Slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reggue

Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 16:56

Weet iemand of het slecht is om met een shetlander/falabella niet te rijden?
Maar het gewoon als een knuffeldier te hebben,en dan soms aan het halstertouw buiten de wei om te lopen?
Of móét je dan ook regelmatig longeren?
Ik wil dit graag weten
X Reggue

upendo

Re: Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:57

Wat denk je van al die shetten die altijd in hun weitje staan en er nooit uit komen?
Als je ze lekker meeneemt uit wandelen en ze veel aandacht geeft zijn ze volgens mij al een stuk gelukkiger dan die andere shetters!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:00

Ik heb zelf 3 shetlanders die ik voor de fun heb maar werk niet met ze, wel poetsen, knuffelen en soms een wandeling en ik zie niet in dat dat slecht is.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:02

Echt gereden hoeft volgens mij niet.
Maar het is wel beter als je een shetje of falabella wel iets aan het werk zet.
Dat kan op vele manieren ;)
Je kan ze beleren voor een karretje,lekker wandelen,laten grazen,of wat VD ermee doen?
Longeren is ook een goede optie.
Vooral bij shetjes is het wel goed om beweging te geven(blijven ze een beetje in vorm).
Mijn minishet,gaat soms voor de kar,wandeld elke dag,en longeren doen we ook weleens.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:05

naar mijn idee zijn paarden het gelukkigst als ze hun hele leven in de kudde staan, dus als ze niet bereden worden hebben ze daar helemaal geen last van!

er zijn wel paarden die het geweldig vinden om te werken, maar die zijn er echt niet veel!

wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat ze niet te veel stress krijgen van bijzondere situaties, zoals bekappen, of een dierenarts die ze komt enten.

dus overal aanraken, hoefjes goed geven, en goed meelopen aan een halstertouw

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:06

Het is vaak voor ons eigen idee dat we paarden aan het werk zetten.
Ik wandel zelf wel met die van mij omdat ik weet dat ze daar echt van geniet.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:19

Het is niet slecht als een pony niet gereden wordt.
Maar het is ook niet goed als hij alleen maar in de wei blijft.
De pony heeft ook gewoon voldoende beweging nodig en dat kan door te wandelen, longeren enz. enz.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:22

roodje schreef:
Het is niet slecht als een pony niet gereden wordt.
Maar het is ook niet goed als hij alleen maar in de wei blijft.
De pony heeft ook gewoon voldoende beweging nodig en dat kan door te wandelen, longeren enz. enz.

Daar ben ik het niet mee eens. Een paard in de kudde (dus absoluut niet alleen!) zal zelf wel voor beweging zorgen. Zoals hierboven ook staat aangegeven vind ik wel dat bekappen enz niet stressvol moet zijn enz.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:28

die van mij vind het erg leuk als we haar uit wandelen nemen, waarschijnlijk (ook) omdat ze dan in de berm mag grazen.
als het winter is en er buiten dus niks te halen is blijft ze het liefst gewoon in de kudde staan.
ze vind het wel altijd leuk als ik er ben, en loopt me in de wei elke stap achterna, hinnikt elke keer als ze me ziet weer en rent naar me toe,
maar als ik haar terwijl ze los staat wil borstelen ofzo dan loopt ze weg, dat is dus weer teveel van het goede.
hoefsmid vind ze niet zo leuk, ook al laat ze zich braaf overal aanraken, ze heeft het geduld er niet voor lijkt het wel.
en dierenartsen kent ze ook wel zo te merken, daar is ze wat schichtig voor.

ik wil haar deze zomer weer wat wennen aan tuig en misschien zelfs voor de wagen zetten, eens zien hoe ze dat vind, misschien vind ze het wel erg leuk!
rondlopen met kids op haar rug vind ze tot op zekere hoogte wel oké, als ze het zat is maakt ze bokjes, om de ruiter er af te proberen te krijgen.
slimme pony's ;)

al met al vind ze het best leuk als we iets met haar doen, maar het moet voor haar wel duidelijk zijn dat ze terugkomt bij de kudde, zodra ze binnen gehoor afstand zijn gaat ze al roepen!
op een vaste kudde staan, met een gevestigde rangorde en voldoende voedsel en ruimte, is toch het belangrijkste, door met de pony te werken kan je wellicht iets toevoegen aan het pony-leven, maar noodzakelijk zou ik het niet noemen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:07

een paard is gemaakt om in een kudde te lopen en te grazen, indien nodig snel te kunnen vluchten.

als een land groot genoeg is, met her en der enkele schuilmogelijkheden, voedsel en water en soort genoten denk ik dat dit dier gelukkiger is dan een paard dat op stal staat, er uit mag voor een uurtje in het gilit lopen en dan weer op stal moet.

echter ben ik het ermee eens dat hanteren niet vreemd voor ze moet zijn, idd hoefsmit,tandarts,dierenarts en zelf controleren op event. wonden.

dus ik ben van mening dat dit niet persee moet bij een shet, bij geen enkel paard eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:09

Echt rijden hoef indd niet..
Mijn 2 shetjes vinden het heerlijk als ze mee mogen wandelen, of als we naar vriendjes gaan, of een gigantische poetsbeurt krijgen. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:15

waar gaat het nu om? Is het een shet of falabella?
Waarom zou je die anders behandelen (ongeacht wat het is) dan élk ander ras?

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:58

Ik heb 2 shetlanders en daar rij ik nog elke dag op. als ik niet kan logeer ik ze en doe VD. der gaat er 1 voor de kar :D en ik troetel veel met ze. maar de mijne worden onwijs druk als ik nix met ze doe hoor :P

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:41

ik heb ook een shet en zij is gelukkig als ze met haar vriendinnetje ( een jaarling kwpn-er) in de wei staat.
en sinds ze nu sinds 2 weken dag en nacht op de wei staat is ze echt dolgelukkig.
ik haal haar wel regelmatig uit de wei om te borstelen/wandelen/losgooien/longeren.

zij is gelukkig als ze in de wei staat, maar ze vind het heerlijk om te tutten en mee te gaan wandelen.
als ik aankom op de wei komen ze ook allebei vrolijk op me af.
beweging krijgt ze in princiepe op de wei genoeg, en ik doe dan ook niet elke dag wat met haar aan beweging geven.
en rijden tja, dat zal ik maar niet meer doen :D