Percentages OX/XX op paardenfokken.nl?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Percentages OX/XX op paardenfokken.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:06

Bij paardenfokken.nl staat het percentage van OX/XX erbij vermeld.
Zijn dit de juiste getallen of is het op een andere manier uit te rekenen.
Mijn NRPS merrie gedekt met een KWPN hengst komt op 54.28% OX/XX

ponyparadijs

Re: Percentages OX/XX op paardenfokken.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:08

Is het van belang dat je weet hoeveel percentage je paard heeft?
Uiteraard kan je het zelf ook uit rekenen. Maar met de 5 generatie op je papier is het alleen maar een schatting.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:10

Ja we waren benieuwd of het veulen genoeg bloedvoering zou hebben om bij het NRPS in het stamboek te komen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:11

Je merrie heeft volgens de site 54 %? Dan heeft het veulen voldoende als de hengst niks voert. Maar de kans dat de hengst helemaal niks voert aan OX-XX bloed is heel klein.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:11

Wat voor merrie heb je?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:12

ponyparadijs, misschien kun je je voorstellen dat het voor een fokker wel degelijk van belang is te weten wat er achter het paard zit op papier. En dan is dus zeker de bleodvoering van belang.
Momenteel komt men redelijk terug van het eeuwige veredelen met XX. OX daarentegen kan een boel verbeteren en ook veredelen.

Kabouterdans op paardenfokken zijn die getallen naar mijn weten correct. Het percentage kan wel degelijk kloppen, aangezien de gemiddelde KWPNér behoorlijk voorzien is van een dosis XX.
NRPS heeft veel met OX en XX gefokt dus lijkt 54% me niet heel onwaarschijnlijk.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:13

ponyparadijs schreef:
Wat voor merrie heb je?
Gaat even verder via PB.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:45

joelledsr schreef:
ponyparadijs, misschien kun je je voorstellen dat het voor een fokker wel degelijk van belang is te weten wat er achter het paard zit op papier. En dan is dus zeker de bleodvoering van belang.
Momenteel komt men redelijk terug van het eeuwige veredelen met XX. OX daarentegen kan een boel verbeteren en ook veredelen.

Kabouterdans op paardenfokken zijn die getallen naar mijn weten correct. Het percentage kan wel degelijk kloppen, aangezien de gemiddelde KWPNér behoorlijk voorzien is van een dosis XX.
NRPS heeft veel met OX en XX gefokt dus lijkt 54% me niet heel onwaarschijnlijk.

Het ging me er meer om dat ik me afvroeg of ze het wilde weten vanwege de bloedvoering binnen het NRPS. Vandaar dat ik het vroeg.
En ik snap heus wel dat mensen daar in geintresseert zijn. Maar dan ben je ook geintresseerd in waar die bloedvoering vandaan komt. En niet alleen aan het percentage. Want van de ene hengst kan je het met jouw merrie wel hebben. Met een andere hengst misschien niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:56

Het is wel jammer dat XX en OX als gelijken worden beschouwd, wat ze niet zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:46

Nee dat is binnen het NRPS absoluut niet zo hoor San!
Maar binnen het NRPS moeten de paarden en pony's 12,5% OX-XX bloed voeren. En dan gaat het bij de pony's voornamelijk om OX bloed. En daarbij wordt het voor de percentage wel op de grote hoop gegooid maar verder zeker niet hoor!!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:08

Ik had me iets duidelijker moeten uitdrukken, sorry. Ik bedoel dat op paardenfokken.nl XX en OX gelijk word gezien ;)

Vooralsnog zijn OX en XX totaal verschillende volbloeden en ik vind het jammer dat het NRPS steeds minder waarden aan het Arabische percentage toekent.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 05:42

Ik ben het niet met je eens dat het NRPS minder waarde toekent aan OX. Wel hebben ze het percentage bij de pony's verlaagd maar dit hebben ze naar mijn idee gedaan om de pony's die voorheen binnen rijpaard kleine maat vielen ook in het NRPS te behouden!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:04

Hoe verklaar je dan dat ook volbloeds zonder enig Arabisch bloed wel worden goedgekeurd? Of heeft het NRPS de laatste jaren hun fokbeleid veranderd?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo in het NRPS zit, maar het valt me wel op dat vooral de paarden steeds minder Arabisch bloed lijken te voeren :)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:03

En daarom is er nu het EASP...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:14

Het NRPS heeft de bloedvoering van de pony's verlaagd omdat er zo hengsten konden worden goedgekeurd die vreemd bloed hadden en daarbij zaten een flink aantal pony's met zo'n hoog gehalte aan Arabisch bloed dat ze bijna zuivere Arabieren waren. Dat er bij de rijpaarden minder Arabisch bloed is heeft niets te maken met een ander beleid maar met het feit dat er maar weinig hengsten worden aangeboden die Anglo Arabisch bloed of zuivere Anglo-Arabieren zijn. Daarbij moeten de aangeboden hengsten nog wel voldoen aan de eisen van de hengstenkeuringscommissie. Er worden er de laatste jaren al niet veel meer aangeboden met heel veel arabisch of anglo-arabisch bloed en de enkelingen die aangeboden worden geraken meestal niet goedgekeurd. Degene die wel goedgekeurd geraken ontvallen de fokkers dan doordat plots overlijden of toch nog verkocht worden naar het buitenland voor de sport. Het NRPS gaat 10 generaties ver om het bloedpercentage te berekenen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:51

De percentages die vermeld zijn bij paardenfokken moeten altijd met een flinke graantjes zout genomen! Ze zijn niet altijd correct, zeker niet als het over de aandeel OX percentage! Deze bloedvoering wordt nauwelijks opgenomen (dwz je kan het niet opnemen in de pedigrees), alleen als de arabier hengst ggk is geweest door de KWPN (en dat zijn er HEEL weinig). Ook zg 'vreemd' bloed, paarden van buitenlandse stamboeken die niet 'erkend' zijn door de KWPN (maar wel in de land van herkomst), kan je niet vermeld/opgenomen krijgen in de pedigrees. Als daar OX/XX bloed in zit worden deze dan ook niet in de rekening genomen.

Lang en kort van het verhaal ... neem de vermelde percentages als een 'schatting' en werk zelf de juiste percentages uit.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:45

Wat betekent dat percentage precies ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:24

De percentages geven aan de cummulatieve totaal percentage van engels volbloed en volbloed arabier bloed in de afstamming. Er wordt geen onderscheidt gemaakt tussen XX (engels volbloed) en OX (volbloed arabier).

XX = engels volbloed
OX = volbloed arabier
X = anglo-arabier = kruising tussen 'zuiver' engels volbloed x volbloed arabier en de nakomelingen daarvan (voorbeeld vader lijn van: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=9)