Mijn merrie laat al 24 uur melk schieten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lbfginsel

Mijn merrie laat al 24 uur melk schieten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 12:17

Redjeki is uitgerekend op 26 mei, zit nu op 329 dagen en laat sinds gisterenmiddag veel melk schieten.
Gisterenavond was ze erg onrustig en hebben we haar in de gaten gehouden, we dachten echt dat het veulen eraan kwam.
Na een onrustig nachtje (voor mijzelf) was er echter niets meer aan de hand, alleen laat de merrie erg veel melk schieten, ik heb haar vanaf 4.00 uur een paar keer gemolken en heb nu 1/2 ltr melk of biest in de koelkast staan. Wie het weet mag het zeggen:
de vloeistof is best dun, ziet wel wit en als het een tijd gestaan heeft is er veel spul naar beneden gezakt.
De een zegt dat dit biest is, de ander zegt dat de biest pas gaat vloeien als het veulen eraf is, wie heeft er nou gelijk?
Ik heb al in andere topics gelezen dat biest goed ingevroren kan worden, maar in welke hoeveelheid kan je dat het beste doen? Een pasgeboren veulen drinkt natuurlijk geen 1/2 liter ineens, hoeveel wel?

Ik hoop dat er nu wat meer schot in komt, je zou toch denken dat melken de geboorte zou moeten bevorderen, Redjeki vindt het eigenlijk wel prettig dat ze gemolken wordt, er staat echt veel spanning op haar uier.

Graag tips!
mag ook naar: laura.ginsel@gmail.com of *telefoonnummer verwijderd*
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-05-09 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: telefoonnummer verwijderd

BraveSpots

Re: Mijn merrie laat al 24 uur melk schieten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:19

Waarom melk je haar dan?

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:25

BraveSpots schreef:
Waarom melk je haar dan?

zelfde vraag ;)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:31

De biest kan je het beste in kleine porties invriezen. Als je de biest ontdooit moet je dit niet in de magnetron doen. Het beste is de biest te verwarmen in een schaal bovenop een pan heet water. Ik vind het wel vreemd dat je de merrie al aan het melken bent.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:50

hoi laura,

mijn merrie was gister uitgerekend, en laat al vanaf maandag de melk lopen. Ik dacht ook dat het dan binnen 24 uur kwam, maar helaas, het is al donderdag en nog geen veulen te zien... ;)
Overigens melk ik haar niet (zou ze ook absoluut niet toelaten, haha)...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:54

lbfginsel schreef:
Redjeki is uitgerekend op 26 mei, zit nu op 329 dagen en laat sinds gisterenmiddag veel melk schieten.
Gisterenavond was ze erg onrustig en hebben we haar in de gaten gehouden, we dachten echt dat het veulen eraan kwam.
Na een onrustig nachtje (voor mijzelf) was er echter niets meer aan de hand, alleen laat de merrie erg veel melk schieten, ik heb haar vanaf 4.00 uur een paar keer gemolken en heb nu 1/2 ltr melk of biest in de koelkast staan. Wie het weet mag het zeggen:
de vloeistof is best dun, ziet wel wit en als het een tijd gestaan heeft is er veel spul naar beneden gezakt.
De een zegt dat dit biest is, de ander zegt dat de biest pas gaat vloeien als het veulen eraf is, wie heeft er nou gelijk?
Ik heb al in andere topics gelezen dat biest goed ingevroren kan worden, maar in welke hoeveelheid kan je dat het beste doen? Een pasgeboren veulen drinkt natuurlijk geen 1/2 liter ineens, hoeveel wel?

Ik hoop dat er nu wat meer schot in komt, je zou toch denken dat melken de geboorte zou moeten bevorderen, Redjeki vindt het eigenlijk wel prettig dat ze gemolken wordt, er staat echt veel spanning op haar uier.

Graag tips!

Hier staat toch dat je haar melkt?
Waarom doe je dat? Laat het toch lekker natuurlijk gaan joh

