Ster bij het NRPS, automatisch ook ster bij het KWPN?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

September

Ster bij het NRPS, automatisch ook ster bij het KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 08:27

Hoi bokkers,

ik ben in het bezit van een merrie die van oorsprong KWPN is, maar die ik in het NRPS boek heb ingeschreven een aantal jaren geleden voor de fok. (nrps hengsten). Ik heb geinformeerd bij het KWPN en de merrie kan gewoon weer terug geschreven worden naar het KWPN, in het hoofdstamboek waar ze voorheen ook ingeschreven stond.
Nu zou ik graag willen proberen om haar ster te krijgen, mijn vraag is als mijn merrie op de NRPS keuring een ster predikaat behaalt, blijft zij deze dan houden als ze wordt terug geschreven naar het KWPN?

Ik heb zelf ook een NRPS-er die een tijd in het EASP boek geschreven stond, is daar keur geworden en toen ze terug geschreven werd naar het NRPS behield ze haar keur predikaat.

Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes Julia

Sammie

Re: Ster bij het NRPS, automatisch ook ster bij het KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:55

Nee, volgens mij niet. Al zal het ongetwijfeld wel makkelijk er zijn.

Maar als je bij het kwpn geinformeerd heb daarover, waarom heb je die vraag dan ook niet gelijk gesteld?

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 19:19

Ik bedacht mij later pas dat ik mijn paard nog een keer aan kon bieden op de keuring voor een ster. Toen ik het KWPN opbelde had ik daar niet echt over nagedacht, wilde alleen weten of ze weer een KWPN merrie kon worden. :)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:05

Je hebt een NRPS- stermerrie. Dat was een KWPN- veulenboeker neem ik aan? Dan is het dat voor het KWPN nog steeds. Dat kan ook niet anders, want er wordt op verschillende manieren gekeurd. Bij het NRPS kan een paard aan de hand , dus in stap of in draf, ster worden. Bij het KWPN moeten ze vrij bewegen of vrijspringen. Bovendien liggen de kwaliteitseisen niet op hetzelfde niveau. Dat klinkt kattig, maar een stermerrie moet voor het KWPN bv. minstens 1.60m zijn, anders staat ze te ver van het fokdoel af . Die eis stelt het NRPS niet, want ook een E pony kan daar ster worden.
Dat wil overigens niet zeggen dat je paard bij het KWPN niet ster zou worden. Je moet alleen wel eerst aan dezelfde eisen voldoen als al die andere KWPN merries.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:29

Nee, ze was voor het KWPN gewoon stamboekmerrie, heb haar een keer voorgebracht op de keuring.
Toen ik wilde fokken heb ik haar voorgebracht op de NRPS keuring, wilde namelijk fokken met een NRPS hengst. Maar nu wil ik toch liever iets met het KWPN gaan doen, en wil ik haar terugschrijven.
Maar stel je voor ik breng haar nog een maal voor op de NRPS keuring en ze haalt een ster, waarna ik haar terugschrijf naar het KWPN, wordt ze dus gewoon weer STB??

Groetjes

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:55

Mijn merrie is een westfalen, en heb bij haar een NRPS veulen gehad. (NRPS goedgekeurde hengst) Veulen had gewoon veulenboek papier, omdat moeders stamboek wordt erkend.
Dit geld ook voor het KWPN geloof ik. Als moeders stamboek wordt erkend kan het veulen gewoon ingeschreven worden in het veulen boek.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:03

Zover ik weet zijn de eisen voor ster bij de fnrs een stuk lager dan bij het wpn.

Logischerwijs lijkt het me dat je dus als je het sterpredicaat wil krijgen op een kwpn stamboom, je haar opnieuw voor de keuring moet laten verschijnen.
Als ze al stamboekmerrie is bij het wpn kunnen veulens meen ik wel wpn papier krijgen. Maar dat ster komt er dan niet bij te staan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:08

Maar als je met een KWPN-hengst fokt bij een NRPS-merrie krijg je ook een vol veulenboekpapier bij het veulen, omdat het NRPS door het KWPN erkend wordt.
Andersom gaat dit net zo op, je had je merrie dus nooit over hoeven schrijven naar het NRPS.

Ik zou niet weer aan alle poespas beginnen en je merrie lekker in het NRPS ingeschreven laten. Wil je bij het KWPN de ster behouden zul je opnieuw met je merrie naar de keuring moeten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:24

September schreef:
Maar stel je voor ik breng haar nog een maal voor op de NRPS keuring en ze haalt een ster, waarna ik haar terugschrijf naar het KWPN, wordt ze dus gewoon weer STB??

Ja dat klopt. En in principe is dat nu nog steeds. Het zou wat wezen als je bij één of ander flutstamboek even de benodigde predikaten kan halen en deze dan zonder moeite meeneemt naar het KWPN. Dat doen ze niet. Het overschrijven puur voor het dekken met NRPS paardenhengsten had iid niet gehoeven. Dat zou gewoon reg. A geworden zijn, en die zijn ook over te schrijven naar het gewone stb.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:11

Een NRPS ster uit een KWPN moeder telt dus ook niet mee voor het preferentschap???

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:05

Inderdaad Eilander, dat telt niet. Het zou een mooie omweg zijn als dat kon! Dan werd het waarschijnlijk wel iets drukker op de NRPSkeuringen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:24

Nee dat kan niet. Netzomin als dat een kwpn merrie op, bij een ander stamboek geregistreerde nakomelingen NSP/NDP zijn, prestatie wordt. Anders had ik voor een KWPN merrie al het prestatiepredikaat aan kunnen vragen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:56

Jammer ,dan zou de oma van Amarenz preferent zijn n.l.
Eigenlijk wist ik het wel!!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:46

Inderdaad kunnen bij het NRPS Register A veulens gewoon overstappen naar het stamboek. Ik ga eind deze maand met een register A merrie naar de keuring bij het NRPS voor opname in het stamboek en poging voor het ster predikaat. Dit jaar komt er wel iets nieuws bij. Nl stappen en draven op het harde.