[H][KWPN] Welke hengst voor 10 jarige Jazz x JetSet-D?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mauve7

[H][KWPN] Welke hengst voor 10 jarige Jazz x JetSet-D?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:50

Onze merrie wordt komend weekend geïnsemineerd en door advies van derden zijn wij aan het twijfelen over de hengstkeuze dus daarom schakel ik Bokt-hulp in :D.

Het gaat om onze 10 jarige merrie Sasja (Jazz xz JetSet-D) die wij nu een klein jaartje hebben, haar volledige afstamming is te zien op http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=214970. Ze is 1.69, donkerbruin en in bezit van het prokcertificaat. Toen we haar kochten had ze een redelijk onderhals, of dit van nature zo is of doordat ze bij de vorige eigenaar heeft gesprongen weet ik niet maar ik ga er vanuit dat ze gewoon niet zo'n mooie hals heeft.

We dachten dus dat we wisten welke hengst we wilde gebruiken; namelijk Voice (De Niro x Rohdiamant). Gisteren wees de veearts ons echter op Special D en een ander ervaren fokker die erbij was zei dat Voice absoluut geen goede keuze was en gaf als advies Oscar voor de massa, achterhand en hals. Ja, dan krijg je ons wel een beetje aan het twijfelen zo zoals eerder genoemd willen wij graag ook jullie mening.

Zelf dachten wij aan een hengst die dus iets meer massa brengt, verbetering van het achterbeen (iets te lang en mag actiever), verbetering van de hals en natuurlijk een werkwillig karakter. Ze kan nu eenmaal een heethoofd zijn, vooral tijdens het werk. De voorkeur gaat sterk uit naar een goedgekeurde KWPN hengst. Het veulen zou in principe voor de verkoop zijn maar...mocht er een mooi merrieveulen uitkomen bestaat de kans dat we het toch willen aanhouden en om die reden zou het fijn zijn om ons qua bloedlijnen niet helemaal vast te zetten.

Hier wat foto's van de dame (jammer genoeg niet echt een standfoto zonder ruiter):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PAT7MMQF.jpg Vrijspingen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ODOGNDZK.jpg Longeren

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CC38OBRT.jpg Onder het zadel (vertekend een beetje omdat het zadel te ver naar voren ligt)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DGVFZPFB.jpg Onder het zadel

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7O6R847X.jpg Onder het zadel

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6GLFIJO.jpg

Zarah05

Re: [H][KWPN] Welke hengst voor 10 jarige Jazz x JetSet-D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:29

Special D zou ik niet op een Jazz zetten, die geeft nogal eens moeilijke karakters en dat in combi met een Jazz... Bovendien zou ik met een Jazz wegblijven van Ferro en Flemmingh bloed. Als uit deze combi een merrie zou komen, heb je weinig keus over voor een eventuele volgende dekking (inteelt). Ik vind Voice nog niet zo'n gekke keus, mits je merrie een voldoende lang voorbeen heeft, wat ik op de foto's niet goed kan beoordelen. Zowel qua karakter als qua bloedlijn zou het goed kunnen passen. Oscar vind ik zelf een nog betere keus: geeft ook fijne karakters, veel maat en front.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:10

Special D en moeilijke karakters??? Nog nooit van gehoord...

Ik vind Special D en Voice wel mijlen ver uit eenliggen..

Als je massa wilt met een goede hals, goed achterbeen met een werkwillig karakter.. zou ik absoluut niet twijfelen en voor Special D gaan :j Alleen maat heeft hij niet echt mee.

Oscar vind ik eigenlijk veelste overdreven bejubbelt hier.. Op Uphill na hoor/zie er nog vrij weinig van..

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:47

Bedankt voor de reacties (ook per pb) tot dusver. Het is fijn om de mening van anderen te horen, deels om een gevoel te bevestigen maar aan de andere kant ook om soms de ogen te laten openen voor een ander idee. Deze wijze woorden willen nog niet zeggen dat we weten wat we willen :Y). Elke hengst heeft z'n voor en tegens.

