Fries stamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helanie

Fries stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:14

Hallo allemaal, ik zit met een paar vraagjes over het friese stamboek. ik heb ze al gebelt maar krijg geen helder antwoord van ze. hopelijk zijn hier mensen die mij verder kunnen helpen. ik rij al een aantal jaar op 2 friezen. beide zijn ze vorig jaar gedekt. in feb. kreeg de eerste een veulen. helaas is de merrie oveleden toen het veulen 5 weken was. ik heb de zorg van het veulen op me genomen en hem ook gekocht. nu heb ik hem vandaag laten chippen en moeten deze gegeven naar het friesestamboek gestuurd worden. nu heb ik twee opties. de eerste is gewoon een paspoort ontvangen en verder niks dit kost mij 80 euro. daarnaast kan ik ook lid worden van het stamboek en dan krijg ik er stamboekpapieren bij. dit kost mij 100 euro en 100 euro lidmaatschap per jaar. nu zit ik te twijfelen wat ik doen moet. ik ga de hengst castreren en wil er zelf over 3 jaar mee gaan rijden. ik zie niet goed in wat de voordelen zijn van lid worden. nu wil ik graag van jullie horen wat de voordelen voor mij zouden zijn van lid worden.......
BEDANKT!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:37

Tja, ik denk dat je daarin een eigen keuze moet maken.
Ik ben wel lid van het FPS en ik vind het super. Je krijgt elke keer een blad waar van alles over de friezen in te lezen staat.
En ik ben ook met hem naar de keuring geweest. Als je niet lid bent, kan dat ook niet.
Succes met het maken van je keus. ;)

friesiszwart

Re: Fries stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:00

Ik ben fokgericht bezig en daardoor lid van het stamboek. Wil je met je veulen naar een keuring (met 3 jaar) dan moet je paard op jouw naam staan en moet je zelf lid zijn van het stamboek omdat anders je paard niet gekeurd kan worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:37

Voordelen:
- Je krijgt het maandblad Phryso waarin veel wetenswaardigheden over Friezen staan en aankondigingen van wedstrijden en keuringen
- Je krijgt toegang tot de website waar je veel informatie op kunt vragen, bijv. over de afstamming van je eigen paard of andere paarden, inteelt berekenen, noem maar op.
- Je wordt op de hoogte gehouden van cursussen, wedstrijden en andere initiatieven zoals bijv. het dressuurtalentenplan waar een aantal combinaties lessen krijgen van het stamboek om hogerop in de dressuur te komen.
- Je kunt met je ruin naar de ruinenkeuring om hem evt. ster te krijgen
- Je kunt meedoen met rubrieken als Jonge Friese paarden met Dressuuraanleg voor 4, 5 en 6 jarige paarden (soort bestgaand rijpaard rubriek) of Tuigaanleg.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:08

En je mag mee rijden op het Friesche NK in Kootwijk, als ie papieren heeft :)

Ik zal het wel doen! Je hebt meer voordelen :=

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:53

Persoonlijk vind ik het van belang dat je wanneer je een veulen aanschaft er ook zorg voor draagt dat hij minimaal 1x als volwassen paard voor de keuring verschijnt. Dit voor de moeder en nakomelingen. Stel een merrie heeft 10 veulens gegeven maar verschijnen niet op de keuring. Dat is toch doodzonde. Misschien lopen er wel genoeg sterwaardigen rond voor het preferentschap. De moeder mag er in jou geval niet meer zijn, maar eventuele nakomelingen kunnen hun papier er nog wel mee opkrikken.