aangezien ik niet heel veel verstand heb van fokken stel ik mijn vraag hier.
Mijn dressuurmerrie van 1.80m (dochter van Trakehnerhengst Pardon) is er nu 15 en aangezien ik het zelf een prachtige merrie vind met zeer goede kwaliteiten, ben ik erover aan het nadenken om misschien eens een nakomeling te fokken.
Mijn eigen merrie is nu reeds de 20 voorbij en aangezien ik nog steeds wedstrijdambities heb maar mijn haflinger blijkbaar niet (
) ben ik er serieus over aan het nadenken om te zien wat deze merrie verderbrengt!Op de weide naast me staat een dressuurruiter die elk jaar zeer goede veulens heeft en dus ook veel verstand heeft van fokken en volgens hem kan het allemaal geen probleem zijn, maar ik zou toch graag eerst de voor en nadelen van fokken horen. Het ene woord is namelijk het andere niet. De merrie is gezond, er is altijd gedacht dat ze cornage had maar dit blijkt uiteindelijk niet zo te zijn, maar een allergie op stro waardoor ze kortademig stond. We hebben reeds raad gevraagd aan de dierenarts, deze heeft de merrie al gekeurd en ziet de merrie zeker in staat een veulen volwaardig te dragen en groot te brengen.
Maar waar moet nu allemaal op gelet worden? Ik weet dat het allemaal kan misgaan maar ook dat het allemaal vlot kan verlopen.
Aangezien ik er niet 1-2-3 aan wil beginnen zou ik pas binnen een jaar haar willen laten dekken, zodat ik genoeg tijd heb om voldoende informatie te verzamelen. Tegen dan zal de merrie er dus 16 zijn.