[H][wb] Tuschinski op deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

[H][wb] Tuschinski op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:53

Bokkers :wave:

Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte hengst voor mijn merrie, maar kom er niet
echt uit. In principe zou Jazz de hengst worden waar ik mee zou dekken, ware het niet dat
het dekgeld nu wel drastisch verhoogd is. 2150,- vind ik toch wel heel erg veel geld :o
Nu heb ik e.e.a. gelezen over Tuschinski en :~ , wat een hengst en wat een nakomelingen!

Ik heb nog niet goed kunnen ontdekken op wat voor merrie Tus nou echt past en of hij dus
ook goed bij mijn merrie zou passen. Kan iemand mij helpen?

Mijn merrie;
Darwin x Equador x Amor
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=56128
Qua papier zou het dus wel wat lijnenteelt geven, op Pion, Amor en Abgar. Jullie mening hierover?
De merrie is nu voor de tweede keer Z1 dressuur en kan een leuke sprong maken. Ze meet 1.64
en ik zou graag wat meer maat zien.

Kwaliteiten merrie;
- Karakter 100% (braaf, lief, meewerkend, leergierig & slim)
- Stapt zeer goed
- Uitgestrekte gangen
- Galop
- Goed te schakelen

Verbeterpunten merrie;
- Mag bloederiger (iets klassiek voorkomen)
- Recht kruis, hoge staartaanzet (moeite met kantelen bekken)
- Achterbeen mag sneller

Zou Tus een goede partner zijn? Of toch nog maar even verder kijken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Edit; Misschien zijn foto's ook wel handig :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SophievdV

Re: [H] Tuschinski op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:44

Voor meer maat zou ik niet direct voor Tus gaan. Hij geeft nogal eens een kleintje.

Als je merrie nou 10 cm groter was, zou ik het zeker durven!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:56

Ok, dus behalve de maat zou het wel mooie combi zijn volgens jou?

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:49

Is het bij de Tusjes niet zo dat ze nog een beetje jeugdig zijn op 3 jarige leeftijd, maar daarna qua maat nog een inhaalslag doen? Mijn Tusje is nu 2 en rond de 1.62.. Al moet ik zeggen dat hij van moeders kant ook wel aardig maar meegekregen heeft. Ik vind het qua combi zeker kunnen, ook een erg mooie merrie overigens!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:57

De dingen die ik over de maat heb gelezen is idd dat ze rond het 2e jaar behoorlijk de lucht in gaan. De oudste Tusjes zijn nu 3 geloof ik, dus zou niet weten of ze daarna nog een inhaalslag gaan doen. Dat is nog even afwachten. Hoop dat er mensen zijn die ervaringen willen delen hier ;)
Yvette, dank je wel voor je reactie en compliment :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:11

tuschinski komt uit een stam die veel grote geeft en volgens de indexen fokt hij niet verkleinend.

hij is ook vosfactorvrij....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:35

rindin schreef:
De dingen die ik over de maat heb gelezen is idd dat ze rond het 2e jaar behoorlijk de lucht in gaan. De oudste Tusjes zijn nu 3 geloof ik, dus zou niet weten of ze daarna nog een inhaalslag gaan doen. Dat is nog even afwachten. Hoop dat er mensen zijn die ervaringen willen delen hier ;)

De oudste zijn 4 dus er is al een index van. Ik vind het een hele mooie merrie en de keuze voor Tus lijkt me heel goed. Succes ermee

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:21

Rhea schreef:
tuschinski komt uit een stam die veel grote geeft en volgens de indexen fokt hij niet verkleinend.

hij is ook vosfactorvrij....

Kijk, dat is heel mooi! Vos maakt me niet uit, wil niet op kleur selecteren. Maar dat
ie niet verkleind is heel fijn!!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:28

sarabande schreef:
rindin schreef:

De oudste zijn 4 dus er is al een index van. Ik vind het een hele mooie merrie en de keuze voor Tus lijkt me heel goed. Succes ermee

Ok, dank je wel. Ben blij dat iedereen het met mij eens is :) Dit is de eerste hengst waar ik direct verliefd op ben en
die ook nog eens goed bij mijn paard past. Bedankt voor jullie mening!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:26

Wat is de betrouwbaarheid van de index van een hengst waarvan de oudste nakomelingen nog geen 4 jaar zijn? Daar moet je bij het bekijken van indexen rekening mee houden.

Ben benieuwd wat Tus met de maat gaat doen in combinatie met jouw merrie Rindin :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 22:04

Ik ook :D
Je twijfelt aan de betrouwbaarheid van de indexen, maar hoe betrouwbaar is de bron waar jij je oordeel vandaan hebt? :) (niet raar bedoelt, ben alleen wel benieuwd)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:10

rindin schreef:
Je twijfelt aan de betrouwbaarheid van de indexen, maar hoe betrouwbaar is de bron waar jij je oordeel vandaan hebt? :) (niet raar bedoelt, ben alleen wel benieuwd)

Ik heb er meerdere fokkers over gehoord en ken zelf ook een wat kleine Tus (nog geen 1,60 m op 3-jarige leeftijd) uit een gemiddeld grote moeder :)

Overigens: de betrouwbaarheid van de indexen heeft met statistiek te maken. Het kan best zijn dat Tus over een paar jaar een index heeft waaruit blijkt dat hij wel verkleind. Dat is de betrouwbaarheid van een index. Die zal nu nog niet hoog zijn, aangezien het een jonge hengst betreft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:23

Pletje123 schreef:
rindin schreef:

Ik heb er meerdere fokkers over gehoord en ken zelf ook een wat kleine Tus (nog geen 1,60 m op 3-jarige leeftijd) uit een gemiddeld grote moeder :)

Overigens: de betrouwbaarheid van de indexen heeft met statistiek te maken. Het kan best zijn dat Tus over een paar jaar een index heeft waaruit blijkt dat hij wel verkleind. Dat is de betrouwbaarheid van een index. Die zal nu nog niet hoog zijn, aangezien het een jonge hengst betreft.