Tot dusver is Sammie de enige met een positieve reactie op Special D. Deze hengst zelf spreekt mij meer aan dan Oscar (waarvan de meeste erg positief zijn icm onze merrie) maar Voice blijft ook in ons achterhoofd zitten. Meer reacties zijn dus welkom :D.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:55

Dan zou ik lekker voor Voice gaan! Je moet zelf blij zijn met je keuze en je verheugen op je veulen. Nogmaals, zo'n verkeerde keuze vind ik het niet, mooi Duits bloed op een Jazz, komt vast een mooi veulen van. Advies vragen is niks mis mee, maar uiteindelijk moet je toch je eigen kop volgen! Fokken is (ook) emotie...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:22

ik heb ook nog geen verkeerde van special gehad maar die zal geen voorbeen toevoegen (weet niet of jou merrie zooo n voorbeen heeft..)

en sammy wat bedoel je met bejubbelt ???? haha :D

ik vind nl zeeeeeeeker dat je oscar erop moet zetten en idd al vergelijk je de HENGSTEN met elkaar zou je niet snel voor oscar kiezen maar z n nakomelingen weer wel ;) en hij zal zeker wat toevoegen, denk dat ie t juist heel goed doet op een jazz merrie, hij geeft mooi front goed achterbeen en suuuper karakters!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:43

Op dit moment lijkt het voor ons duidelijk dat het Special D niet gaat worden. Voice of Oscar, tsja, daar zijn we nog niet helemaal over uit. Nog maar een nachtje erover slapen :Z.
Wellicht reageert er in die tijd nog iemand met een briljant plan waar nog niemand aan heeft gedacht....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:48

Dat iedereen een veer in die hengst z´n reet steekt en dat het wordt gedaan alsof hij een superhengst is... Net zoals Spielberg twee jaar geleden en Trento toen hij net was ggk.

Oscar wordt opeens overal voor aangeboden. Massa.. neem Oscar.. Maat.. neem Oscar.. Karakter.. neem Oscar.. Er zijn meer hengsten hoor... Het zou wat wezen als alleen Oscar deze dingen mee kan geven..Oscar heeft één goede zoon en dat is Uphill. Verder hoor je er echt niet veel van.

Ik heb ook een paar hele leuke Upperclass x Jazz nakomelingen gezien. Staat nu een 3 jarige op stal en die is ook superbraaf. Upperclass heeft en geeft zelf ook een braaf en rustig karakter mee, een goede body, maat en een goed achterbeen. De rug vind ik wel een aandachtspunt, deze moet bij de merrie niet té week zijn. Maar dat is bij Jazz´en geen probleem volgens mij...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:57

ik wil niet banketstaaf ig doen maar, trento komen toch heeeel fijne gebruikers!! paarden van.

en ik weet niet of je op de keuringen hebt gekeken (veulen en merrie keuringen) maar daar liepen toch wel echt wel goede oscars mee en hij werd in ids ofzo beschreven als de 2e jazz qua nakomelingen dus ik vind t niet raar dat iedereen er gek van is.. aangezien iedereen nu een jazz ferro of wat dan ook heeft wil iedereen wat anders....

tsja en als ik over maestro begin (contango) vind iedereen dat ook raar maar ja dat is precies hetzelfde verhaal, je HOEFT niet met ander bloed te dekken maar als je eens wat anders wil is er niet heel veel keus...

en je valt een beetje over je eigen uitspraken, je zegt dat je niet veel van oscars hoort en trento s enzo maar UPPERCLASS??!?! sorry maar.... :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:12

Nee je leest niet goed.. Ik zeg dat hij zodanig wordt bejubbeld.. maar de vraag is of hij dat waard is of kan maken. Toen Trento net was ggk liep iedereen er mee weg.. die ging het maken.. dat was het... Maar dat viel echt vies tegen. Een enkeling is leuk ja.. de meeste vallen toch tegen. In vergelijking met de verwachtingen die er waren. (ook een uitspraak van diegene die er mee gefokt hebben) Dergelijke verwachtingen worden ook hier aan Oscar toegekend.

Oscar hier op Bokt.. die moet overal opgezet worden want hij voegt massa en maat toe. Dat stuk over hem in de Ids heb ik gelezen en daar stond toch echt niks in over 2e Jazz qua nakomelingen.. Als ts Oscar wil gebruiken moet ze dat zelf weten..Er zwemmen meer vis in de zee.

En wat betreft Upperclass ik weet niet waar die smilie voor bedoeld is... maar Oscar en Trento hebben al kinderen die in de sport uit kunnen komen. De oudste van Upper zijn drie. Hij dekt niet veel..hij is niet zo´n modehengst als een Gribaldi of wat dan ook. maar ik durf met stelligheid te zeggen dat ik toch echt meer verstand hebt dan jij over hoe hij fokt en hoe zijn nakomelingen zijn. Ik heb er denk ik een heleboel meer gezien dan jij. En hij fokt beter dan de verwachting die er is (dat is alleen al te zien aan jouw smilie) Ik durf zelfs wel te zeggen dat hij beter fokt dan hijzelf is.

Special D blijf ik trouwens nog steeds een optie vinden voor deze merrie.. meer dan Voice of Oscar.

