[KG]Welke kleur is dominant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nesty

[KG]Welke kleur is dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 07:55

Hallo,

Ik vroeg me af welke kleuren dominant zijn en welke niet.

Is zwart dominant over bruin? of is wit dominant over zwart.

Mijn merrie is helemaal zwart buiten 2 witte voeten. Mijn hengst zou bruin zijn, welk veulen krijg je dan als je weet dat de vader van de vader schimmel is en de vader van de moeder heel donker bruin.

Welke kans maak ik dan dat mijn veulen zwart wordt of bruin of kan het ook nog een schimmel worden?

Alvast bedankt en sorry voor de moeilijke vraagstelling misschien! :-)

Groetjes
Laatst bijgewerkt door petraaken op 27-05-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:26

Zwart is dominant over vos. Schimmel is dominant over alle kleuren.
Agouti is het gen wat zwart terugdringt naar de uiteindes en maakt een zwart paard bruin. Op een vos toont agouti echter niet, omdat een vos geen zwart heeft om terug te laten dringen.

Als je merrie echt zwart en de hengst bruin kun je vos, bruin of eventueel zwart krijgen. Laatste is afhankelijk van de hengst, of die heterozygoot of homozygoot voor bruin is.

Heel veel kun je gewoon opzoeken in de boktwiki, http://www.bokt.nl/wiki/Kleuren.

Nesty

Re: Welke kleur is dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:57

Bedankt voor de info. Was een beetje aan het uitrekenen welke kleur het veulen dan zou hebben maar tis bijna niet te doen om van de voorouders de kleuren te weten enzo dus ben er maar mee gestopt :-)

Groetjes

stalmilagro

Re: [KG]Welke kleur is dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:26

Maar het maakt niks uit welke kleur de voorouders hebben :)
Het gaat alleen om de ouders :)
De vader van de hengst is schimmel, maar de hengst zelf niet ... dan heeft de hengst het schimmel gen niet meegekregen, dus daarom heeft het er alleen mee te maken welke kleur paps en mams van het veulen zijn :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:43

Dat is niet altijd hoor.
Bij een zwarte moeder en een bruine vader kan er technisch gesproken altijd nog een vosveulen uit komen. Immers, beide ouders kunnen het vosgen bezitten. Dan is het wel handig te weten of de voorouders vos tonen ;)

Hier kan je de kleuren gemakkelijk uitrekenen: http://www.horsetesting.com/CCalculator3.asp

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:06

Inderdaad, de kleuren van de voorouders heb je ook nodig. Vos kan verborgen zitten, en je wilt ook weten of een paard bijvoorbeeld homozygoot of heterozygoot voor agouti is of helemaal geen agouti heeft.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:54

oke, maargoed de nakomelingen kunnen dus alleen bruin, vos, zwart of schimmel worden, want 9 van de 10 keer weet je toch niet 100% zeker of ze ergens homozygoot of heterozygoot voor zijn en al heb je bij een bepaalde combinatie de minste kans op b.v. zwart (noem maar een voorbeeld) kan het alsnog zijn dat er 2x een zwart veulen uit dezelfde combinatie komt, terwijl je de meeste kans had op bruin.
Wat ik bedoel het zegt niet altijd dat als je de meeste kans hebt op een bepaalde kleur, dat die kleur er dan ook uit komt :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:11

Oke, het is wat een warrig verhaal, maar wat je eigenlijk zegt is de essentie van kansberekening. Tenzij de kans 100% is kan je inderdaad nooit ervan uit gaan dat het een bepaalde kleur wordt.
Echter zal uit deze combinatie geen schimmelveulen geboren worden, omdat beide ouders geen dominant schimmelallel bezitten.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:26

ja dat het geen schimmelveulen zal worden is zeker, maar als de merrie zwart is en de vader bruin kunnen ze beide nog een ander gen hebben en zoals gezegd is het heel moeilijk om te weten te komen of ze homozygoot zijn of niet.
Bij homozygoot is het makkelijk om de kansen te berekenen maar bij hetrozygoot niet.

