden. Ze was toendertijd 11 jaar.
Vers sperma geprobeerd, spoelen, natuurlijk dekken, weken bij de hengst gelaten etc. Het had allemaal geen resultaat.
Uiteindelijk hebben we het maar opgegeven. Alle stress was niet goed voor haar en soms kun je niet anders dan het accepteren.

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:48

Direct na het scannen is het ei net nog niet zacht genoeg.. Ze wordt ook regelmatig thuis geinsemineerd, alleen s ochtends moet ik daar wel naar toe voor het voelen, dan is de DA daar en de apperatuur. Het is niet stressvol voor mijn merrie, zo ziet het er niet uit.. trailer is alleen geen favoriet.. Morgen zie ik de DA en hengstenhouder weer dan kunnen we de laatste mogelijkheden bekijken!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:56

we hebben hier een merrie drachtig gekregen die ook niet meer drachtig wilde worden (al 4 jaar niet) door natuurlijk te dekken.
Zodra de merrie hengstig werd, en de hengst toe liet zijn we elke dag gaan dekken. In dit geval 6 dagen achtereen.
resultaat= de merrie is drachtig.

Wat ze nog kunnen proberen is om dan toch eerder te insemineren. Ze kunnen het ei afspuiten, en tegelijk insemineren.
Blijkbaar ovulueert de merrie erg snel.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:11

Succes meid! Vorig jaar was mijn merrie in 1 x drachtig resultaat = een mooi veulen! En dit jaar al 2 x niet gelukt! Ze maakt steeds 2 eieren aan van dezelfde grote en opeens zijn ze weg zonder iets te doen. Merrie staat nu met veulen en al bij de hengstenhouder en zal net als hierboven worden gedekt met Voice!

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 09:44

update:
over 10 dgn check met de DA en hengstenhouder, dan gaan we alle mogelijkheden doorspreken en kijken of er nog wat mogelijk is.. ook ga ik vragen of dat de HA nog een keer goed uit kan leggen wat het nou precies is.. mocht ik meer weten laat ik het wel even weten!
iig dank jullie wel voor je reactie
groetjes Linda

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:28

heel veel sterkte en...hopelijk toch een drachtige merrie voor je.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:32

Zoals ik begrijp sluit de baarmoeder al voordat de eisprong plaats vindt?
Wat het proberen waard is is inderdaad het ei afspuiten. 's Morgens af laten spuiten, 's avonds insemineren. 24 tot 36 uur na het afspuiten vindt de eisprong plaats, en afspuiten kan al als het eitje een grootte van 3 heeft.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:30

Ik heb vorig jaar in hetzelfde schuitje gezeten als jij. Elke keer heen en weer rijden en geen resultaat, maar een hoop stress rijker. Alles geprobeerd wat hier gezegd is, vers sperma, thuis insemineren...alles.

Dit jaar probeer ik het via de natuurlijke weg. Ze is 1x gedekt maar nog niet drachtig, dus we proberen het nog een keer. Paard is er stukken rustiger onder en gaat beter dan verwacht. Voor mij is het meer om te kijken of ze wellicht onvruchtbaar is, zodat ik de volgende dekking niet weer met veel kosten kom te zitten. Dus ik heb nog geen "echte" ervaring, maar tot nu toe gaat het beter met paard zelf. En stress is ook dooddoener bij inseminatie.