Vraagje over papieren krijgen voor veulen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Vraagje over papieren krijgen voor veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:29

Hallo,,

Ik wil graag een veulentje van mijn merrie gaan fokken. Het zou kunnen dat ik haar volgende maand nog laat insimineren en anders is het voor volgend jaar. Maar ik heb wel een vraagje ..
Mijn merrie heeft een belgisch paspoort maar is niet opgenomen in het bwp-stamboek. Zij is een deens warmbloed maar is bij de vorige eigenaar deze papieren kwijtgeraakt ... Toen verbleef zij nog in nederland en had zij een nederlands paspoort waarop staat dat ze toen ook in het hulpstamboek van het nrps is opgenomen nadat zij haar deense papieren is kwijtgeraakt ...
Mijn vraag is nu of ik dan wel papieren ga krijgen van mijn veulen aangezien ik eigenlijk geen papieren meer heb van mijn merrie ?
Ik heb trouwens ookal geprobeerd van haar deense papieren terug aan te vragen maar omdat ik alleen haar brandmerknummer en geboortedatum heb, heb ik niet genoeg gegevens om deze te krijgen, ze hebben hier te weinig info aan om ze te kunnen opsturen. De naam op haar belgisch paspoort is de naam die ze heeft gekregen toen zij opgenomen werd in het hulpstamboek ...
Kunnen jullie er nog aan uit want ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk te schrijven ..het is zowieozo ingewikkeld .. :P

Wie weet antwoord ? :D

Niisj

Re: Vraagje over papieren krijgen voor veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 23:28

Niemand een antwoord op mijn vraag ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:06

Hebt je al direct contact gehad met het Deense WB stamboek? Via de BWP moet je echter het niet proberen om achter haar papieren te komen.
Met haar brandmerknummer, geboortedatum en beschrijving zou in principe de Deense WB stamboek iets moeten terug kunnen vinden.

Van hun site:
"Guarantee of Identity
Dansk Varmblod’s brand, the crown over the wave, is carried by the progeny
of graded parents. For every single horse, there is an internationally
recognised pedigree (Horse passport), which is an absolute guarantee of
origin and identity."

Email: varmblod@varmblod.dk

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:16

Peterina schreef:
Hebt je al direct contact gehad met het Deense WB stamboek? Via de BWP moet je echter het niet proberen om achter haar papieren te komen.
Met haar brandmerknummer, geboortedatum en beschrijving zou in principe de Deense WB stamboek iets moeten terug kunnen vinden.

Van hun site:
"Guarantee of Identity
Dansk Varmblod’s brand, the crown over the wave, is carried by the progeny
of graded parents. For every single horse, there is an internationally
recognised pedigree (Horse passport), which is an absolute guarantee of
origin and identity."

Email: varmblod@varmblod.dk

Ik heb al gemaild naar het deens warmbloed stamboek met een beschrijving van mijn merrie, haar geboortejaar, brandmerknummer en een foto van haar. Ook heb ik erbij gezet waar ik haar heb gekocht en van waar zij daar nog voor vandaan kwam.
Maar dit is al een half jaar geleden en ik heb nog steeds geen antwoord ..

Mijn vraag is echter of ik voor het veulen dan papieren zou krijgen als ik mijn merrie zonder papieren laat dekken door een hengst met papieren ..?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:20

Wat voor papieren zat je aan te denken? NRPS papieren misschien wel. Hangt ook van het stamboek van de hengst af.

Zou je er niet nog even achteraan mailen? Anders desnoods een brief sturen. Want het is toch wel zonde dat je er geen papieren bij hebt.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:36

Wat voor afstamming zou je merrie moeten zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:19

Is dit dezelfde merrie die zg KWPN papieren had, van Vincent Stoeterij kwam en die eigenlijk 'Cherie' heten?
Want er is een groot verschil in de mogelijkheden als zij KWPN papieren heeft ipv NRPS?
Kon die 'Vincent' niet vertellen waar hij ze heeft gekocht? Welke papieren heeft hij dan 'gekregen' voor haar veulens? Welke naam (en stamboek nummer) staat daar op? Als hij officiele wb papieren heeft kunnen krijgen voor haar veulens dan vanuit die hoek kan je ook misschien information vinden.

Anders .. hier een paar mogelijkheden:

1. met de Nederlandse passport van de NRPS, waarin vermeldt staat dat zij DWB is, verder gaan. (Hebt je deze nog in je bezit?) ...
- een NRPS hengst uitkiezen, het veulen wordt dan opgenomen in het NRPS stamboek, met NRPS papieren en Passport (ook geldig in Belgie!), aangezien moeder 'hulpst' is zal het hoogst waarschijnlijk B-papieren of hulp krijgen.
- als je een KWPN hengst kiest dan zal het zowiezo 'hulp' stamboek worden voor het veulen.

