nf laatbloeiers of vroeg vogels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

nf laatbloeiers of vroeg vogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:24

ben al een tijdje op zoek naar een leuke pony voor mijn zoontje.
nou wil ik graag een d pony,die ook d blijft,dus niet boven de 1.48 uitkomt.
het valt mij op dat veel 3 jarige pony's al boven de 1.46 zijn. het lijkt mij dat de fokkers niet graag willen dat ze boven de d-maat uit komen,d-maat levert toch meer op en is denk ik ook meer vraag naar.

nou vroeg ik mijzelf af,zijn nf al behoorlijk volgroeid op 3 jarige leeftijd?
(zien er altijd al vrij breed uit en ze zeggen meestal eerst in de hoogte en dan in de breedte)

hoeveel groeit een gemiddelde forester (van 1.46) nog na 3 jarige leeftijd.

hoop dat jullie je ervaringen is willen delen hier over

robincera

Re: nf laatbloeiers of vroeg vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:25

De échte NF's mogen nieteens groter dan 1.48 worden. Denk dat als je een 3jarige van 1.46 koopt, ie niet zoveel meer groeit. Kijk ook goed naar de ouders, zijn die ook onder de 148, dan heb je kleine kans dat het veulen wel groter word

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:37

De ene 3 jarige is de andere niet. Het is net als met kinderen, ze krijgen echt niet allemaal op hun 13de een groeispurt, sommigen gaan pas met 15 de lucht in.

Ik kan je wel een tip geven. Als je een leuke 3 jarige hebt gevonden voor je zoontje, kun je de verwachtte stokmaat "meten". Er is een trucje (ik moet hem weer even opzoeken), iets van "indien afstand kogel tot aan schouderblad in cm's gelijk is aan afstand schouderblad tot schoft is de pony uitgegroeid. Indien niet gelijk is het aantal cm's wat de tweede maat nog te kort komt, de groei die nog in de pony zit".

Iets dergelijks, maar ik moet het weer even nazoeken. Misschien weet iemand anders dit uit zijn hoofd.

(maar ehh, offtopic: waarom zou je niet een 4 of 5 jarige zoeken?)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:47

Ik weet niet hoe oud je zoontje is en hoe goed hij rijdt, maar weet je zeker dat je een onervaren 3 jarig voor m wil kopen?

Dat bedoel ik niet eens alleen rijtechnisch, maar ook qua karakter (onder t zadel) , een jonge pony kan nog zoveel veranderen. Een groen dier weet je nooit 100% zeker van hoe hij gaat zijn met rijden en dan komt ook het puberen nog.

Verder wat hierboven staat New Forests mogen maar 148 cm zijn/worden dus je kunt er van uitgaan dat die maat er wel aardig ingefokt is. Denk niet dat er veel groter worden, maar 100% zeker ben je nooit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:01

Nou, mooi niet Naranga.
Omdat fokkers steeds dichter tegen de 1.48 m aan willen fokken (grote D-maat is gewild), schieten er steeds meer door!

naomi_s

Re: nf laatbloeiers of vroeg vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:02

Naranga, dr zijn een hele hoop volle Foresters die ver boven de maat uitkomen....

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:52

Dan moet je goed kijken naar de afstamming van paps en mams, of gewoon een 4-5 jarige kopen..
Of niet alleen maar op NF focussen

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:51

naranga:ik kijk ook idd niet alleen naar nf,maar nf staat me wel erg aan,omdat ze meestal toch wat steviger zijn en ik er dan zelf ook nog op kan(ben ook vrij klein)
en mijn zoontje is 10 jaar oud en rijd m1 bijna m2 met mijn haflinger (e-pony) van net 8jaar oud die hij sinds eind september vorig jaar rijd.en daarvoor heeft hij een 5jarig c pony gereden,die heel weinig kon toen wij haar kochten,deze laatste kon alleen beter springen,dan dressuur vandaar dat wij nu naar een andere pony opzoek zijn.
en zelf heb ik al genoeg ervaring met pony's om weer aan een jonge pony te beginnen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:00

gem schreef:
De ene 3 jarige is de andere niet. Het is net als met kinderen, ze krijgen echt niet allemaal op hun 13de een groeispurt, sommigen gaan pas met 15 de lucht in.

Ik kan je wel een tip geven. Als je een leuke 3 jarige hebt gevonden voor je zoontje, kun je de verwachtte stokmaat "meten". Er is een trucje (ik moet hem weer even opzoeken), iets van "indien afstand kogel tot aan schouderblad in cm's gelijk is aan afstand schouderblad tot schoft is de pony uitgegroeid. Indien niet gelijk is het aantal cm's wat de tweede maat nog te kort komt, de groei die nog in de pony zit".

Iets dergelijks, maar ik moet het weer even nazoeken. Misschien weet iemand anders dit uit zijn hoofd.

(maar ehh, offtopic: waarom zou je niet een 4 of 5 jarige zoeken?)

ik heb ff een topic aangemaakt, en antwoord gekregen:
"van kogel tot elleboog en dan van elleboog naar schoft is de juiste meting, dus niet tot schouderblad, dan kloppen de verhoudingen niet en zou er nog enorme groei in je paard zitten
maar het blijft een gok, niet altijd klopt het"

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:00

Naranga schreef:
Dan moet je goed kijken naar de afstamming van paps en mams, of gewoon een 4-5 jarige kopen..
Of niet alleen maar op NF focussen

alleen naar afstamming kijken zegt niet altijd iets over hoe hoog een pony wordt. er zijn genoeg hengsten die geruind worden en dan de hoogte in schieten.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:25

robincera schreef:
Denk dat als je een 3jarige van 1.46 koopt, ie niet zoveel meer groeit.

Echt een regel bestaat er natuurlijk niet voor, anders was het heel simpel, maar de kans is heel groot dat een 3 jarige nog een een aantal cm groeit. Die van ons werd dit jaar 6 en er was toch nog weer een halve cm groter geworden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:18

toch een e-pony/klein paardje gekocht.groeien we ook niet zo gauw uit!
toch bedankt voor de tips