[TI] even voorstellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerjones

even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:26

hallo,

ik wil me even voorstellen.
ik ben neiuw hierzo, ik heb sinds kort een schat van een tinker
hij heet jones en is 2 jaar oud.
de vorige eigenaren hebben hem uit engeland gehaald en op de wei gezet om bij te komen.
nu heb ik hem sinds 2 weken.
ik wil langzaam met hem gaan beginnen om hem aan alles te laten wennen.
ik heb wel ervaring met diverse paarden/ponys maar dit is de eerste tinker die ik heb,
iemand tips???
zijn er speciale dingen waarbij ik met mijn jones op moet letten, rastypisch bedoel ik dan?

groetjes ik en jones

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:21

Welkom op Bokt, Tinkerjones !!! Kijk maar uit, want het is - net als tinkers - ernstig verslavend :+

Heb je een foto van Jones ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:28

Welkom hier ^^

Ik denk dat je in het tinkerforum hier alle informatie vind die je nodig hebt :j

Ik ben wel benieuwd naar een foto :D

Even denken.. rastypische dingen waar je rekening mee moet houden..
Tinkers zijn over het algemeen niet heel makkelijk in de omgang, ze zijn erg intelligent en daardoor ook eigenwijs, en hebben daarom een consequente en eerlijke leider nodig, die streng kan zijn maar ook op het juiste moment doet belonen. Dan gaan ze meestal voor je door het vuur :)
En qua gezondheid; de meeste tinkers zijn redelijk tot extreem overgevoelig voor suikers. En teveel suikers kan zich dan uiten in jeuk, mok, huidproblemen, gedragsproblemen, hardnekkig overgewicht, spierpijn enz.. Dus je moet heel erg oppassen met fructaanrijk gras, je kan het beste grof, stengelig hooi voeren in plaats van kuil, en verder niet te veel snoep/fruit/brood enz, en weinig brok, veel tinkereigenaren voeren speciale brok met weinig suikers zoals Dodson & Horrell Safe & Sound. Die voer ik zelf ook, en bevalt super, na een boel andere merken te hebben geprobeerd.
Verder.. Tinkers hebben veel haar :P En de beste anti-klit is de Cowboy Magic Detangler. Die is heel zuinig in gebruik en werkt gewoon heel goed. En de manen en staart blijven het mooist als je er zo weinig mogelijk aan doet, hooguit een keer per week borstelen, en in een losse vlecht blijft alles het mooist, dan breken de haren minder snel af.

Verder zou ik hem gewoon lekker rustig laten wennen in de kudde. Lekker knuffelen en poetsen af en toe, en wat basisdingen leren, misschien af en toe wat schriktraining is wel leuk, of vrijheidsdressuur. En dan met een jaar of 4 inrijden. Er zijn ook mensen die al eerder beginnen, maar tinkers zijn net als ijslanders en andere koudbloeden toch laatbloeiers en dus wachten de meeste mensen het liefst tot 4 jaar :)

Isabelle877

Re: even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:16

Ik sluit me volledig bij MysticTinker aan!
Als je een foto zou kunnen uploaden, zou dat leuk zijn. Ben benieuwd hoe die eruit ziet.

Heel veel plezier met je nieuwe paardje!

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:54

hallo

welkom hier,
je vind hier idd alles wat je maar wilt weten

en mystictinker heeft zobeetje het belangrijskte wel neer gezet :P

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:14

Welkom hier en aller eerst heel veel fijne jaartjes samen.
En de meeste info staat hier boven al zie ik

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 02:02

En qua gezondheid; de meeste tinkers zijn redelijk tot extreem overgevoelig voor suikers. En teveel suikers kan zich dan uiten in jeuk, mok, huidproblemen, gedragsproblemen, hardnekkig overgewicht, spierpijn enz.. Dus je moet heel erg oppassen met fructaanrijk gras, je kan het beste grof, stengelig hooi voeren in plaats van kuil, en verder niet te veel snoep/fruit/brood enz, en weinig brok, veel tinkereigenaren voeren speciale brok met weinig suikers zoals Dodson & Horrell Safe & Sound. Die voer ik zelf ook, en bevalt super, na een boel andere merken te hebben geprobeerd.

Dit is de ervaring van een enkel persoon, gebaseerd op persoonlijke ervaring.

Ben ik niet mee eens, gewoon je paard goed voeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:08

Ik ken 4 tinkers redelijk goed in mijn omgeving; Mystic, Jack, Shadow en Freddie. Mystic heeft jarenlang jeuk aan zijn achterbenen gehad, hij had rasp, overgewicht en spierpijn. Alles is overgegaan nadat ik ben overgestapt op nieuw voer en geen snoep meer gaf.
Jack is inmiddels helaas ingeslapen, maar hij had ook jeuk aan de benen en bij hem zag je duidelijk een verandering in gedrag toen hij beter voer kreeg. In het begin was hij echt niet te houden, en later was hij echt de rust zelve.
Shadow is bijna overleden aan verkeerd voer. Hij had constant mok en zat heel slecht in zijn vel, begon later heel erg af te vallen en is toen verhuisd waar zijn voer direct werd aangepast en is ondertussen weer redelijk opgeknapt.
En Freddie had ook jeuk en spierpijn waardoor hij ook vervelend en koppig werd onder het rijden, dat is ook allemaal verbeterd na beter voer :)
Verder ken ik geen tinkers in de buurt, maar ik hoor toch ook van andere mensen dat ze diezelfde ervaring hebben.
Natuurlijk zijn er ook tinkers die gewoon alles kunnen verdragen, daarom schreef ik ook 'de meeste'.

tinkerjones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:01

Hallo Allemaal.

bedankt voor jullie reacties, fijn om welkom te zijn.
Foto oploaden...mmmmm dat wordt denk ik wat technisch voor me, maar ik ga mijn best doen.

Ook bedankt voor alle adviezen.

Ik wil enkel het beste voor mijn kerel.
Ben lang op zoek geweest en heb me ook al langer in het ras ed verdiept, maar het is altijd fijn om uit de praktijk ervaringen te krijgen

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:08