verschil tussen paint en bont paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x3_Ine_x3

verschil tussen paint en bont paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 19:43

hey,

ik vraag me af wat eigenlijk het verschil is tussen een paint en een bont paard..
want zelf zie ik eigenlijk niet veel verschillen, buiten dan de benaming..

weten jullie meer???

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:47

Een paint is een ras. Een bont paard/pony kan allerlei rassen zijn.

x3_Ine_x3

Re: verschil tussen paint en bont paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:25

ah oké,

dan snap ik het denk ik al,

was het zo simpel ??! :)

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:25

een paint is altijd een bont paard,
maar een bont paard is niet altijd een paint :P

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:25

een paint is altijd een bont paard,
maar een bont paard is niet altijd een paint

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:26

oh nu staat die er 2x

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:28

Maar een paint hoeft niet altijd bont te zijn, kijk maar naar de breedingstocks. Mijn paint merrie is ook een solid paint bred.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:48

ik weet niet of het hier mag staan, maar hoe kan je verschillende soorten bont herkennen? 2 en 3 kleurig weet ik, maar de rest?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:50

Ik geloof door, de manier van de vlekken. En wat de ouders doorgeven/zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:53

HEEL simplistisch gezegt: een 'Paint' is een ras van paarden afkomstig uit U.S.A. die hoofzakelijk bestaat uit paarden met een bonte patroon. Veel al voert deze ras veel Quarterhorse bloed omdat in de voorbije decenia werden quarters met te veel wit in aanvaardt in het A.Q.H.A. stamboek en kwamen ze dus terrecht in het A.P.H.A. Deze paarden werden aan de bestaande Indian Pony bont gekleurde paardenbestaan van het stamboek toegevoegt en door de jaren van gerichtte fokken hebben wij vandaag wat men een 'Paint' noemt: een (meestal) bont getekend paard die vaak bij uitstek blinkt in de western gereden disciplines.

Omdat de genetica die verantwoordlijk is voor de bonte patronen en aftekeningen niet verbonden is aan een specifieke ras van paarden, kunnen expressie van dezelfde patronen in iedere ras voorkomen.
Paarden met minimale of extreem aftekeningen of patronen worden 'Pinto' genoemd in het engels (meer bepaald in het amerikaans) en in het nederlands, 'bont'.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:39

Christi schreef:
ik weet niet of het hier mag staan, maar hoe kan je verschillende soorten bont herkennen? 2 en 3 kleurig weet ik, maar de rest?

3-kleurig bont bestaat NIET ... tenminste niet genetisch of wetenschappelijk ... alleen in het volksmond, en dan meestal om een bruin-bont gekleurde paard te beschrijven (denken dat 3-kleur beschrijving 'iets' meer geeft aan het paard waarschijnlijk ipv 'gewoon' bruin-bont).

Er bestaan maar twee kleuren bij paarden: zwart en vos. Bruin wordt veroorzaakt door de Agouti gen die het zwart verjaagt naar de uiteinden (manen, staart en benen), agouti toont alleen op genetisch zwart paard en niet op vos dat wel drager kan zijn.
Voeg een van de bont 'patronen' erbij en dan krijgt je: zwart-bont, vos-bont of bruin-bont.

Welke kenteken van de bonte genen (tobiano of overo) of combinatie van de genen, bepaald meerendeels hoeveel en waar het wit zich zal plaatsen.
Voorbeeld: Bij Tobiano is de vuistregel: het wit is verspreidt over de Top (bovenlijn), altijd wit in de staart, in 99% van de gevallen zijn ook witte aftekening op alle 4 benen aanwezig. Bij Overo is de vuistregel: het wit is verspreidt Onder (kruist meestal niet de bovenlijn ... alleen in combi wel).
Dus: Tobiano = Top ... Overo = Onder
Specifieke kentekens voor de verschillende onder-families van Overo wordt duidelijk uitgelegt op verschillende internet sites (helaas meestal in het engels). Staar je eigen niet eindeloos op WIKI! Er zijn betere sites ivm uitleg over kleuren.

Bijna vergeten te vermelden dat het Appaloosa patroon in feite OOK een bont genen is!
Laatst bijgewerkt door Peterina op 03-06-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:48

Voorbeelden van de Overo familie:

'Splash White' patroon: wit van onderaf en heeft geen losse grote vlekken
Afbeelding

'Sabino' patroon: (grote) vaak rafelige aftekeningen, geen grote losse vlekken
Afbeelding

'Frame Overo' patroon: zit het wit aan de zijkanten, met een 'frame' van kleur er omheen, toplijn blijft gekleurd
Afbeelding

Voorbeeld van Tobiano: komt wit van bovenaf
Afbeelding

Tovero = combi van Tobiano + Overo

bron van schetsen: bokker YWC uit andere topic

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:05

oke,
bedankt allemaal voor jullie uitleg.

ik snap nu het verschil :)