hoe vaak veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deezjebeezje

hoe vaak veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:02

Goede morgen,

ik ga een merrie kopen waarschijnlijk (zo goed als rond)
deze merrie is 3 jaar.
ze heeft nu haar eerste veulen en is drachtig van het 2e veulen, het veulen gaat er eind deze maand af, en volgend jaar zal ze bevallen van haar 2e veulen. is het dan verstandig om een tijdje te wachten of zou je haar gelijk weer kunnen dekken/insemineren?
ik dacht zelf in eerste instantie dat het misschien wel eens verstandig zou kunnen zijn om even te wachten, een jaartje of wat door rijden zodat ze ook wat bespiering krijgt e.d.

mijn bedoeling met de merrie is een beetje leuk uitbrengen op wedstrijden straks en af en toe een veulen. maar als ik dan een beetje leuk rijd met haar en ze is weer drachtig, kan ik dan na de dracht niet weer helemaal overnieuw beginnen?
en dan daarbij, kan het geen kwaad om elk jaar een veulen te fokken? lijkt me niet ten goede komen van het rijden iig.....

groetjes desiree

eilander

Re: hoe vaak veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:50

Je kunt haar gerust direkt weer dekken.
Al zullen de meningen ongetwijfeld verdeelt zijn.
Ik heb een 16 jarige fokmerrie die nu drachtig is van haar 13e veulen!!
Zij is echt alleen voor de fokkerij gebruikt en gaat af en toe ter afwisseling een keertje mee op buitenrit maar meer ook niet.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 15:32

maar stel dat ik er ook eens een wedstrijd mee wil lopen, kan dat dan geen kwaad?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:31

Voor een wedstrijd heb je natuurlijk een hele opbouw nodig en dat kan je idd niet als de merrie drachtig is.
Bij ons is het simpel: of sport, of de fokkerij. En als een sportmerrie wordt gedekt wordt ze doorgereden tot +/- december om dan het jaar erna in juli/augustus terug de draad op te pikken.
Maar zo doen wij het, niet iedereen gaat hiermee akkoord zijn.
En onze 9jarige gaat ook haar 6de veulen krijgen binnen 2 weken normaal gezien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:41

Voor een driejarige vind ik dit wel erg zwaar!
Het veulen gaat er eind deze maand af?? Wanneer is die geboren dan??

Merries hebben meer te lijden van een veulen dan de meeste mensen denken. Het kost energie, zowel fysiek als mentaal. Je paard aanrijden (veronderstel dat ze net/niet zadelmak is), kost ook energie. Als het eerste veulen er straks afgaat, heb je een half jaar om te rijden. Daarna wordt het al weer minder en ben je haar een half jaar kwijt ivm het veulen. Als je haar te snel weer oppakt, ben ik bang dat je zo'n jong paard te veel belemmert in haar ontwikkeling.

Stel nu dat je haar weer laat dekken, dan blijf je dus met dat probleem zitten, kun je nooit een jaar lekker doorrijden en heb je altijd een merrie van wie het uiterste wordt gevraagd.

Andere vraag is waarom je nog een veulen zou willen. De markt is krap op dit moment en als je puur voor jezelf iets wilt, kun je net zo goed nog een paar jaar wachten. Zelf een veulen opfokken is leuk, maar gaat ook niet vanzelf.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 16:59

het veulen is in januari geboren, vroeg veulen dus.
ja dat was idd ook wel een beetje mijn gedachten gang...
min of meer om het veulen weer te verkopen, maar t moet natuurlijk niet te belastend zijn voor de merrie, en daar ben ik wel bang voor,ze is idd net zadelmak en kent nog niet heel veel.
ik wil haar zo i zo de tijd gunnen om te leren en ook aan mij te wennen natuurlijk.
een veulen voor mezelf is meer een toekomst visie.
het volgende veulen komt ook rond januari waarschijnlijk. dus eer ik haar een beetje fatsoenlijk kan gaan rijden zijn we weer ruim n jaar verder.
maar zat zelf te denken om dan eerst wat op te bouwen en dan na een jaar of 3 een veulen te fokken van haar, maar ben bang dat ik dan na dat veulen weer helemaal overnieuw kan beginnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:51

Wat dat betreft kan ik je wel geruststellen, je paard verleert het echt niet (wat zou ze dan verleren??). Wel is het zo dat je conditie en bespiering weer moet opbouwen moet omdat ze een tijdje stil hebben gestaan en een veulen hebben gehad.

Maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Er zijn merries die ieder jaar een veulen krijgen en toch op hoog niveau in de sport lopen, maar dat zijn er maar een paar. Je moet een spijkerharde merrie hebben, die het fysieke en mentaal aankan en het vraagt een heel goed management.
Meestal moet je gewoon kiezen: of fokken (en dan ben je je paard dus een tijdje kwijt voor de sport), of sport. Wat onverlet laat dat je wel af en toe kunt rijden als je paard een veulen aan de voet heeft, maar dat is wat anders.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:09

Ok thnx kendra!

Dan is dat iig een heel stuk duidelijker geworden voor me, eerst maar ff lekker rijden om vervolgens over n tijd een veulentje te fokken maar dat zal pas over n jaar of 3 zijn denk ik.

Groetjes desiree

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:08

-> KS

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:13

Een 3 jarig paard moet je niet laten dekken. Jij wil toch ook niet kinderen hebben als je 12 jaar ben? Ik vind rond de 6e jaar een mooie leeftijd voor het eerste veulen. Verder moet je kijken hoe fit je paard is en hoe lang je dan door kunt rijden. Ze geven het zelf wel aan.

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:52

Hoe zit het dan in de vrije natuur Tanya? En waar haal je de vergelijking van een paard v 3 jaar en een kind v 12? Het geslachtsrijp zijn? Een merrie is toch al vroeger geslachtsrijp?

Maar ik vind wel dat deze merrie vrij vroeg gedekt is hoor, dan is ze nog maar net 2 geweest. Dat zou ik zelf nooit doen! Maar da's dan mijn mening, ik weet dat het vaak anders gebeurt.
Onze fokmerries krijgen ook elk jaar een veulentje, als alles goed gaat. Ze moeten het wel aankunnen, dat wordt overlegd met de da.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:57

Tanya21 schreef:
Een 3 jarig paard moet je niet laten dekken. Jij wil toch ook niet kinderen hebben als je 12 jaar ben? Ik vind rond de 6e jaar een mooie leeftijd voor het eerste veulen. Verder moet je kijken hoe fit je paard is en hoe lang je dan door kunt rijden. Ze geven het zelf wel aan.

Mijn merrie is gedekt in de koppel met 2,5 (inmiddels 3jaar en een veulen van ruim een maand) de natuur hou je niet tegen, als het niet goed zou zijn voor een paard zou die niet drachtig worden :n

Een 3 jarige die nu al drachtig is van haar 2e veulen zou ik persoonlijk niet al te happig op zijn..ik heb er niet voor gekozen dat mijn jonge merrie een veulen heeft gekregen maar ik merk wel dat het pittig voor dr is..zij loopt nu dan ook lekker 24/7 op het land (en is ook nog niet beleerd) ooit wil ik nog een veulentje met haar fokken maar ze gaat eerst de sport in..het is kiezen of delen in dit geval! Persoonlijk zou ik er voorlopig niet weer een veulen bij fokken als ik jou was maar haar eerst even bij laten komen! Drachtig zijn en een veulen opvoeden is ook topsport!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:59

Met 3 jaar een merrie dekken is niks mis mee!
Een hele grote 2 jarige ook niet.
Dat er in de mensenwereld tegenwoordig door carrieremakers tot 30 wordt gewacht is natuurlijk geen vergelijk.
Je kunt het ook anders bekijken.
Dek een 3 jarige ,maak m zadelmak en daarna moet/mag ze lekker als 4 jarige een zomer van haar veulen genieten ,uitrusten in het land om als 4,5 jarige weer rustig opgepakt te worden terwijl je geestelijk en lichamelijk weer een stukje sterker bent!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:15

eilander schreef:
Je kunt het ook anders bekijken.
Dek een 3 jarige ,maak m zadelmak en daarna moet/mag ze lekker als 4 jarige een zomer van haar veulen genieten ,uitrusten in het land om als 4,5 jarige weer rustig opgepakt te worden terwijl je geestelijk en lichamelijk weer een stukje sterker bent!!

