Shetlanders onder elkaar anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Shetlanders onder elkaar anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:45

Ik heb een minishetje,die heel goed kan opschieten met de grotere paarden.
Maar nu vraag ik me af,of shetjes onder elkaar het toch samen leuker hebben? (eigen formaat en op ooghoogte).
Zit er namelijk over te denken een vriendje of vriendinnetje voor onze miniruin erbij te nemen?
Of is dat totaal overbodig?
Hij loopt namelijk weleens met wat minishetjes uit de buurt en lijkt dat toch gezelliger te vinden?(kan ook mijn eigen menselijke gedachte zijn...)

Yinari

Re: Shetlanders onder elkaar anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:47

Nou.........dat komt bij mij ook weleens op :j. Bij mij staan ze 'gemengd' en iedereen kan het prima met elkaar vinden. Maar voor het echte spelen lijkt het toch handiger om iemand van je eigen formaat te hebben, want dan maken ze een duidelijke keuze.

Ik denk wel dat een shetlander tussen de grote paarden prima kan en in feite ook niets mist. Er hóeft geen kleintje bij te staan, maar het is wel leuk.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:50

Precies dat idee had ik ook...
Het lijkt me kwa spelen wat gelijker kwa formaat.
Nu speelt hij ook wel met een draver en grotere pony,maar moet dan soms de benen nemen omdat die natuurlijk wel een stuk groter zijn :D

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:59

Haha, ja :D. Mijn 2-jarige haflingerhengstje snapt niet dat hij toch echt te groot wordt om met ze te spelen. Dus zo gauw ze 'm zien smeren ze hem :=.
Denk je serieus over om er eentje bij te nemen of is het gewoon een vraag?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:06

Denk er serieus overna...
We gaan namelijk verhuizen naar een boerderij binnenkort,en zou er dan best eentje bij willen nemen.
Liefst een merrie :D
Hoorde alleen dat het onzin is,omdat ons ruintje ook goed met andere paarden kan.
Maar vind zelf met zn twee gezelliger,en wat gelijkwaardiger kwa omgang.
Hij is nu het brutale opdondertje wat wel stoer tussen de grotere inloopt :D
Wel heel leuk dat hij zo goed kan opschieten met de grote paarden natuurlijk,maar lijkt me voor hem wel leuk eens op gelijke hoogte te kunnen spelen. ;)
Daarbij vind ik het zelf natuurlijk ook gewoon heel leuk om een tweede erbij te nemen! :D

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:09

Zelf vind ik het vooral handig omdat ik ze dan kan splitsen. De shetten mogen gewoon minder lang op het gras dan de rest, dus dan haal ik de shetjes altijd eerder terug, en staan ze evengoed niet alleen.

En hè, het is een mooie reden toch :D ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:23

Wat dat betreft ook heel handig inderdaad...
Onze mini zal ook minder lang op het land mogen,of een ander stukje wat soberder is.
Toch gezelliger als ze dan samen zijn. :D

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:46

Mijn shetlander staat sinds een maand of 8 in een kudde met 6 grotere pony's. Daarvoor stond hij altijd met een pony van zijn formaat (verschillende andere pony's soms één soms twee).
Ik merk absoluut niet dat hij nu een klein maatje mist. Hij voelt zich net zo groot als de rest rest en kan goed spelen met de andere. Deze kudde is groter en meer in beweging, maar hij staat z'n mannetje wel. Ik denk dat het meer ligt aan hoe het klikt tussen de karakters van de pony's dan aan de maat.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:00

geen idee, mijn shetlander staat gemengt, van minishetten tot aan grote kwpn'ers, en ze is crazy in love met een grote draver ruin, en mijn NRPS ruin is haar " kind" maar voor de rest moet ze niemand haha

marijke0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:25

het maakt volgens mij niet uit.
mijn Zwartbonte shetland merrie staat bij 10 grote paarden en 2 shetjes, met die shetjes kan ze het ABSOLUUT niet vinden. dus het is maar net of het klikt ja of nee.
De hoogte maakt niets uit volgens mij.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:46

mijn shetlander staat ook met een groot paard daar kan hij het super mee vinden. hiervoor stond hij nog wel eens met wat shetjes en daarmee was het altijd knokken. dus ik denk echt dat het aan het karakter ligt van de paarden die bij elkaar staan en niet met het formaat

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:05

mijn shet vind het geweldig om met grote paarden te spelen er tegen aan te steigeren enzo
wij hebben op stal ook shetlanders waar hij vaak mee in de bak speelt
maar hij is dan echt de terreur zeg maar :o
niet gemeen maar hij blijft ze uitdagen tot spelen en erop springen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:20

ik heb 2 shets die altijd samen staan, die zijn echt gek op elkaar.
Mijn 6-jarige wil af en toe graag spelen en de 12-jarige is daar wat minder van gecharmeerd.
Ik zet ze weleens bij mijn 2-jarige Groninger en daar kan de 6-jarige zich dan helemaal op uitleven.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:05

De shetlanders zijn misschien de kleinste, maar volgens mij voelen ze zich wel het grootste! ;) Maar inderdaad, het is wel fijn dat ze dan samen op een kaler stukje kunnen staan. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:26

Mijn opa had vroeger altijd een kudde met shetlanders, daarin zag je onderling evenveel verschillen als een kudde met shetlanders en paarden gemengd. Wat dat betreft heeft het dus niet zo heel veel verschil.
Als je ze in de zomer apart wil zetten dan is het wel heel handig als ze met zijn tweeën zijn. Samen op minder is altijd beter dan alleen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:29

Ik vraag het me ook af, bij ons staat de mini in een kudde van totaal 9 paarden en pony`s van een b-pony tot een groot paard. Deze mini kan heel leuk spelen met de b-pony, maar als je bij haar komt begint ze je direct te kroelen en vind ze het heerlijk als je terugkroelt, bij die anderen kan ze er natuurlijk niet bij. Zou ze dat missen? Ze komt trouwens wel regelmatig in handen, wordt door ons gekroeld en bereden (wandelingetjes enzo) en die aandacht vind ze heerlijk.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:33

Onze oudste Shetlander is 'opgegroeid' met onze oudste Tinker. Die 2 zijn 4 hoeven op 1 buik en echt dikke maatjes van elkaar.
Echter hebben we sinds ca. 1.5 jaar een Shetlandruintje erbij. 1 jaar jonger dan onze oudste. In het begin was er natuurlijk strijd. De nieuweling was in zijn eentje opgegroeid (was 3 jaar oud en sinds afspenen alleen geweest) en dus een beetje 'asociaal' te noemen.
Nu echter 1.5 jaar later kunnen de 2 Shetten erg goed met elkaar opschieten. Ze spelen en donderjagen met elkaar, krauwen en krabben elkaar, kortom genieten van een vriendje van eigen lengte.
De jongste Shet zal echter nooit, nooit tussen de oudste Shet en de Tinker inkomen maar ondanks dat hebben ze erg veel lol met elkaar.