Wel niet naar keuring en hoe???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

replaym

Wel niet naar keuring en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:57

Groot probleem ...

Ik heb sinds vorig jaar een leuke merrie met een redelijk goed papier. Haar moeder werd derde op de NMK en mocht naar het EK. Verder is een zus (van marije@bokt) een elitemerrie uit dezelfde moeder. Alanza is trouwens vier. Zie ook afstamming; http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=148705.

Nu zou ik graag een keer met haar naar de keuring gaan. Ik wil in de toekomst (zo als het nu lijkt) wel met haar fokken wanneer ze een predikaat haalt.
Probleem is dat ik haar niet zelf wil/kan voorbrengen, dit zal dus sowieso iemand anders moeten doen. Nu is alleen de vraag of ik haar ga laten klaar maken. Volgens sommigen kun je dat gemakkelijk zelf doen en anderen zeggen van niet. Gisteren zei de hoefsmid dat hij haar zou wegbrengen, omdat het zonde is dat je met een 'verkeerd' klaargemaakt paard op de keuring komt. Terwijl een ander juist zegt ach dat kan je zelf makkelijk doen. Er zijn dan ook nog mensen die een jaar zouden wachten, omdat ze volgend jaar sterker is.
Ik heb trouwens iemand gevonden die het wil doen. Zij heeft aardig wat paarden voor de keuring gehad en ook (o.a. vorig jaar) goede resultaten behaald. Bovendien is zij klein(kleine stal). Hierdoor kan mijn paardje ook gewoon naar buiten enzo :o .

De reden dat ik haar liever thuis houdt, is omdat ik graag door wil trainen voor wedstrijden, ze loopt nu eindelijk een beetje naar wens ;). Ik vraag me af hoe snel ik haar daarna weer kan oppakken. Bovendien is het jammer dat wanneer ik haar zo lang laat trainen en ze niets haalt op de keuring ik erg ver achterop ben ik training, terwijl ze nu net goed gaat. Ik vind het ook wel moeilijk, je ziet niet echt wat ze allemaal met je paard doen (al verwacht ik zo naar het eerste gesprek geen rare dingen hoor) Een jaar wachten lijkt mij persoonlijk nog minder, omdat ze volgend jaar als het goed is nog verder is in de training. Hierdoor zal het weer langer duren tot je op niveau zit.

Mijn vragen komen dus samengevat neer op;
Wel of niet naar de keuring?
Hoe maak ik haar klaar/laat ik haar klaarmaken. Wat zijn jullie ervaringen met het wegbrengen of zelf doen?

Nog even twee foto's

Afbeelding

Afbeelding

Houdt het a.u.b. wel een beetje netjes :o .

Jord

Re: Wel niet naar keuring en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:26

Tja denk niet dat iemand anders die keus voor je kan maken of je het zelf moet doen of weg brengen. Ik zou haar in ieder geval wel voor de keuring doen.
Ga je met haar springen? Anders zou je ook kunnen overwegen om een IBOP te rijden en daarbij de stamboekopname doen.

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:27

wel een leuk paardje

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:33

Keuringsklaar maken is niet zo heel erg moeilijk bij merrie's teminste dat ligt er aan wat voor keuring je haar voor wil brengen.

Mijn 2 jarige gaat volgend jaar voor de keuring en dit is gewoon aan de hand dat ze moet worden voorgesteld.

Dat moet je niet te veel oefenen want dan worden ze te braaf en op de keuring moeten ze showen
Ik zorg ervoor dat ze bespiering heeft volgend jaar, goed in der vacht zit en dat ze gewoon fatsoenlijk aan een touw kan lopen en dan mag ze voor de keuring.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:28

Wanneer je paard goed in het voer zit en goed bespierd is, zeg maar in een "rijke"sportconditie, dan moet een paar keer oefenen met vrijspringen en vervoeren eigenlijk voldoende zijn. Een IBOP is inderdaad een goed alternatief, zeker als het paard onder het zadel beter presteert dan bij vrijspringen. Zo op de foto ziet het paard er nog een beetje schraal uit.

De meeste afdelingen van het KWPN organiseren wel oefenavonden. Daar zou je eens heen kunnen gaan om proef te draaien.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:06

sportfokker schreef:
Zo op de foto ziet het paard er nog een beetje schraal uit.

Klopt helemaal, we hebben dan ook besloten om nog een jaartje te wachten. Kan ze dit jaar nog wat spieren en spek :o kweken.