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:56

Ik neem aan dat ze melkt omdat ze bang is dat er anders biest verloren gaat, juist omdat ze niet weet of de merrie biest laat lopen of niet. Vind het heel begrijpelijk :j

lbfginsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:01

Ja inderdaad ben ik de merrie aan het melken omdat ik bang ben dat er straks geen biest meer is, de merrie spuit de melk er namelijk al sinds gisterenmiddag uit, iedere paar uur als ze zich wat beweegt loopt het er echt in straaltjes uit. Ik heb nu 1 liter ingevroren in porties van 250ml.
Ik hoop dat het veulen niet te lang op zich laat wachten, ik heb echt geen idee hoeveel biest een merrie al kan laten schieten voordat er een veulen is, en ik vind het dus heel belangrijk dat ik biest heb, van de merrie zelf lijkt mij een stuk beter nog dan uit het Pavo SOS pakket wat ik trouwens ook op stal heb liggen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:48

lbfginsel schreef:
Ja inderdaad ben ik de merrie aan het melken omdat ik bang ben dat er straks geen biest meer is, de merrie spuit de melk er namelijk al sinds gisterenmiddag uit, iedere paar uur als ze zich wat beweegt loopt het er echt in straaltjes uit. Ik heb nu 1 liter ingevroren in porties van 250ml.
Ik hoop dat het veulen niet te lang op zich laat wachten, ik heb echt geen idee hoeveel biest een merrie al kan laten schieten voordat er een veulen is, en ik vind het dus heel belangrijk dat ik biest heb, van de merrie zelf lijkt mij een stuk beter nog dan uit het Pavo SOS pakket wat ik trouwens ook op stal heb liggen.

Ik heb altijd geleerd/gehoord dat de biest maar komt op het moment dat het veulen word geboren (door de hormonen die die geboorte losmaakt). Vele merrie lekken melk van te voren hoor.

Heel zeker weten die ik het niet hoor, maar ik fok ook niet. Ik vind het ook raar dat je als fokker dit soort zaken niet weet en dan maar je merrie doodgewoon gaat melken?? Telefoontje naar de DA lijkt me hier wel aan te raden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:55

Ik zou niet verder gaan melken hoor! Wacht het nog even af, de DA hier zegt dat als ze melk er echt uitloopt dat het 24 tot 72 uur kan duren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:57

Jullie doen nu allemaal alsof dat melken super schadelijk is ofzo :+ Dat is helemaal niet waar. Als er al zo veel melk uit komt, kan de merrie voor hetzelfde geld al uierontsteking krijgen voordat het veulen er uberhaupt is. Dan heeft TS pas echt een probleem.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:15

Mijn merrie staat sinds vanmiddag ook melk te druppen.De DA zei,opvangen!Als het n.l te lang duurt is er geen biest meer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:17

Ik zou haar persoonlijk niet melken.
Biest is normaalgezien wel duidelijk dikker en geler dan gewone melk.
Klein trucje om te weten hoe het met de melk zit: proef er eens van. Als de melk zoet is, zou het al biest kunnen zijn maar normaal komt het veulen dan ook binnen de 24u (bij zoete melk dus). Als de melk zout is, is het nog geen biest en is er meestal ook nog geen bevalling in aantocht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:18

biest is geel, dik en plakkerig.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:56

Ik zou het even aan je DA vragen in plaats van hier op bokt,dan weet je het tenminste zeker!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:57

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:04

jha wij hadden het ook met een merrie begon een dag vantevoren ook melk te lekken
kwam er op begeven moment met kleine straaltjes uit maar hebben we niet gemolken. maar geloof dat het weinig kwaad kan.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:08

Hoe is het nu met je merrie ? is het veulen er al ? :)

lbfginsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 14:46

Ja, het veulen is op vrijdagmorgen geboren, ik heb het 250ml biest gegeven, de moeder had eigenlijk 36 uur lang melk staan spuiten.
De dierenarts was er gelukkig mee dat ik al biest had opgevangen, het kan dus echt zo zijn dat een merrie alle biest al verliest voordat het veulen er is.
Ik had dat al eens ergens gelezen, ik ben trouwens geen fokker maar een ruiter (ZZ licht dressuur) maar omdat mijn merrie voorlopig keur is wilde ik kijken of het zou lukken om er een eerste premie velen bij te fokken zodat ze definitief keur zou kunnen worden!

Ik heb nu nog 2x 250 ml biest in de vriezer liggen, er moet nog 1 veulen bij ons op stal geboren worden, die zou eerder komen dan die van mij maar er is nog helemaal niets aan de hand met deze merrie, die is nu 2 weken over tijd!

Afbeelding
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:21

Haaaaa Laura!!
Leuk dat ik jou hier zie, da's heel lang geleden :D .
VAN HARTE GEFELICITEERD met je veulentje! Wat is het geworden, gaat alles goed?
Is Redjeki een dochter van Joop? Ik hoor graag van je!
Groetjes, Gemma

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:55

Hey gefeliciteerd met je veulen,leuk beestje!
Gelukkig maar dat je de biest opgevangen had ,zou toch zonde zijn als alles al weg was geweest!
Geniet ervan!