hallo bokkers. zoals jullie mischien al weten heb ik een merrie die heel erg aan mij gehecht is. dat komt omdat ik haar uit een schuur heb gered. nu heb ik een groot probleem. ik kwam vanochtend in de wei en zag dat ze aan het kegelen was en al wat ontsluiting had. dus ik een paar uur in de wei gezeten na 3 uur had ze al meer ontsluiting. ik wil nu vanacht bij haar blijven om d'r te helpen met de bevalling maar dat mag niet van mijn pa. die vind dat ik haar alleen moet laten en thuis moet slapen. ik weet dat merries ook goed alleen kunnen bevallen. maar deze merrie heeft mij echt nodig. toen ik net wegging hinnikte ze heel paniekerig en dat doet ze nu iedere keer als ik weg ga. en het is haar eerste veulen dus ik wil d'r eigenlijk gewoon begeleiden met de bevalling. deze pony heeft mij nu echt nodig.
Waarom mag je niet bij je paard blijven van je vader?
En waarom is de veearts nog niet gebeld? Een paard hoort niet zo lang te doen over een bevalling!
Wennii
Geplaatst: 22-05-09 17:41
Ik heb niet bijster veel verstand van bevallingen bij paarden, zit niet in de fokkerij, maar weet wel dat het in sommige gevallen inderdaad prima verlopen (gelukkig!!!), maar het kan ook flink misgaan!! misschien is dat een goed argument voor je pap?! En inderdaad, DA er zsm bijhalen!!
Succes en ik hoop voor je op een mooi veulentje!!!!
beste mensen de va is er al 3 keer bij geweest vandaag en zegt dat het helemaal geen kwaad kan. ik heb zelf nog nooit een bevalling van zo dicht bij meegemaakt dus ik weet het ook niet. ik denk dat ik gewoon moet vertrouwen op de da. maar die zegt dat dit voor de eerste keer heel normaal is
hoop dat het goed gaat! wel foto's plaatsen dan he!
Liezel1
Geplaatst: 22-05-09 17:49
Dus een maiden merrie die al de hele dag met een ontsloten vulva staat en vandaag al 3x door de DA is bezocht, moet de klus vanavond in dr eentje klaren, zonder begeleiding of iemand die eventueel meteen de DA kan bellen. Sorry, maar die 2 gegevens stroken mijns inziens niet met elkaar.
Normaliter kunnen merries dit idd prima zelf, liefst in een kudde met meer ervaren merries erbij maargoed. Ik snap alleen niet dat als jullie de DA vandaag al 3x over de vloer hebben gehad, er niemand standby staat vannacht. Want blijkbaar vertrouwen jullie het dan toch niet helemaal.
chivaldi
Geplaatst: 22-05-09 17:50
idd graag foto's zien. en zeg tegen je vader dat ze je nodig heeft en dat het toch weekeind is;). vraag of je vader meegaat;) ziet hij dat ook is
Hawai
Geplaatst: 22-05-09 17:51
Zoals je zelf al schrijft hangt de pony heel erg aan jou, dus zou in ieder gaval tot de tijd dat het van je ouders mag erbij blijven en anders iemand anders vragen of die erbij wil blijven. Maar zeker niet alleen laten want er moet wel toezicht zijn vind ik. Succes
Steefjes
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-09 17:52
de vruchtblaas hangt er nog niet uit. ik probeer zeker vanacht standby te blijven. dan maar ruzie met mijn vader maar ik heb echt het idee dat ik bij die pony moet blijven. alvast bedankt voor jullie reacties.
In je profiel staat ook dat de vader van het veulen nogal aan de grote kant is.. Des te meer reden om op te letten bij de bevalling! Als het veulen groot blijkt of verkeerd ligt, ben je meer kwijt dan "alleen" het veulen, dat zou ik je vader wel uit proberen te leggen..
eppie38
Geplaatst: 22-05-09 17:56
Meestal redden ze zich wel , onze merrie moet ook bevallen over 2 weken maar toch op een afstandje meekijken kan echt geen kwaad. Een netgeboren veulentje alleen op de wei laten tja ik weet niet. Het weer is nu wel oke maar kan ook omslaan natuurlijk. Ik zou toch kijken of je haar in ieder geval van een afstandje in de gaten kan houden, ik zou mijn merrie in ieder geval nooit alleen laten als ze dadelijk gaat bevallen en zeker niet op de wei.
ok dankje mensen. ik heb net een discussie gehad met mijn vader. de da komt er dadelijk nog een keer bij. en zal haar dan voor de zekerheid opvoelen. ik mag er tot vannacht zowiezo half 1 blijven en dan kijken we verder. alvast bedankt voor jullie hulp
Maar als het dus geen fanta-verhaal is, dierenarts erbij en zorgen voor iemand die vannacht waakt. Maar als ze vanochtend al bezig was is de kans aanzienlijk dat het veulen niet meer leeft.