hallo ik hoopte dat iemnad mij zou kunnen helpen mijn paardje is al het goed is nu 10,5 maanden drachtig van haar eerste vuelen maar ik zie nog niks ze is een keer gescant en toen was ze drachtig ik heb ook al probeeren haar buik te voelen maar zelfs dat leverd niks op veder is ze wel wat dikker geworden maar het is een haflinger dus dat is niet zo ongewoon veder is ze met rijden heel erg vervelend en ze wil niet meer graag draven of galopereren (is dat een tken dat ze wel drachtig is of neemt ze een loopje met me) ik weet het niet meer iemand help me!
Rivaldo
Geplaatst: 24-05-09 16:15
Denk je dat je nu nog volop kan rijden? Ga eerst maar eens de boekjes doorlezen, en misschien staat er wel iets op de bokt Wiki!
Ja zeker het kan heel goed dat ze drachtig is. Ze hoeft geen hele dikke buik te krijgen, en ze zal zeer zeker niet fijn vind als ze met zo'n veulen in haar buik nog volop moet draven en galoperen. Ik zou adviseren eens bij dikken buiken topic 2009 te kijken want daar kun je heel veel vinden wat andere mensen tegen komen bij hun paard en daar kun je ook al je vragen stellen omtrend de dracht en verder van je merrie. Ook zou ik eens heel goed gaan inlezen over bevallen en wat er zou kunnen fout gaan en hoe je daar mee om moet gaan. Je kan op google heel veel vinden maar hier op bokt ook heel veel. Succes
Gem
Geplaatst: 24-05-09 17:53
Als je de komende 1,5 maand rustig aan doet met rijden, dus niet teveel, niet te hard, niet te lang, maar wel lekker in beweging houdend zolang ze zelf aangeeft dat het gaat, dan heb je het "antwoord" (wel of geen veulen) tussentijds wel gehad.
Verder, net wat Kappiegirl zegt: je licht opsteken in bijv. het DBT, waarin je veel leest en hopelijk leert over de tekenen die merries kunnen geven (dus niet altijd geven) vlak voor ze gaan bevallen. Wanneer is ze uitgerekend? Kun je op het DBT uierfoto's plaatsen, dan krijg je vanzelf reactie ? Succes verder.
flyfly
Geplaatst: 26-05-09 18:03
Sorry!!?? Nog 1,5 maand rustig aan doen?! Die merrie is over 2 weken uitgeteld!! Laat haar lekker in de wei staan!
Gem
Geplaatst: 26-05-09 18:22
ik kan lezen hoor, maar ik bedoel ook precies wat ik zeg. Als een paard in conditie IS, is het helemaal niet zo verkeerd om haar een beetje in conditie te houden.
De drachtige merries die ik vroeger reed, kregen net zo lang beweging onder het zadel als ze aan konden. Natuurlijk steeds minder intensief en steeds minder lang, maar pas als ze zelf aan gaven dat het teveel was, werd er nog uitsluitend met ze gewandeld of licht gelongeerd. En er is er geen een slechter van geworden.
ayo
Geplaatst: 26-05-09 20:06
Ga je in godsnaam toch eens inlezen voor je aan dergelijke dingen begint! Er kan van alles misgaan, heb je daar wel eens bij nagedacht? Ik zou maar als de wiedeweerga naar de bieb voor wat boeken.
niet meer rijden dus volop draven en galoperen is erg zwaar met een veulen en vruchtwater etc. in je buik (gelukkig geen ervaring mee) ik zou lekker met haar aan de hand gaan wandelen enz. en als je info wil mag je mij ook pben hoor ben benieuwd naar je je kleintje
rijden kan best nog wel. Ik reed mijn merrie door tot op de dag dat het veulen geboren werd. Maar heel goed luisteren naar wat ze zelf aan kon, ik heb de laatste 3 weken onder het zadel eigenlijk alleen maar gestapt. Zodat ze in een goede conditie bleef dat is zeker voor de bevalling erg makkelijk voor de merrie zelf. Als je het paard 2 maand van te voren volledig op rust zet en in de weide gooit zal ze met het oog op vervetten zeker geen makkelijkere bevalling hebben.