[KG]draagt mijn vosmerrie het agouti-gen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

[KG]draagt mijn vosmerrie het agouti-gen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:21

Hoe kom ik er achter of mijn vosmerrie het agoutigen draagt?

De beide ouders zijn bruin. Dus met andere woorden, maken twee bruine voorouders een paard homo- of hetrozygoot voor het agouti-gen?
Laatst bijgewerkt door gomir op 12-05-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

DubbelFun

Re: Vraag; draagt mijn vosmerrie het agouti-gen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:13

Kan vanalles zijn :D want op vos zie je agouti niet. Testen is de enige mogelijkheid om daarachter te komen.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:55

Ik heb ook wel eens bruine paarden gezien die geen zwarte benen hadden hoe zit het daar eigenlijk mee dubbeldun?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:56

Dan zou je dus moeten weten of die écht bruin/bay waren (zwart + agouti) óf dat er misschien stiekum een apart gen iets zit te doen :)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:11

DubbelDun schreef:
Dan zou je dus moeten weten of die écht bruin/bay waren (zwart + agouti) óf dat er misschien stiekum een apart gen iets zit te doen :)

Wat bedoel je met die zin?

Rousseau is bruin met zwarte staart/manen en benen.
De moeder van mijn merrie idem. Ook bruin met zwarte manen/staart en zwarte benen tot over de knie.

Wat voor apart gen zou iets moeten doen? Licht eens toe als je wilt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:23

Die zin was nav de opmerking van stalmiracle :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:33

oow was dat voor mij bedoeld oke :P
ja zag het vorig jaar nog bij de welsh nwr's, een paar licht bruine gewoon met zwarte manen en staart, maar geen zwarte benen best apart maar wel mooi.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:35

DubbelDun schreef:
Die zin was nav de opmerking van stalmiracle :)

Lees in een ander topic dat jij er veel verstand van hebt :D ! Misschien dat je me kunt helpen. Ik verwacht een veulen en ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Vader is zwart, geen vosfactor, dus homozygoot zwart.

Moeder is vos, uit een bruine vader (vader zwart x moeder vos) en een bruine moeder (vader vos x moeder onbekend).

Het al dan niet aanwezige agouti gen bij mijn merrie zal bepalen of het veulen zwart of bruin wordt.
Kun je mij hier verder over informeren? Ik ben zo nieuwsgierig naar wat het wordt :D !

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:14

Als ik het goed heb, heb jij als je merrie het agouti gen draagt 50% kans op een bruine (mits je merrie hetro-zygoot agouti zou zijn) En 50% kans op zwart. (mits je merrie dus geen agouti gen heeft)
Als ze homo-zygoot is voor het agouti gen krijg je altijd een bruine.

Edit; site waar je kleuren kan laten testen; http://www.horsedna.co.uk/ (met dank aan MarijeR)

Ik denk dat ik mijn merrie ook ga laten testen op het Agouti gen.
Ze ziet er zwart uit, geen bruine liezen of kopersnoet, maar verkleurt soms toch 's zomers wel behoorlijk bruin (niet altijd) 's winters is ze pikzwart. Nu lijkt ze ook een wat bruine gloed te hebben.
Dubbeldun, wat denk jij, is er een mogenlijkheid dat ze toch donkerbruin is zoals op haar papier staat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:47

@Saffier : Veel zwarten vervagen in de zomer of bij het wisselen van de haren. Mijn overleden zwarte was haast donkerrood 's zomers :)
Als je niet zeker weet dat ze zwart is of heel donkervos moet je testen op zwart (Ee of ee) en op Agouti.

@sandradeboer: je hebt het zelf al helemaal goed verwoord. Zolang je niet weet of je vosmerrie Agouti draagt kan niemand zeggen of er een Bruine of een Zwarte uit gaat komen. Door te testen op Agouti weet je dát iig zeker :)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 23:44

DubbelDun schreef:
@Saffier : Veel zwarten vervagen in de zomer of bij het wisselen van de haren. Mijn overleden zwarte was haast donkerrood 's zomers :)
Als je niet zeker weet dat ze zwart is of heel donkervos moet je testen op zwart (Ee of ee) en op Agouti.

@sandradeboer: je hebt het zelf al helemaal goed verwoord. Zolang je niet weet of je vosmerrie Agouti draagt kan niemand zeggen of er een Bruine of een Zwarte uit gaat komen. Door te testen op Agouti weet je dát iig zeker :)

OK, als er een zwart veulen komt, draagt ze of geen of is ze hetrozygoot agouti. Is het veulen bruin, dan is ze homozygoot voor agouti. Bij een bruin veulen zou ik dus kunnen gaan testen om te achterhalen welke van de twee het is.
Waar kan ik dit laten testen en wat kost dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:35

sandradeboer schreef:
Is het veulen bruin, dan is ze homozygoot voor agouti. ....Waar kan ik dit laten testen en wat kost dat?
Nee bij een bruin veulen is ze minimaal heterozygoot, want de hengst is zwart, dus daar kan geen agouti vandaan komen.
Testen kun je bij het van Haringen Lab in Wageningen ( www.vhl.com) of via internet kun je meerdere b uitenlandse labs vinden. Die zijn soms wat goedkoper. Al weet ik niet precies wat het bij VHL kost.