Eilander; helemaal mee eens. Is goed voor hun kop. En met een 3 jarige kun je in de sport toch niks

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:19

een driejarige die nu al een veulen heeft dat gespeend kan worden en dan tevens opnieuw drachtig. Lijkt mij niet echt goed voor het paard en zou dan ook bedenkingen hebben zo'n paard te kopen.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 16:35

op zich is daar niets mis mee hoor, aangezien de meeste fokmerries elk jaar een veulen krijgen... dus dit is geen uitzondering, maar ik wil natuurlijk overbelasting voorkomen...
dus eerst maar een beetje lekker rijden e.d. en dan over n jaar of 2 een veulen fokken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:52

Daar gaat het denk ik om...you can't have it all (and you can't have it now :D ). Of een veulen, of rijden vind ik nog steeds het prettigste. En om-en-om (zoals Eilander doet) is natuurlijk prima. Maar een veulen fokken en (bijna) gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is, is toch wel een risico. Een merrie die trouwens tot bijvoorbeeld haar 5e alleen is ingezet voor de fok, is vaak wel moeilijker aan te rijden, omdat ze vaak een sterk karakter hebben ontwikkeld door de verantwoordelijkheid die ze hebben moeten dragen. En dan kom ik weer op mijn andere vraag (door TS afdoende beantwoord): waarom zou je een veulen willen fokken?

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:14

Dat staat toch verder buiten dit topic of niet? Maar omdat je t tocj vraagt, ik wil gewoon een leuk veulen ooit voor mezelf maar ook om meer goede paarden met goed papier te fokken en dus ofwel voor de ontwikkeling van de sport ofwel goede paarden...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:30

Een 3-jarige met veulen is als 2 jarige gedekt, maar als ze zelf laat geboren is, zou ze in het ergste geval misschien nog niet eens 2 jaar zijn ttv de dekking! Vind ik persoonlijk veel te jong. Ze is zelf nog volop in ontwikkeling. Je ziet vaak dat deze merries iets achter blijven in de stokmaat.
(Jeannine kan er idd niks aan doen, merrie bleek na aankoop drachtig te zijn.)
Ik zou persoonlijk zo'n merrie een jaar rust gunnen om lekker uit te groeien en dan eventueel pas als 4 jarige weer opnieuw laten dekken.

Mijn mening is dat een merrie eerst haar 3e verjaardag "gevierd" moet hebben, eer ze voor het eerst gedekt zou worden.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:04

Ben ik niet helemaal met je eens gem.
Als ik een extreem grote en goed ontwikkelde merrie heb is het soms goed om ze te dekken.
Dat heeft 2 voordelen.
nl dat ze als 3 jarige nog even de tijd hebben om jong te zijn want met een veulen ad voet zadelmak maken is niet ideaal en in de hoop idd zoals je zelf al zegt de groei er iets uit te halen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:19

eilander schreef:
nl dat ze als 3 jarige nog even de tijd hebben om jong te zijn want met een veulen ad voet zadelmak maken is niet ideaal en in de hoop idd zoals je zelf al zegt de groei er iets uit te halen.

ik vind, dus dat is slechts een mening dat een paard uberhaupt niet zadelmak gemaakt zou moeten worden als 3 jarige, maar als (bijna) 4 jarige (dus vanaf 3,5 jaar), evt. na gedekt te zijn als ze daadwerkelijk 3 zijn, maand of 4 beleren, dan enkele maanden weiderust ivm veulen en in het najaar beleren hervatten, maar dat is een andere discussie ;) .

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:41

idd off topic!