Upperclass X voorlopig keur v. Olivi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Athlete

Upperclass X voorlopig keur v. Olivi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 15:47

Bloed op bloed en toch een werkbaar eerlijk paard! Onderstaand onze driejarige Upper Class X Olivi X Vincent X Astronaut X Purioso, merrie, donkere vos. Hoewel ze heel snel is, is zij tegelijkertijd een eerlijk werkwillig paard. Wie o wie doet er mee als het gaat om bloed op bloed? Liefst natuurlijk ook van Upper Class. Onderstaand enkele foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cara

Re: Upperclass X voorlopig keur v. Olivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:15

Wat wordt ze mooi Athlete, ze is een echte atleet in haar bewegingen :-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:27

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:50

@Sammie: De algemene stelling is dat paarden die teveel bloed voeren dat als lastig of heet bekend staat, weliswaar mooie, kwaliteitsvolle paarden zijn, maar onbruikbaar voor de doorsnee ruiter of amazone zijn. Terwijl opvoeding en training mede bepalend zijn, zoniet nog belangrijker, voor het eindresultaat en of zo'n paard interessant kan zijn voor hobbymatige ruiters en amazones. dat was eigenlijk de discussie die ik wilde starten. In het kort geloof ik dat niet alleen het genetisch bepaalde karakter toonaangevend is voor de geschiktheid van een paard, maar ook de ontwikkeling die voortvloeit uit de omgang met mensen tot en met het derde jaar en de opvoeding die het dier in die periode genoten heeft.

Van kinderen zeggen ze dat je ze in de basis vormt voor het twaalfde levensjaar en dat het daarna een stuk ingewikkelder wordt. Volgens mij is dat met paarden net zo, alleen moet je ze dan vormen voor het vierde levensjaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:20

maar vind je dan dat Upperclass een bloedpaard is? Of uberhaupt aan die omschrijving van lastig of heet voldoet?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:49

ik vind niet dat je er 1 lijn in kan trekken, ik heb zelf een lauries crusadorxx merrie, nu een rousseau uit gefokt, beide suuuper paarden de moeder is heel lief en rustig, luisterd goed. het veulen heb ik vorrige week in m n eentje gewassen en gevlochten, loopt heel netjes aan een haltster mee enz.

maar heb ook een rhodium x abantos te rijden die is een tikkie vreemd altijd heel schrikachtig en een paar weken terug was hij een hele dag van de kook want er was een paard heel wild en die rende door de gang, daar is hij uuuren van over de rooie geweest , het schuim stond op hem in stal en we kregen hem niet meer rustig.
deze is ook voor weinig mensen te rijden.
daarin tegen heb ik zijn volle broer vorrig jaar op de pavo cup gereden, halve finale, dat was een super paard, voor iedereen te rijden en een heel makkelijk lief karakter.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 23:36

@Sammie: Upper Class, Polansky X Doruto, Polansky v. Kostolany, dan heb je inderdaad al best wat bloed. Tel daar Vincent Astronaut Purioso bij op en dan heb je voor veel mensen een 'onbereikbaar' paard, denken ze. De moeder van deze Upper Class is arrogant, heel vlug, eenkennig en zeer vindingrijk, maar deze dochter draait heel positief naar het nieuwsgierige, werkwillige. Gebruikt haar intelligentie voor het werk, waardoor ze voor veel meer mensen toegankelijk is. Deze merrie hebben we van jongs af in de hand, de moeder niet. Maar goed, dat zegt niet alles, ik denk alleen wel dat het helpt.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 23:39

@Essiesilly: Je hebt gelijk dat je er niet 1 lijn in kunt trekken. Als je alle eigen fok naast elkaar zet, ook volle broers en zusters, heb je zeker niet altijd hetzelfde resultaat. Het zijn natuurlijk ook individuen. Maar ik denk wel dat je in de omgang met de jonge paarden een hoop karaktertrekken positief kunt ombuigen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:02

Als je de editknop gebruikt of de quote in je bewerkingsveld kun je op meerdere dingen tegelijk reageren (in één bericht)

Ik heb het idee dat je twee dingen door elkaar haalt. "Bloed hebben" staat niet gelijk aan nare en lastige paarden...

Als ik naar Upperclass z'n bloedopbouw kijk, blijkt nergens dat hij over (veel) (vol)bloed beschik, noch geeft zijn pedigree aanleiding tot het hebben van een lastig of vervelend karakter. Dit wordt bevestigd door het feit dat Upper-class een zeer goed bewerkbaar paard is met een uitzonderlijk goed karakter.
Als ik vervolgens zijn nakomelingen bekijk beschikken ze allemaal over deze eigenschappen, ook als de vm Jazz is of in dit geval Olivi.

Als ik eerlijk mag zijn heb ik het idee dat deze Upper x Olivi over deze karaktereigenschappen beschikt dankzij Upper en niet dankzij 'bloed x bloed', want imo heb je dan de plank met Upper misgeslagen. Hij heeft veel trakhenerbloed en verder in de lijn ook wel volbloed.

