Onze kleine toverbal Rose is altijd al een apart beestje geweest.
Ze begon het leven als een 'normale' vos.

Al na een tijdje bleek dat dit niet Rose haar kleur was. Ze begon te verharen en ik durf de foto's maar amper te laten zien.
Maar om het gehele beeld te vormen, zal ik het toch maar plaatsen.

Gelukkig na heel veel gepluk en geborstel had ze dan eindelijk een kleur waar ik persoonlijk helemaal weg van was.
Ons kleine vosje werd een koffievos

Toen kwam de winter. En alhoewel ze er niet mooier op werd, bleef ze gelukkig toch een donkere vos.

En toen kwamen de blaadjes weer aan de boom en de haren vlogen weer van onze Rose af.
Tot mijn grote verbazing, en ook spijt, was ze echter niet zo donker als de zomer ervoor.

Langzaam werd de zomer weer winter en Rose kwam weer dicht in haar vacht.

Het voorjaar diende zich weer aan en Rose begon weer langzaamaan met de verharing.
Nog steeds donkerder dan een normale vos, maar niet zo donker als haar eerste jaar.

Om even terug te komen op mijn topictitel;
Deze zomer heeft ze zo'n aparte vacht. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat het appeltjes waren.
Ik heel het internet afgezocht, en het enige wat een beetje in de buurt kwam van de kleur van Rose,
was de kleurmutatie "Silver Dapple".
Allemaal leuk en aardig, maar het "Silver-gen" laat zich niet zien in een vos.
Bij een zwarte, of bruine komt dit wel eens voor, maar bij een vos die dit gen draagt, komt het niet tot uiting.
Toch heeft Rose appeltjes.

Iemand een verklaring voor deze kleurmutatie?
Of belangrijker nog, heeft iemand een idee hoe ik dit moet noemen?
Want om Rose nou te betitelen als "Appeltjeskoffievos" lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

(het is wel een heeele mooie kleur trouwens)