Sanne is haar wollige veulenvachtje echt héél langzaam aan het verliezen. Ze stond gisteren helemaal in het zweet. Nu heb ik er aan zitten denken (1 malig) om haar te scheren en het voor haar wat aangenamer te maken. Is dit een goed idee? Ik ben overigens tegen scheren van paarden, maar soms vind ik dat je de natuur best een handje mag helpen als het in het belang van het dier is en daarmee iets draagelijker maakt.
entertjes doen er vaak wat langer over. scheren is niet nodig, als ze het echt te warm krijgen verharen ze over het algemeen ook wat sneller
Annebet_
Geplaatst: 31-05-09 11:00
Hey,
ik zit met hetzelfde probleem, Wemeltje verliest haar haartjes echt heel slecht. We hebben ze al vitaminen bijgegeven, en nu heb je (bij wijze van spreken ) 3 haartjes mee als je aan haar vacht "trekt". Ze staat ook heel de tijd te schuren en staat regelmatig in het zweet. Verder begint haar vachtje ook helemaal te vervilten. Ik zit er dus ook wel sterk aan te twijfelen om ze te scheren. Want je ziet dat ze er last van heeft. Wij scheren normaal ook niet, maar ik denk dat we het nu toch maar is een keertje gaan doen... voor het een beetje makkelijker te maken voor Wemeltje
1Boefje
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-09 11:13
Ja, dit is ook mijn 1e veulen hoor, maar ik vind het voor haar helemaal niet fijn zo. Ik heb al iemand geregeld voor het scheren. Even afwachten wanneer hij kan.
van mij hoeft dat scheren ook niet zo nodig, ben meer voor normaal verharen. Helaas kwam die van mij er ook echt niet doorheen en begon het te vervilten. DA overleg gehad toen hij er was voor het enten, die adviseerde om toch maar te scheren.
Ben met mijn batterijscheermachien naar het land gegaan en hem terplekke ontdaan van zijn plukken. Wel met de haren mee want die van mij staan de hele zomer op het land en hij heeft dus wel zijn bescherming nodig. Tjee wat was hij blij zeg, lekker rennen stieren erna! Maar ohho..onder die buik was het 1 grote viltenplakkaat...daar kwam ik pas achter tijdens het scheren, zo met je hand voelde je het niet zo erg.
Heel heel voorzichtig heb ik stukje bij beetje rondom losgeschoren om zo de hele plak los te krijgen.
Mijn andere mini is geschoren voor de keuring toen ze 2 mnd was, die heeft nooit zo'n dikke vacht terug gekregen.
Was wel even trots op mijn ventje, zo braaf het scheren doorstaan voor de eerste keer en er kwam me toch een knapperd onder vandaan!!
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 09-06-09 11:42
ik heb mijn veulens nooit geschoren, had ze in de winter altijd in groepjes staan en ik heb ze ook weleens met wat verviltte stukken het land in gegooid, is altijd weer goedgekomen. Ik scheer mijn oudere dieren wel altijd in de winter maar nooit in de zomer.
Mijn jaarling kwam toendertijd ook slecht uit zijn vacht. Hij had heel veel klitten op zijn buik en in elkaar gedraaide haren. Toen ik heb zijn buik wel geschoren, omdat ik er gewoon niet met een borstel of schaar aan mocht komen. Jaar daarna kwam hij gewoon goed uit zijn vacht. Als het niet in de klit had gezeten had ik hem niet geschoren.