Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lbfginsel schreef:Redjeki is uitgerekend op 26 mei, zit nu op 329 dagen en laat sinds gisterenmiddag veel melk schieten.
Gisterenavond was ze erg onrustig en hebben we haar in de gaten gehouden, we dachten echt dat het veulen eraan kwam.
Na een onrustig nachtje (voor mijzelf) was er echter niets meer aan de hand, alleen laat de merrie erg veel melk schieten, ik heb haar vanaf 4.00 uur een paar keer gemolken en heb nu 1/2 ltr melk of biest in de koelkast staan. Wie het weet mag het zeggen:
de vloeistof is best dun, ziet wel wit en als het een tijd gestaan heeft is er veel spul naar beneden gezakt.
De een zegt dat dit biest is, de ander zegt dat de biest pas gaat vloeien als het veulen eraf is, wie heeft er nou gelijk?
Ik heb al in andere topics gelezen dat biest goed ingevroren kan worden, maar in welke hoeveelheid kan je dat het beste doen? Een pasgeboren veulen drinkt natuurlijk geen 1/2 liter ineens, hoeveel wel?
Ik hoop dat er nu wat meer schot in komt, je zou toch denken dat melken de geboorte zou moeten bevorderen, Redjeki vindt het eigenlijk wel prettig dat ze gemolken wordt, er staat echt veel spanning op haar uier.
Graag tips!
lbfginsel schreef:Ja inderdaad ben ik de merrie aan het melken omdat ik bang ben dat er straks geen biest meer is, de merrie spuit de melk er namelijk al sinds gisterenmiddag uit, iedere paar uur als ze zich wat beweegt loopt het er echt in straaltjes uit. Ik heb nu 1 liter ingevroren in porties van 250ml.
Ik hoop dat het veulen niet te lang op zich laat wachten, ik heb echt geen idee hoeveel biest een merrie al kan laten schieten voordat er een veulen is, en ik vind het dus heel belangrijk dat ik biest heb, van de merrie zelf lijkt mij een stuk beter nog dan uit het Pavo SOS pakket wat ik trouwens ook op stal heb liggen.
Dat is helemaal niet waar. Als er al zo veel melk uit komt, kan de merrie voor hetzelfde geld al uierontsteking krijgen voordat het veulen er uberhaupt is. Dan heeft TS pas echt een probleem. fokfanaat schreef:biest is geel, dik en plakkerig.