Valt me mee dat Meastro hier nog niet genoemd is......................Oh wacht.... toch wel :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:23

Sammie schreef:
Dat iedereen een veer in die hengst z´n reet steekt en dat het wordt gedaan alsof hij een superhengst is... Net zoals Spielberg twee jaar geleden en Trento toen hij net was ggk.

.
Sammie schreef:
Oscar vind ik eigenlijk veelste overdreven bejubbelt hier.. Op Uphill na hoor/zie er nog vrij weinig van..

zodanig word bejubbeld... ik vind dit toch iet harder uitgedrukt maar goed ik zal wel naar de pearl moeten he!?

maar ik ben blij dat jij zoveel verstand van upperclass hebt... toch nog over een hengst..
maar ja.. we zullen t zien he :) idd hopen dat z n nakomelingen beter zijn als hijzelf...

en ik heb maestro niet aangeprezen voor haar hoor... dan lees je dus zelf niet goed ;)
het feit dat ik zijn naam opschrijf wil niet zeggen dat ze meteen met m moet dekken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:28

Je leest weer niet goed.. Ik zeg alleen dat hij niet genoemd is.. Dat is hij dus wel.. :') (noemen is bij mij niet gelijk aan aanprijzen)

Zullen we het maar gezellig ontopic houden.. ipv van ik weet niks meer te zeggen dus ik ga maar persoonlijk aanvallen... ;)

Lijkt mij veel interessanter voor de ts om een inhoudelijke discussie te zien over welke hengst wel of niet bij haar merrie past dan een discussie te zien die gebaseerd is op éénzijdig verkeerd interpeteren van woorden en zinsdelen ;)

En ik denk dat een goede standfoto daar ook enorm bij zou helpen :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-05-09 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:30

een goed topic begint bij jezelf O:) jij begon hengsten "aan te vallen" dus ik reageerde erop.

maar een standfoto zou idd fijn zijn..

woooowwwwwww :wow: ik ben t met je eens :wow: hahahaha
geintje :P

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:36

nummero Uno is mooie paard, of rousseau

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:40

Ik val niks aan.. Jij vraagt aan mij wat ik bedoel met bejubbelen... Nou dat leg ik uit en dan geef ik als voorbeeld Trento.. Als ik hengsten aanval.. begin ik wel over kromme poten.. domme berggeiten en flaporen. :D

Als je een hengst bij een merrie wil kiezen moet je voor en nádelen benoemen. Dat doe ik netjes. Zo ook over Special en Upper.. Over Voice wil ik ook wel een nadeel noemen. Maar ik zou hem voor deze merrie al niet overwegen omdat hij geen body toevoegt. En ook geen goed achterbeen. Een beter karakter geloof ik zo. En maat vermoed ik ook wel.

Ik zie nu trouwens dat ik een ´(achter)oom´ van haar heb gekend.. Joop van Bazuin.. Halfbroer van Sasja d´r oma. Die was Z2 en had plenty massa. Was ook heel erg sterk. Typische Gelderse ook. Heb ik volgens mij nog wel ergens een foto van.. Moet ik wel goed zoeken hoor :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:11

vrouwen en discussies, komt nooit goed... 8-)

fientje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:06

Heb jij trouwens al je veulen van Daddy Cool?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:30

Ik zou voor Special D gaan.

Wellicht dat United een goede 2e keus is? Ik twijfel alleen of je dan je wensen wat beteft de hals kan realiseren.

Een hengst die zo in me opkomt maar waarvan ik de nafok niet ken, Ziësto

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:49

Citaat:
Ik zie nu trouwens dat ik een ´(achter)oom´ van haar heb gekend.. Joop van Bazuin.. Halfbroer van Sasja d´r oma. Die was Z2 en had plenty massa. Was ook heel erg sterk. Typische Gelderse ook. Heb ik volgens mij nog wel ergens een foto van.. Moet ik wel goed zoeken hoor :)

Dat is volgens mij de Joop die bij ons op stal stond. Ik heb jarenlang met hem gewerkt, verzorgd, enz. Hij liep toen inderdaad Z2. Lief paard! :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:06

En ik sluit me bij Rhea aan :j

Wat betreft karakter. Special zelf is ongelovelijk zoet. Combi met Jazz heb ik al eens goed zien uitpakken.
Over de lengte van het voorbeen zal ik me ook weinig zorgen maken, en het is ook niet zaligmakend een heel lang voorbeen. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:38

Meer massa, mooiere halsvorm en achterbeen. Ik denk dan aan mijn favoriet Alexandro P. Heeft bij de moeder van mijn paard nu een super mooi veulen lopen. Moeder heeft een kort voorbeen maar het veulen heeft een heel mooi lang voorbeen.

Alexandro P is een KWPNhengst uit de Gelderse fokrichting en heeft een zeer braaf en werkwillig karakter.