Zet Heartbreaker maar een keer op de moeder, dan kun je het hebben over bloed x bloed.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:51

Athlete schreef:
@Sammie: Upper Class, Polansky X Doruto, Polansky v. Kostolany, dan heb je inderdaad al best wat bloed. Tel daar Vincent Astronaut Purioso bij op en dan heb je voor veel mensen een 'onbereikbaar' paard, denken ze. De moeder van deze Upper Class is arrogant, heel vlug, eenkennig en zeer vindingrijk, maar deze dochter draait heel positief naar het nieuwsgierige, werkwillige. Gebruikt haar intelligentie voor het werk, waardoor ze voor veel meer mensen toegankelijk is. Deze merrie hebben we van jongs af in de hand, de moeder niet. Maar goed, dat zegt niet alles, ik denk alleen wel dat het helpt.

Athlete,

ik denk dat ik snap wat je wilt zeggen.
Mijn drie jarige merrie uit UpperClass,komt ook uit een moeder, waarvan door haar genen gezegt wordt,dat deze paarden niet makkelijk zijn.Het betreft een merrie uit caritas x dubbel Pretendent en Pretendent werd ook betiteld als een ongemakkelijk paard.Het zou ook best eens kunnen zijn,dat wanneer nakomelingen terecht komen bij mensen die weinig geduld hebben met paarden,het hete/pittige naar boven komt en een dier als onhandelbaar bestempeld wordt.Ik denk dat je daar wel een punt mee hebt, respect voor een dier en het dier uit zichzelf aan laten geven,waar het aan toe is, kan nooit een slechte zaak zijn en alleen maar goed voor de ontwikkeling tussen de oren.Mijn 3 jarige merrie uit UpperClass is een zeer zelfbewust paard en sommigen zouden zeggen , "het is een tank", maar wel een heel goed handelbare tank en dat is mede te danken aan de manier waarop met haar wordt omgegaan,ze wordt gerespecteerd, krijgt nooit slaag en mag ontwikkelen in haar eigen tempo.
Snap ik zo wat jij wilde zeggen?

Verder vind ik UpperClass betreft exterieur een absolute aanwinst voor de fokkerij en een geweldige hengst , ik ben blij met mijn merrie uit hem, maar dat ben jij vast ook met jouw merrie!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:44

Ik lees het toch anders ..

Bloed x bloed (dus op papier al snel als lastig/heet/naar /sensibel) wordt niet naar gekeken, want het ligt aan de opvoeding.
Maar als ik naar de bloedvoering van Upper kijk is er imo niks dat zou aan geven dat hij lastig is of lastig kan geven.. Integendeel hij is juist harstikke braaf.. en valt qua karakter in één adem te noemen met Samber en Roemer.

En anders snap ik het nog steeds niet :? :D

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:33

Sammie, Upper Class geeft ze volgens mij ook wat makkelijker tussen de oren, dat was 1 van de redenen waarom wij deze hengst hebben geadviseerd aan de eigenaar van de moeder van deze Upper Class, de Olivimerrie is ook heet, eigenzinnig en eenkennig en daar kon die beste man maar met moeite wat mee.

De lijn waar de Upper Class van Athlete uitkomt is dus een stammetje apart, wij hebben dit lijntje staan en pakken daar de sport mee. Deze lijn geeft karakterpaarden waar je niet alle kanten mee op kunt, ja alleen de goeie en dat na overleg met ze.

Wil je sportpaarden dan is dit een stam waar je echt het 1 en ander mee zou kunnen bereiken, zie mijn profiel.

Athlete, super stam, karakter maar voor de sport zeker een plus.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:06

Ook ik ben een fan van Upperclass en kan me toch vinden in wat Athlete verteld,ik heb het van dichtbij meegemaakt.Geduld en respect is alleen maar een toevoeging , juist bij bloed x bloed (op papier).
En zoals Krackertje verteld in bovenstaande ,is de merrie van Athlete een echt karakterpaard, wat door de combinatie Uperclass x opvoeding/bejegening,is geworden tot wat ze nu is.
Zeker een topper!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:42

Ze staat te koop?

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:08

Sammie schreef:
Ze staat te koop?

:D Ja, dat ook!!

Zullen we een compromis sluiten wat betreft bovenstaande discussie? Ok Upper Class staat niet bekend als zijnde lastig, maar een nakomeling krijgt niet alleen de genen van de vader door, doorgaans ook die van de moeder. Deze Upper Class was voor zij aan het werk gezet werd, behoorlijk lastig en ingewikkeld en is tijdens het zadelmak maken enorm vooruit gegaan wat dat betreft. Hier komt dan het compromis: de combinatie van het karakter van Upper Class EN de manier van omgaan met de merrie hebben geresulteerd in een fijn sportpaard.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:24

Hey Athlete,

ik heb Babine deze week onder het zadel gezien en ik stond versteld, wat een soepel dier en wat een tact, mooi hoor......complimenten!!

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:18

cara schreef:
Hey Athlete,

ik heb Babine deze week onder het zadel gezien en ik stond versteld, wat een soepel dier en wat een tact, mooi hoor......complimenten!!

Dank Cara, zelfs wij zelf stonden versteld van haar plezierige werkhouding en kwaliteiten. Nu lekker rustig doortrainen. Ben benieuwd wat er verder nog in het verschiet ligt.