Mijn pony is 3 weken geleden gedekt door Vitens (v. Parcival). Ze was enorm hengstig. Heeft 5 jaar geleden een schijndracht gehad en heeft 3 jaar geleden haar eerste veulen gekregen.
Vandaag stond ze op 3 weken. We moesten even terug komen naar de stal waar ze gescand zou worden. Eerst reageerde ze al niet op de schouwhengst. Dus ik was ontzettend blij.
Toch maar even gescand. Geen probleem toch? Is maar goed dat wij dat hebben gedaan. De pony had 2 eitjes die bevrucht waren. Duidelijk een geval van een tweeling. Ene eitje was wel groter dan de ander. Maar ze lagen zo dicht op elkaar dat de veearts zei dat de kans nihil was dat het een goede dracht zou worden. Veulens hadden kans op sterven en de merrie had kans op een miskraam na 6 maand en zelfs de dood.
De vee-arts heeft geprobeerd het kleinste eitje te breken. Maar de vraag is dus of het goed gelukt is omdat ze echt té dicht op elkaar lagen. Het kleinste eitje zag er wel geplet uit. Maar er bestaat een kans dat het andere eitje ook gebroken is..
A.s. vrijdag moeten we terug komen voor nog een scan.
De eerste dracht liep al moeizaam. En ik wil dat niet nog een keer.
Mensen met dezelfde ervaring?
Maar ze doen dit, gezien de complicaties die een tweelingdracht teweeg kan brengen, standaard. Neem aan dat je binnenkort weer voor een scan moet? 
?? Meestal (95%) loopt dit niet goed af en worden ze verworpen of te vroeg dood geboren. En als ze al levend geboren worden heb je er verschrikkelijk veel zorg aan, want ze zijn zelden even groot of sterk.
en was al weer de helft groter! Vee-arts sprak zeer positief.