Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DivaMiep schreef:Lyonesse: Ik denk dat de meeste 'echte' fokkers hier niet op het forum komen.
) en haar moederlijn is niet heel indrukwekkend. Maar ze is wel mijn mooie paard en ja, de 'emotionele' waarde van zo'n veulen is wel wat de doorslag heeft gegeven 
en niet het paard van de buurman erop gezet moet worden, en dat het medisch zo verantwoord mogelijk moet gebeuren (dus zoveel mogelijk uitsluiten dat er sprake kan zijn van erfelijke gebreken
) Maar dat is wel logisch lijkt me zo
Of een merrie waar zo veel verbeterpunten aan zitten, dat je maar moet hopen dat de moeder veel minder invloed heeft dan de 60% die doorgaandse geldt en beter een heel nieuw paard kunt gaan boetseren.
Gelukkig heeft mijn eigen merrie al een nakomelingenbestand van 31 nakomelingen in 3 generaties, dus ik kan vrij makkelijk nagaan wat zij vererft
100% zeker kun je toch nooit zeggen wie wat gaat doorgeven. Maar ik denk dat wanneer je als keurmeester hengsten zou uitsluiten op karakter, dat heel moeilijk zou worden. Dan zou je hier net als in duitsland een HLP in moeten voeren (zou niet verkeerd zijn trouwens) Op de Hk kun je als merriehouder ook niet van het karakter op aan. Zo ben ik bijvoorbeeld eens gebeten door Star op de HK. Sinds dien vind ik het echt geen leuke hengst, terwijl anderen zeggen dat hij juist heel lief is. Dat is ook de reden dat je eenhengst altijd thuis moet gaan bekijken als merriehouder zijnde.
Alleen loop je bij B bijna meteen vast bij een moeder die afghanII als vader heeft, en nee, dan doe ik het niet. Bij S heb je veelal hetzelfde verhaal. De M-lijn met Mithras is helemaal goed
megahaf schreef:Je ziet soms toch ook dat een fokker bewust voor inteelt kiest? Ik heb hier nu zo'n jong ding staan met flink wat liz. Nordwind erin, langs beide kanten (en dan ook nog eens bij de grootouders). En m'n ouwetje is ook zo'n geval, die heeft Were-di langs beide kanten. Het risico is natuurlijk dat je niet alleen de goeie, maar ook de slechte kanten in veelvoud krijgt. Dus wat B en S betreft wordt het moeilijk, maar wat is het alternatief? Als je er niet mee verder fokt, verdwijnen ze, en wordt de keuze nog beperkter. Het zal in elk geval een weloverwogen keuze moeten zijn, de merrie zal moeten tegemoet komen aan de minpunten van de hengst. Anders ga je weer een stap achteruit natuurlijk.