[TI] Gisteren zat ik te denken ......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cecille

Gisteren zat ik te denken ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:33

Ik vroeg me af, heb al op het internet gezocht maar kan er weinig over vinden

misschien iets nutteloos maar het wekte mijn intresse

mijn vraag was :

Als een normale witte merrie een veulen krijg is die eignelijk altijd bruin, dit omdat het nog van vroeger is en dan de overlevenskansen van het veulen 10 malen groter was als dat het veulen wit zou zijn. Want het zou veel te veel opvallen.

Maar nu worden er Tinker veulens geboren bonte maar ook veel met heeeel veel wit die er gelijk wit uitkomen waarom zijn die kleuren dan wel gelijk de goede ??

Hoe komt dit ?????

Is dit omdat de tinker door de jaren heen pas ondekt en gemaakt is of is er een andere reden voor ????

Nou ben benieuwd

Misschien is het antwoord heel simpel maar ik weet het niet

draaakje

Re: Gisteren zat ik te denken ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:35

omdat het vlekken zijn?
een donker veulen word ook met gewoon witte aftekeningen zoals een bles en witte voetjes geboren.
in het wild zal een bont paard wel eerder gepakt worden omdat ze beter te zien zijn. natuurlijke selectie..

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:38

Ja okee maar dan had het toch ook gekunt dat de veulens 1 kleurig geboren zouden worden en later de vlekken zichtbaar werden.... ???

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:39

de wit geboren veulens zijn eingelijk bonte veulens waarbij het ehhh ehhh we noemmen het maar het bont gen (spettertje zal dat ongetwijveld verbeteren :D ) gaat overhersen waardoor de veulentjes dus meer wit hebben
dat gen zorgt voor witte aftekeningen op de vacht

de anderen die bruin zwart oi geboren worden zijn schimmels dat is dus weer een geheel ander verhaal

de mens heeft nu een redelijke hand in het selecteren van de dieren, moeder natuur een heel stuk minder
daarom zie je ze nu steeds meer

en ehhh tinker is gefokt niet ondekt ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:40

andwoord op je 2e post ;)

alleen bij appalosa's zou dat kunnen maar dan worden ze donker geboren ipv wit ;)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:41

toch is het wel grappig want er staat op internet dat apaloosa's bijvoorbeeld al voor de jaartelling bestonden. dit weten ze door muurschilderingen enzo. ik zou denken dat de natuur ze dan beter gewoon niet zou kunnen maken, paarden met veel wit.
maar dat zal dan wel weer zijn zodat de roofdieren ook kunnen overleven?

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:41

en ehhh tinker is gefokt niet ondekt ;)[/quote]

Dat snap ik maar ik zet ook ondekt en gemaakt is ..... na een misverstand waarschijnlijk zijn ze ondekt en zijn er steeds meer gefokt.. zo bedoel ik het :)

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:43

Ja dat denk ik wel maar ja voor de roofdieren is er genoeg zwak vee om te vatten zou je zeggen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:49

ehh het kleurtje heb ik geen idee van, weet wel dat de kleur al redelijk oud is idd ivm het indianen verhaal ed die ze er ook al wel eens tussen hadden
best kans dat die de oorzaak zijn dat het niet verdwenen is
de mens heeft een hoop gedaan in de paarden wereld met fokken ed meer dan mischien je wel lief is

tinkervlot de tinker is ontstaan door de zigeuners
verdiep je maar eens in de herkomst van de tinke dan word je al wat meer duidelijk ;)
word hier ook al geschreven op bokt ;)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:53

die indianen deden eigenlijk het zelfde als de zigeuners, proberen zo bont mogenlijke paarden te fokken. deze konden namelijk niet gebruikt worden voor de oorlog/gevechten omdat ze te opvallend waren en zo werden ze niet van de indianen en zigeuners af gepakt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:55

zigeuners en oorlogen ???
die mensen hadden gewoon sterke, compacte en rustig temperament paardjes nodig (en hier en daar een zaad donor om uberhaubt maar te kunnen fokken :) )
indianen ehhh jah daar zou idd een kern van waarheid in kunnen zitten
het had ook veel met geloof temaken voor zover ik het weet en mijn kennis rijkt :P

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:02

Ik weet waar de tinker vandaan komt een waarom ze die gefokt hebben..... maar we begrijpen elkaar denk ik verkeerd :)

maar hun hebben toch ook moeten ondekken hij ze de tinker konden fokken lijkt me sterk dat ze dat in 1 x goed hadden ze zullen niet gelijk gedacht hebben hey laten we die rassen is kruize dan heb je de perfecte tinker

maar maakt niet uit haha

Zit idd een logica in draakje van die indianen maar was idd ook een teken van de spirits waar ze in geloven

