Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tanya21 schreef:Een 3 jarig paard moet je niet laten dekken. Jij wil toch ook niet kinderen hebben als je 12 jaar ben? Ik vind rond de 6e jaar een mooie leeftijd voor het eerste veulen. Verder moet je kijken hoe fit je paard is en hoe lang je dan door kunt rijden. Ze geven het zelf wel aan.

eilander schreef:Je kunt het ook anders bekijken.
Dek een 3 jarige ,maak m zadelmak en daarna moet/mag ze lekker als 4 jarige een zomer van haar veulen genieten ,uitrusten in het land om als 4,5 jarige weer rustig opgepakt te worden terwijl je geestelijk en lichamelijk weer een stukje sterker bent!!
). Of een veulen, of rijden vind ik nog steeds het prettigste. En om-en-om (zoals Eilander doet) is natuurlijk prima. Maar een veulen fokken en (bijna) gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is, is toch wel een risico. Een merrie die trouwens tot bijvoorbeeld haar 5e alleen is ingezet voor de fok, is vaak wel moeilijker aan te rijden, omdat ze vaak een sterk karakter hebben ontwikkeld door de verantwoordelijkheid die ze hebben moeten dragen. En dan kom ik weer op mijn andere vraag (door TS afdoende beantwoord): waarom zou je een veulen willen fokken? eilander schreef:nl dat ze als 3 jarige nog even de tijd hebben om jong te zijn want met een veulen ad voet zadelmak maken is niet ideaal en in de hoop idd zoals je zelf al zegt de groei er iets uit te halen.
.