Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ElCid schreef:Als een merrie geinsimeerd wordt wat is dan het beste moment om te insemineren en hoe lang blijft een eitje optimaal.
Voorbeeld: een eitje "springt" op maandagavond en op dinsdag avond is er sperma om te insemineren. Volgens een DA kan er dan niet meer geinsimineerd worden, volgens ons en de hengstenboer kan dat prima.
Brennie schreef:Mijn dierenarts komt voor 10 uur 's ochtends om te kijken of het eitje mooi genoeg is om te insemineren, dan bestel ik voor 10 uur sperma en wordt ze diezelfde avond nog geinsemineerd. Mocht het eitje nog niet mooi genoeg zijn zegt de dierenarts wanneer wel, bijvoorbeeld over 2 dagen. Dan laat ik haar 2 dagen controleren om te kijken of ze heeft geovuleerd, was vanmorgen zo, dus ik moet nu 16 dagen wachten om te kijken of het gelukt is, ze is namelijk zaterdagavond geinsemineerd. Ik laat alles thuis doen en het is dus gewoon een kwestie van goed communiceren met zowel je dierenarts als de hengstenhouder en dan is het net zo makkelijk als dat ik mijn merrie bij de hengstenhouder zelf zou zetten.