2. met de Belgische passport (ik neem aan dat dit een Equipas is en niet een BWP passport?) hebt je niets, dus vergeet die maar even. Fokken met deze passport (als registratie bewijs van afstamming) geeft bij de moeder melding als 'onbekend' (= C-papieren of hulp-papieren)

Wat je kan doen om een verbetering in de 'status' van het veulen te bekomen ivm papieren:

1. Doorzetten en probeer de papieren van je merrie te achterhalen bij de DWB ... voor een beetje meer moeite krijgt je veulen dan A-papieren.

2. Je merrie (met NRPS passport) naar een BWP keuring gaan en laten opnemen in het BWP stamboek als 'wild merrie'. De meldingen in het NRPS passport worden overgenomen en er is een kans, afhankelijk van de type van de merrie (exterieur beoordeling), dat zij hoog waardig gevonden wordt en B-registratie krijgt. Als je dan fokt met een BWP hengst, krijgt je veulen A-papieren.

Al bij al loont het echt de moeite om telefonisch contact op te nemen met het DWB. Als je via PB al de informatie wilt doorgeven, kan ik proberen om iets verder daar te raken.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:54

Peterina schreef:
Is dit dezelfde merrie die zg KWPN papieren had, van Vincent Stoeterij kwam en die eigenlijk 'Cherie' heten?
Want er is een groot verschil in de mogelijkheden als zij KWPN papieren heeft ipv NRPS?
Kon die 'Vincent' niet vertellen waar hij ze heeft gekocht? Welke papieren heeft hij dan 'gekregen' voor haar veulens? Welke naam (en stamboek nummer) staat daar op? Als hij officiele wb papieren heeft kunnen krijgen voor haar veulens dan vanuit die hoek kan je ook misschien information vinden.

Anders .. hier een paar mogelijkheden:

1. met de Nederlandse passport van de NRPS, waarin vermeldt staat dat zij DWB is, verder gaan. (Hebt je deze nog in je bezit?) ...
- een NRPS hengst uitkiezen, het veulen wordt dan opgenomen in het NRPS stamboek, met NRPS papieren en Passport (ook geldig in Belgie!), aangezien moeder 'hulpst' is zal het hoogst waarschijnlijk B-papieren of hulp krijgen.
- als je een KWPN hengst kiest dan zal het zowiezo 'hulp' stamboek worden voor het veulen.

2. met de Belgische passport (ik neem aan dat dit een Equipas is en niet een BWP passport?) hebt je niets, dus vergeet die maar even. Fokken met deze passport (als registratie bewijs van afstamming) geeft bij de moeder melding als 'onbekend' (= C-papieren of hulp-papieren)

Wat je kan doen om een verbetering in de 'status' van het veulen te bekomen ivm papieren:

1. Doorzetten en probeer de papieren van je merrie te achterhalen bij de DWB ... voor een beetje meer moeite krijgt je veulen dan A-papieren.

2. Je merrie (met NRPS passport) naar een BWP keuring gaan en laten opnemen in het BWP stamboek als 'wild merrie'. De meldingen in het NRPS passport worden overgenomen en er is een kans, afhankelijk van de type van de merrie (exterieur beoordeling), dat zij hoog waardig gevonden wordt en B-registratie krijgt. Als je dan fokt met een BWP hengst, krijgt je veulen A-papieren.

Al bij al loont het echt de moeite om telefonisch contact op te nemen met het DWB. Als je via PB al de informatie wilt doorgeven, kan ik proberen om iets verder daar te raken.

Bedankt Peterina voor je reactie !
Ja dit is dezelfde merrie. ;) Alleen wist ik toen nog niet zoveel van papieren en paspoorten af, mijn moeder regelde alles. En dus bij nader inzien, bleek zij geen kwpn-papieren te hebben maar gewoon een nederlands paspoort & daarop staat dat ze is opgenomen in het b-stamboek van het NRPS.
Maar dit zijn dus de gegevens die ze kreeg nadat zij haar echte papieren, de deense papieren kwijtgeraakt is. Cherie is dus haar naam in haar nederlands paspoort. Ondertussen heeft zij ook een belgisch paspoort. Van vincent weet ik alleen dat hij met haar wedstrijden sprong en na een blessure (een)veulen(s) heeft gefokt van haar. Daarna heb ik nog eens met vincent contact proberen opnemen maar hij beantwoorde jammer genoeg mijn mails niet meer ..Uiteindelijk lijkt alles niet duidelijk .. zij is niet bij vincent gefokt maar daar terecht gekomen als wedstrijdpaard, waar zij daarvoor stond weet ik dus niet ..
Het enigste van gegevens dat ik dus van haar heb als deens warmbloed dan, zijn haar geboortejaar, brandmerk+nummer.
Haar geboortejaar is 1995 en haar brandmerknummer moet ik nog eens bekijken straks, ik weet em niet meer zo ..
Het zou heel tof zijn moest je me kunnen helpen want het liefst van al wil ik indien dat mogelijk zou zijn, die deense papieren terug omdat ik nu zogezegd een papierloos paard heb terwijl zij eigenlijk wel papieren heeft. ;)

Een tijd geleden terug heb ik dit topic geopend om meer te weten te komen over het dwb stamboek :

[F-AM] Deens warmbloed stamboek