Veulen 10 uur oud, liesbreuk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Veulen 10 uur oud, liesbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:32

Vanmiddag om half 1 heeft heel sneaky mn verzorg merrie alleen in de wei haar veulen gekregen.
Hij heeft alles netjes gedaan, drinken lopen mesten...
Alleen plassen nog niet.
Hij ziet er super goed uit en doet het ook echt super, MAAR...

We zagen opeens dat hij een liesbreuk heeft. De DA komt morgen ochtend, maar ik zou graag willen weten of mensen hier ervaring hebben met veulens met liesbreuken. (let wel, liesbreuk, geen navelbreuk)

Tat_jana

Re: Veulen 10 uur oud, liesbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:33

ik heb er geen ervaring mee maar geloof dat het niet levens bedrijgend is als de da er snel bij is.

mijn zusje had het ook bij de geboorte maar denk niet dat je dat met elkaar kunt vergelijken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:57

Er blijft me iets bij dat er vorig jaar een veulen was op bokt met een serieuze liesbreuk.

Edit: Mijn gegeugen laat me niet in de steek ;) .
Topic: [KS] Veulen met liesbreuk... ervaringen?

Mss de TS even pben?

Mariska_28

Re: Veulen 10 uur oud, liesbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:33

Klopt, mijn veulen heeft het vorig jaar gehad. Omdat ik zo koppig was leeft ze nog. Ze had namelijk niet alleen een liesbreuk, maar ook een breuk in het buikvlies, waardoor de darmen los in de breuk hingen. Als ze daar te lang zitten, sterven ze af. Ik zou als ik jou was heel goed de maat van de breuk in de gaten houden. Als hij snel groter wordt is het fout. Je kunt als het goed is door zachte druk de inhoud van de breuk weer terugduwen. Kijk hoe snel het weer terug naar buiten komt. Is dit meteen, heb je kans op een grotere breuk, en is eventueel een operatie nodig. Ze brengen dan een gaasje in de breuk, die de buikinhoud dan uit de breuk houdt.
Succes! Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:19

Airborn schreef:
Vanmiddag om half 1 heeft heel sneaky mn verzorg merrie alleen in de wei haar veulen gekregen.
Hij heeft alles netjes gedaan, drinken lopen mesten...
Alleen plassen nog niet.
Hij ziet er super goed uit en doet het ook echt super, MAAR...

We zagen opeens dat hij een liesbreuk heeft. De DA komt morgen ochtend, maar ik zou graag willen weten of mensen hier ervaring hebben met veulens met liesbreuken. (let wel, liesbreuk, geen navelbreuk)

inmiddels een bericht van gisteren maar al zie je dat er een breuk is wacht je toch niet tot de volgende dag dan laat je toch direct een DA komen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:09

We hebben direct gebelt en in overleg met de DA besloten dat de ervaren overdag DA zou komen, en niet de onervaren nacht DA (die duidelijk geen idee had wat er mee moest gebeuren)
Bovendien hebben we zelf het veulen ingeschat, en was hij toen we het liesbreukje zagen, bijna 10 uur oud en hardstikke gezond en fit, en hattie al meerdere malen moeiteloos gemest en duidelijk geen pijn.
Als dat anders was geweest, hadden we erop gestaan dat de DA meteen kwam (en had de DA dat zelf ook gewilt denk ik)

edit, DA is nu dus al geweest. DA vond het een schitterend veulen, en hardstikke gezond! afgezien van de liesbreuk dus. De liesbreuk moeten we dagelijks terug duwen, en waarschijnlijk komt het dan vanzelf helemaal goed.
Manneke heeft vrolijk gebokt naar zn moeder en is in volle rengalop de wei al doorgegaan vandaag. gaat super dus!