In ieder geval toch bedankt voor de uitleg ;-)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:28

enkel als beide ouders vos gen bezitten heb je kans op een voskleurig veulen.
Is het dus bij schimmel zo dat je deze altijd ziet en niet verborgen kan zijn? Zoals ik begreep uit een post hier? Als dat zo is kan er dus bruin/zwart en afhankelijk van de verborgen vos gen misschien een vos kleurig veulen uitkomen. :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:38

Nesty schreef:
Hallo,

Mijn merrie is helemaal zwart buiten 2 witte voeten. Mijn hengst zou bruin zijn, welk veulen krijg je dan als je weet dat de vader van de vader schimmel is en de vader van de moeder heel donker bruin.

Welke kans maak ik dan dat mijn veulen zwart wordt of bruin of kan het ook nog een schimmel worden?

Groetjes

Je merrie is een dochter van Remondo? Die hengst was drager van vos dus bestaat een kans dat zij, desondanks haar zwarte kleur ook drager is van vos (Ee); aangezien zij zwart is draagt zij geen agouti (aa). Zij is Ee aa of EE aa.

Welke hengst hebt je gekozen? Schimmel is buiten spel omdat de hengst niet schimmel is, als de hengst bruin is dan is hij : EE Aa of Ee Aa of EE AA of Ee AA
Heeft de hengst al een vos of zwart gekleurd veulen gehad? Indien vos, dan is hij drager (Ee), indien zwart, dan is hij heterozygoot voor agouti (Aa).
Welke kleur heeft zijn (en je merrie's) moeder?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:47

Mijn vriendin heet een paard gehad uit een bruine vader en een vos moeder waarvan de oma een schimmel was.
Haar paard was dus ook een schimmel geworden.

Zelf heb ik een vos gehad uit 2 bruine ouders.

Dus volgens mij zijn er meerde mogelijkheden

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:37

Een schimmel veulen krijgen uit twee niet-schimmel ouders KAN GENETISCH NIET! Als zoiets gebeurt dan is de niet-schimmel vader (bijvoorbeeld) niet de vader, indien de moeder niet-schimmel is. In het geval van uw vriendin kan zeker een bruine vader x vos moeder NIET een schimmel veulen geven ... de vader is niet de vader OF een van beide ouders nog te jong bij het dekken waren om 'uitgeschimmeld' te zijn en dus in feit was een van de ouders dus WEL schimmel. Genetisch, dus wetenschappelijk, kan het gewoon niet dat niet-schimmel ouders een schimmel gekleurd veulen geven!!

Een vos uit twee bruine is niet abnormaal en best mogelijk .... beide bruinen zijn dragers van het vos gen en hebben niet DIE kleur gen beide doorgegeven aan het veulen.

In het geval van de TS zijn alleen drie mogelijkheden mogelijk: zwart, bruin of vos ... maar welke hangt af van de genetisch bagage van de ouders.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:42

Helemaal met het bovenstaande eens :)

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:49

Peterina schreef:
Nesty schreef:
Hallo,

Groetjes

Je merrie is een dochter van Remondo? Die hengst was drager van vos dus bestaat een kans dat zij, desondanks haar zwarte kleur ook drager is van vos (Ee); aangezien zij zwart is draagt zij geen agouti (aa). Zij is Ee aa of EE aa.

Welke hengst hebt je gekozen? Schimmel is buiten spel omdat de hengst niet schimmel is, als de hengst bruin is dan is hij : EE Aa of Ee Aa of EE AA of Ee AA
Heeft de hengst al een vos of zwart gekleurd veulen gehad? Indien vos, dan is hij drager (Ee), indien zwart, dan is hij heterozygoot voor agouti (Aa).
Welke kleur heeft zijn (en je merrie's) moeder?

De hengst is Eldorado van de zeshoek, zijn veulens worden maar dit jaar geboren maar de foto die ik van een veulen van hem gezien heb was donker bruin.
Zijn moeder was ook heel donker bruin.
De moeder van mijn merrie ken ik niet, zij is Ilona 080660 BWP. Misschien dat iemand ander haar kent????

Groetjes

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:31

Dan zal ik het nog even navragen, maar volgens mij waren bijde ouders geen schimmel