veulen drinkt teveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

veulen drinkt teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 14:29

afgelopen zaterdag nacht is er bij ons op stal een veulentje geboren. hartstikke schattig.
maar zondag heeft hij de hele dag in het land gelegen, stond op om te drinken en ging weer liggen. lag veel te rollen en met zijn beetjes te trappellen en was meer dood als levend. koliekerig zag het er uit. dus DA erbij, die gaf hem spuit en clisma en toen ging het weer goed.
maandagmiddag/avond zelfde verhaal dus weer DA erbij en daarna ging het weer goed.
nu zei de DA dat de koliek waarschijnlijk komt omdat het veulen te veel drinkt. had ik dus echt nog nooit van gehoord, dus nu is mijn vraag wat kan je doen om te zorgen dat het veulen niet weer koliek krijgt? is er een manier om hem minder te laten drinken?

_Karin

Re: veulen drinkt teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:27

Eerlijk gezegd heb ik hier ook nog nooit van gehoord.

Mijn veulen van vorig jaar stond ook erg veel bij de merrie en het leek erop dat ook zij veel dronk tot ik erachter kwam dat de merrie bijna geen melk gaf. Toen de DA erbij de merrie kreeg toen een spuit om de melkproduktie goed op gang te laten komen. Daarna geen last meer gehad.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:06

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord, en weet hier ook geen raad mee :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:09

plast hij wel?
Als het een hij is....soms schachten ze niet uit....maar daar zal de da toch wel naar gekeken hebben denk ik.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:13

Het is (volgens mij) onzin dat een veulen te veel zou kunnen drinken. De eerste paar dagen heeft de merrie nog niet de volledige melkproduktie op gang. Als ik mij niet vergis komt dat pas op ongeveer de 3de dag.
Ik zou eerder bang zijn voor te weinig melk dan te veel melk.
Waar ik zelf altijd op let of een veulen voldoende plast,dan weet je ook dat er voldoende vocht in komt.
Poept het veulen wel goed? Mijn veulen van vorig jaar heeft de eerste nacht een clysma gehad want er bleek nog iets darmpek in te zitten wat blijkbaar dwars zat. Hij lag ook steeds te rollen.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:27

heb je een hengstenveulen, deze hebben namelijk sneller last van een verstopping de eerste dagen als merrieveulens, ik heb ook nog nooit gehoord over een veulen dat teveel drinkt, als de buik vol is dan stoppen ze wel met drinken....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:25

sorry voor de late reactie maar internet lag eruit.

het veulen is inderdaad een hengstveulen. hij plast goed. poepen deed ie tot afgelopen woensdag niet. alleen het darmpek, ofzo was eruit gekomen en daarna niks meer. alleen elke keer na de clisma poepte ie goed. het veulen heeft nu de rest van de week geen last meer echt gehad van buikpijn, niet duidelijk merkbaar inieder geval. maar wat ik nu wel merk is dat de merrie nogal gillerig is tijdens het drinken. dus ik dacht zelf ook meer aan te weinig melk, maar dierenarts zegt dat dat helemaal in orde is verder... mja of je die nou altijd maar moet geloven...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:29

Ik was laatst met een vriendin op de kliniek en daar hadden ze ook een veulentje die moeite had met poepen. DA trok het staartje flink omhoog en het spoot eruit..zo zielig maar het werkte wel..

Misschien moet je er een keer een andere DA bijhalen?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:10

normaal ben ik altijd heel erg te spreken over deze praktijk, maar de eerste 2 keer dat de DA bij het veulen kwam, was het een nieuwe jongen, tenminste ik had hem nog nooit eerder gehad, en dat was een beetje een flapdrol, maar de laatste twee keren waren het dierenartsen die ik heel vaak heb gehad en die zijn echt wel heel goed dus daar twijfel ik toch niet echt aan.

maar ik weet wel dat de de merrie (het is niet mijn paard maar die van een stalgenootje) niet echt heel veel voer krijgt. ongeveer een kilo brok per dag. dus denk zelf dat het daar ook wat mee te maken heeft, dat de merrie niet geneog melk produceert dus dat het daarom zo'n pijn doet als het veulen drinkt. dus nou geef ik zelf al een tijdje de merrie extra brok smorgens en savonds. zodat ze nu in ieder geval op 3 kilo per dag staat. dus hoop dat dit beetje gaat helpen. want anders heeft ze straks helemaal geen melk meer.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:12

