Twyford Thunder was natuurlijk ook een tophengst, hij is elite verklaard en was een van de eerste tophengsten in het land en tekent ook voor vaderschap van Rondeels Pengwyn. Overigens was Thunder een 3/4 broer van Twyford Gamecock, die je in nog meer stambomen tegenkomt.
Guldenhoef's Vivaldi heeft prijzen gewonnen voor de beste draf en was ooit hengstenkampioen van Nederland.
Waxwing Hillbilly heeft zelf niet heel veel gepresteerd op de keuring, maar is volle broer van bijna legendarische Waxwing Herrod en Waxwing Hurricane.
outcross wordt vaak gebruikt als je twee bloedvreemde dieren bij elkaar zet. Bij de Welsh A feitelijk een onmogelijkheid, omdat ze allemaal familie van elkaar zijn als je ver genoeg teruggaat. Toch kan je wel families onderscheiden die op zichzelf een eigen soort binnen het ras vormen. Lijnteelt is in principe meer binnen het eigen soort blijven, outcross is juist buiten het eigen "soort" zoeken. Voor fokvastheid is het handiger om binnen de eigen lijnen te blijven, het nadeel is dat je als je niet uitkijkt blijft zitten met de algemene fouten van de lijn waarop je zit.
Overigens, volgens mij zitten er achter west end beechnut ook nog wat leuke ponies, ik meen me te herinneren dat Stoatley Sirocco er nog achter zit. Overigens was Yedams Beechnut ook wel een mooie merrie, volgens mij was ze een bruintje en leek ze veel op Usselo's Beechnut. Uit Yedams Beechnut is nog een lijn ponies gefokt in het noorden van het land (stal Farriers).