Achtergrondinformatie over de stamboom van mijn welsh a

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_shawnee_

Achtergrondinformatie over de stamboom van mijn welsh a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:26

Ik lees hier vaak de meest interresante stamboomverhalen over achtergronden van pony's.

Nu wilde ik me toch ook wat meer gaan verdiepen in de achtergrond van mijn eigen pony. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen. En ik zie hier genoeg kennis voorbij gaan, dus ik dacht waarom zou ik hier niet vragen.
Ik zie allemaal voor mij onbekende woorden voorbij komen als "lijnteelt" en "outcross". Zouden jullie iets kunnen vertellen over de papieren van mijn pony. (Mag zowel goed als slecht hoor )

Als alles goed gaat hoop ik volgend jaar bij mijn pony ook een veulentje te fokken. Misschien kunnen jullie iets aangeven over
eventuele hengstenkeuze. Hier haar stamboom:

http://www.allbreedpedigree.com/van+halfweg+beechnut

En een foto, ze is net twee jaar geworden
Afbeelding

Alvast bedankt!

regtur

Re: Achtergrondinformatie over de stamboom van mijn welsh a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:17

Even het keuringsresultaten lijstje van overgrootmoeder Yedam's Breedaya.
Als jaarling in 1979 1a +jeugdkampioen
1980 1B + ck
19831B+ ck
19841A + ck +IBOP86 pnt + keur
1985 1b+ck
1986 1A +ck
1988 1A + res kampioen
1989 1A + res kampioen
1990 1A + res kampioen
plaatsingen op de ck varieren van 1 tot 5
O ja, en ze is ook preferent geworden.
Best wel 1 goede voorouder in ieder geval.

joostvangestel

Re: Achtergrondinformatie over de stamboom van mijn welsh a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:36

Twyford Thunder was natuurlijk ook een tophengst, hij is elite verklaard en was een van de eerste tophengsten in het land en tekent ook voor vaderschap van Rondeels Pengwyn. Overigens was Thunder een 3/4 broer van Twyford Gamecock, die je in nog meer stambomen tegenkomt.

Guldenhoef's Vivaldi heeft prijzen gewonnen voor de beste draf en was ooit hengstenkampioen van Nederland.

Waxwing Hillbilly heeft zelf niet heel veel gepresteerd op de keuring, maar is volle broer van bijna legendarische Waxwing Herrod en Waxwing Hurricane.

outcross wordt vaak gebruikt als je twee bloedvreemde dieren bij elkaar zet. Bij de Welsh A feitelijk een onmogelijkheid, omdat ze allemaal familie van elkaar zijn als je ver genoeg teruggaat. Toch kan je wel families onderscheiden die op zichzelf een eigen soort binnen het ras vormen. Lijnteelt is in principe meer binnen het eigen soort blijven, outcross is juist buiten het eigen "soort" zoeken. Voor fokvastheid is het handiger om binnen de eigen lijnen te blijven, het nadeel is dat je als je niet uitkijkt blijft zitten met de algemene fouten van de lijn waarop je zit.

Overigens, volgens mij zitten er achter west end beechnut ook nog wat leuke ponies, ik meen me te herinneren dat Stoatley Sirocco er nog achter zit. Overigens was Yedams Beechnut ook wel een mooie merrie, volgens mij was ze een bruintje en leek ze veel op Usselo's Beechnut. Uit Yedams Beechnut is nog een lijn ponies gefokt in het noorden van het land (stal Farriers).