Een kilo is wel erg weinig! Mijn merrie staat 24/7 op de wei en krijgt 2x daags bijna 3 kg merriebrok! Maar volgens mij maak jij je drukker om het hele gebeuren dan je stalgenootje? Waarom voer jij het paard extra en niet zij?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:50

nja zei vind dat de merrie dik zat is. dat is ze ook wel hoor, maar als je de merrie niet goed voert heeft ze straks geen melk meer, en dat dringt niet echt tot haar door. het is beetje lang verhaal, maar er was bij ons op stal een hengst ontsnapt en die is op de merrie gesprongen, dus het veulen is van twee mensen. tot ongeveer een maand voor de geboorte kreeg het paard een ahlve kilo brok per dag. er was gewoon echt niet te zien dat ze drachtig was. dus toen is de eigenaar van de hengst de merrie gaan bijvoeren. twee weken voor de geboorte begon de merrie pas dikker te worden. nu is het veulen geboren en krijgt de merrie 1 kilo brok, de eigenaar van de hengst vind dit veel te weinig om voldoende melk te kunnen produceren, daar zij zelf gewoon elke dag werkt en ik was betere werktijden heb voer ik de merrie nu bij. maar de eigenaar van de merrie kijkt vanaf dag 1 vrij weinig naar het veulen om. dat het veulen koliekerig was moesten wij haar elke keer bellen dat ze de DA moest bellen omdat ze er zelf bijna niet was. ik bedoel als je voor het eerst een veulentje heb zit je er toch de eerste dagen de hele dag verliefd naar te kijken lijkt mij... en met haar praten heeft geen zin want ze luistert niet naar ons en vind dat ze het zelf het beste weet. en in het begin dacht ik nog ik bemoei me er niet mee het is dr eigen probleem als dat veulen dood neervalt, maar dat ik dat beestje de hele dag zag rollen en kreunen van de pijn kon ik het gewoon niet aan me voorbij laten gaan, het was gewoon te zielig om te zien.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:13

gelukkig is het probleem nu te minste opgelost, weet jij of het de merrie haar eerste veulen is?? dan kunnen namelijk de spenen ook nog gevoelig zijn. de merrie blijft altijd wel melk produceren nu het op gang is hoor, vaak moet je eerder de merrie in de gate houden als het veulen, zogezegt kan het veulen de merrie leegdrinken, dat wil zeggen de merrie offert zich op voor het veulen...
zolang de merrie er gezond uitziet (ook zeker niet te dik laten worden) is er niks aan de hand. even ter vergelijking, onze tinkermerrie krijgt 2 kg merriebrok 2 L gehakseld mais en +/- 4 plakjes hooi van kleine pakjes en ze staat 24/h buiten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:50

dit is inderdaad de merrie haar eerste veulen. de merrie is nu zeker niet dik, voor haar normale doen. maar ze heeft van die hele kleine tepels. vanaf het begin eigenlijk al. dus we houden het goed in de gaten. vind het sneu als ze eraan onder door gaat door laksheid van de eigenaar.

en met het veulen lijkt het nou allemaal weer top in orde, is echt een spring in t veld en wordt vreselijk bijdehand. dus met hem komt het wel weer goed :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:28

Geef je merrie anders wat oud bruin bier als je denkt dat ze niet genoeg melk heeft. Daarnaast is gras gras gras erg belangrijk. Daarmee houd je de merrie op gewicht, ze kan er goed melk van geven en het veulen kan lekker rennen en spelen.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:46

gras = ook hooi kuil,luzenrne eigenlijk ruwvoerproducten, vele mensen denken dat je een paard echt goed doorvoerd met brokken wat voor dan ooit, maar het mooiste om een paard aan te laten komen is goede kwaliteit ruwvoer

de kleine tepels kunnen trouwens de aanleg van het paard zelf zijn. denk maar aan de mensen, geen borst en tepel zijn gelijk...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:24

Maar voor merries met veullies: vers gras, gras, gras....