Oftewel je wilt gewoon gelijk hebben.
Ik heb gehoord, klinkt niet erg betrouwbaar. TS heeft een weloverwogen gerichte keuze gemaakt. Geen paard is volmaakt en niet iedere keuze brengt wat men ervan verwacht. Maar als een fokker gemotiveerd achter de keuze staat is dat de eerste goede stap

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:49

@sarabande: ik wil helemaal niet per defenitie gelijk hebben. Het enige waar ik op wijs, is dat je om de maat moet denken bij Tus. Je kunt wel wijzen naar de indexen, maar als die nog niet optimaal betrouwbaar zijn, dan denk ik dat je die beter met een korrel zout kunt nemen.

Wie en wat mijn bronnen precies zijn, ga ik hier niet op Bokt zetten..

Maar goed, als de TS denkt dat dit DE keuze is voor haar merrie, dan moet ze dat vooral doen. Ik bedoel: binnen de fokkerij moet je wel een beetje eigenwijs zijn. Maar aan de andere kant dien je wel je oren en ogen open te houden. En natuurlijk kan je het in de ogen van een ander nooit helemaal 100% goed doen. Dat hoort er ook bij. Ik vind het prima dat de TS haar eigen plan trekt hoor.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:59

Dat klopt.. iedereen heeft wel een mening over een bepaalde combinatie, en zou het anders doen..
Je hoeft het ook niet te doen zoals een ander het zou doen, jouw merrie en jouw keuze.

Ook wat indexen betreft klopt het wel wat Pletje123 zegt..
Hoe meer jaargangen, hoe beter de betrouwbaarheid.. en 9 van de 10 keer daalt de index iets tov eerste jaars nakomelingen, maar stijgt de betrouwbaarheid van die index.

Overigens zie ik genoeg Tuschinski's die goed aan de maat zijn hoor.. weet alleen niet hoe groot die moeders zijn.. :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 16-05-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:20

@FemmeFatale: ik hoop dat de TS een Tus krijgt die goed aan de maat is :) Want volgens mij past het verder prima op haar merrie :j

Rindin

Re: [H][wb] Tuschinski op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:40

Het is bij een relatief jonge hengst per definitie moeilijk om een conclusie te trekken. Tussen de nakomelingen tot nu toe zijn genoeg overeenkomsten, maar de maat lijkt dus nog wat te verschillen. Dat is bij een jonge hengst altijd een gok.
Ik denk ook dat Tus erg goed bij mijn merrie past, en de maat moet dan maar een gok blijven. :)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:37

Er komen geregeld kleintjes van, en die gaan niet naar de keuring en dus tellen ze niet mee op de index. Zeker bij een eerste veulen van een merrie zou ik niet voor een kleiner fokkende hengst kiezen.

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:42

Tus zou ik ook niet doen... Je merrie lijkt op de foto groter dan dat ze is. Als je merrie inderdaad wat groter geweest zou zijn was Tus helemaal geen verkeerde keuze geweest, maar omdat hij ook welleens een wat kleiner veulen wil geven bij een niet al te grote merrie zou ik het misschien niet doen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:59

Hmm de meningen gaan echt alle kanten op. Iedereen is het eigenlijk met me eens dat hij goed op mijn merrie past. Maar er is een meningsverschil over de maat.
Misschien is het beter om hem een jaartje in de wacht te zetten, zodat ik nog een jaar heb om te kijken hoe zijn nakomelingen echt worden qua maat. Volgend jaar is er misschien meer duidelijkheid over...

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:12

Jaar wachten kan altijd, maar denk dat Tus volgend jaar geen grotere veulens zal gaan geven... Wij hadden vorig een veulen van Tus dat goed aan de maat was, zat dan wel een merrie achter van 1.71

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:17

Dat Tus dan ineens grotere veulens geeft zou wel raar zijn, maar dan is er wel meer over te zeggen. Nu zijn er hier en daar kleintjes, maar ook groten te vinden. Dus er is nu nog geen eenduidig antwoord. Dat is er over een jaar misschien wel meer, zo bedoelde ik het ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:41

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:10

Bedankt Rhea.. Staan erg mooie nakomelingen in, ik ben er globaal doorheen gegaan opzoek naar cijfers. De maten vallen mij niet tegen, maar ik weet niet op wat voor merries zij Tus hebben gehad.
Weet iemand hoe de paarden in het stamboom van mijn paard hebben vererfd? Qua grootte bedoel ik dan...?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:33

Op paardenfokken kun je misschien kijken wat de maten zijn van de merries die hij heeft gehad.