merrie van 15 voor eerste keer laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

merrie van 15 voor eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:33

Hoi,

aangezien ik niet heel veel verstand heb van fokken stel ik mijn vraag hier.

Mijn dressuurmerrie van 1.80m (dochter van Trakehnerhengst Pardon) is er nu 15 en aangezien ik het zelf een prachtige merrie vind met zeer goede kwaliteiten, ben ik erover aan het nadenken om misschien eens een nakomeling te fokken.

Mijn eigen merrie is nu reeds de 20 voorbij en aangezien ik nog steeds wedstrijdambities heb maar mijn haflinger blijkbaar niet ( :') ) ben ik er serieus over aan het nadenken om te zien wat deze merrie verderbrengt!

Op de weide naast me staat een dressuurruiter die elk jaar zeer goede veulens heeft en dus ook veel verstand heeft van fokken en volgens hem kan het allemaal geen probleem zijn, maar ik zou toch graag eerst de voor en nadelen van fokken horen. Het ene woord is namelijk het andere niet. De merrie is gezond, er is altijd gedacht dat ze cornage had maar dit blijkt uiteindelijk niet zo te zijn, maar een allergie op stro waardoor ze kortademig stond. We hebben reeds raad gevraagd aan de dierenarts, deze heeft de merrie al gekeurd en ziet de merrie zeker in staat een veulen volwaardig te dragen en groot te brengen.

Maar waar moet nu allemaal op gelet worden? Ik weet dat het allemaal kan misgaan maar ook dat het allemaal vlot kan verlopen.

Aangezien ik er niet 1-2-3 aan wil beginnen zou ik pas binnen een jaar haar willen laten dekken, zodat ik genoeg tijd heb om voldoende informatie te verzamelen. Tegen dan zal de merrie er dus 16 zijn.

Debrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:37

Daar ben ik zelf ook benieuwd naar. Heb dan wel geen eigen paard, maar mn verzorgpony is ook 15. Zou heel graag een veulen willen van haar, maar denk niet dat de eigenaren dat willen. Zelf kan ze niet echt meer(buiten rustige buitenritjes) gereden worden, omdat ze last heeft van haar luchtwegen.

Marchador

Re: merrie van 15 voor eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:26

Ik heb er ook over na zitten denken, hoewel mijn pony wel een stukje jonger was toen.
De dierenarts raadde het mij toen af, hij vertelde mij dat wanneer ze al een veulen gehad had het geen probleem moest zijn. Echter had mijn pony geen veulen gehad.
Het risico zou te groot zijn volgens hem.
Nu ben ik hard aan het nadenken wat hij toen precies zei over de reden dat het risico te groot is. Ik heb het laten gaan en er toen niet meer aan gedacht eigenlijk.

Maar misschien dat andere bokkers je meer kunnen vertellen.

kathleended

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:44

leeftijd speelt volgens mij niet zo zeer een rol.
als je merrie er nog goed uitziet zou ik het toch proberen 15 is nu ook zo oud niet.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:23

kathleended schreef:
leeftijd speelt volgens mij niet zo zeer een rol.
als je merrie er nog goed uitziet zou ik het toch proberen 15 is nu ook zo oud niet.

leeftijd speelt zeker wel een rol hoor, jonge merrie dragen de dracht over het algemeen veel makkelijker uit dan oudere merrie's, en oudere merrie's worden vaak steeds minder snel drachtig + er is toch meer kans dat het fout gaat... ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:12

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:14

slotje. Er zijn inderdaad al meerdere topics hierover en nog redelijkrecent ook.