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:03

ja bont was ook beter, maar ik denk dat als de blanken juist geen effen paarden wouden hebben ze effen paarden juist zouden aanbidden.

zigeuners lieten hun merries door vanalles en nog wat dekken. bonte paarden mochten ze houden en werden niet af gepakt :)
zo bedoel ik het. (verhaal van hier boven lopen de indianen en zigeuners een beetje erg door elkaar ;) )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:04

even een duidelijk stukje van internet gehaald omdat ik het nogal warrig uitleg:

De bonte paarden waren niet geliefd in de diverse stamboeken, die het land rijk was. Daarom konden de Zigeuners, die al niet zo veel geld hadden, de paarden voor weinig geld kopen.
Ook toen het leger paarden in beslag ging nemen hadden de zigeuners geluk. De bonte Tinkers waren ook bij hen niet gelieft en werden daarom niet meegenomen. Door hun bonte kleuren waren ze voor de zigeuners goed te herkennen en waren ze goed zichtbaar in het donker.
Van hun afkomst is niet zoveel bekend, omdat de zigeuners wel eens hengsten bij wildvreemde uit het land haalde om hun merries te laten dekken.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:08

haha lekker aso haha dat laatste maar wel slim scheeld je weer dekkosten :P :P

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:10

zal ik ook een keer snachts langs komen met syl ;)

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:13

haha ja kan je doen maar dan sta je wel op de camera :P haha

Door wie laat je haar eigenlijk dekken ???

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:15

TinkerVlot de tinker is niet van de ene op de andere dag ontstaan :D
daar zijn jaren en jaren overheen gegaan
wat draakje zegt klinkt me ook wel logich in mijn oren (al zit ik me suf te denken welke oorlog dat ook maar weer was)
ik kan me niet in denken dat de zigeuners ineens allemaal zo iets hadden van hmm Afbeelding dat willen we fokken daar gaan we op selecteren
ik denk meer dat ze tjdens rond trekken ed gewoon elkaar's paarden en paarden die ze aanstonden gebruikten en dan meer selecteerden op de eigenschappen die ze nodig hadden en dat daaruit de tinker is ontstaan (de kleuren ed kunnen hier dus ook een factor hierin zijn)
is wel de verklaring waarom er zo verschrikkelijk veel verschillende typen tinker zijn en zulke enorme hoogeverschillen zijn ;)

draakje bij wie wil je langs gaan ???? :P

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:18

was een grapje :) syl heeft een prachtig veulen en vond de tijd van de dracht geweldig. maar ik heb me een partij lopen stressen. ik heb bereikt wat ik wou bereiken. als ik ook nog een veulentje wil word dat pas over een paar jaar van Avelyn. je wil immers steeds verbeteren :)
syl is een geweldige moeder. ik zeg niet dat dit haar laatste veulen was, maar ik denk het wel :) voor haar geen dikke buik meer :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:20

:D aha

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:05

Bont, oftewel witte aftekeningen op het lichaam bij dieren, hield 'vroeger' geen stand. In het gedomesticeerde tijdperk houdt wit wel stand en heeft het verder kunnen ontwikkelen.

Dat een schimmel donker wordt geboren is denk ik niet dezelfde evolutionaire reden als dat albino's en witte vlekken 'vroeger' uitstierven (vwb alle dieren). Maar ik denk niet dat hier feiten op gebaseerd zijn, alleen fabels en vele diverse meningen.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:50

Ik heb ook nog een opmerking in verbant met oorlogen.

Het was zo als er oorlog gevoerd werd door de engelsen dat het leger alle paarden op eiste. Dus ook die van de zigeuners, dit is erg want dit is de mensen hun brood winning en vervoersmiddel. Maarja in tijden van oorlog telt er niets.

Wat merkte de zigeuners dat het leger de BONTE exemplare niet moest hebben. En om de reden dat deze bij nacht veel te goed zichtbaar waren in vergelijking met een egaal paard met enkel aftekeningen.
Dus de zigeuners begonnen meer en meer BONT te fokken dat dit gen er is ingefokt. Zodanig dat zij wel zeker bleven in tijden van oorlog van hun vervoersmiddel.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:22

staat hierboven al :) ;)

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:34

sorry overgelezen!!!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:38

:D