7 mei uitgerekend, uier weer leeg?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

7 mei uitgerekend, uier weer leeg?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:01

Hallo allemaal,

Eerste veulen van de merrie, ze is drachtig gescanned vorig jaar en uitgerekend op 7 mei 2009, dat was afgelopen donderdag. De merrie bleef gelange tijd erg slank, dat we wel getwijfeld hebben of ze haar vrucht niet verloren was ergens onderweg.
Vroeg in het voorjaar begon zij te verharen als een drachtige merrie, de plukken vlogen eraf en ook begon zij te groeien..nog steeds niet heel hard, zijkanten niets, maar een onderbuik. Gespierde merrie, dus ach, dat kan nog..
Drie weken terug kreeg de merrie schijven in haar uier en langzaam aan begon het uier vol te lopen, twee weken terug hing er best wat. De banden bij haar billen waren net pudding. Over gezet op merriebrok langzaam aan (mocht ze voorheen niet, omdat zij bevangen was) en ze begon te groeien heel zichtbaar (nog steeds veel te dun mijn inziens)..
En nu? Nu sinds gisteren is het uier weer helemaal weg?

Uiteraard wordt er morgen contact opgenomen met de veearts, maar gezien dit het eerste veulen is van zowel de merrie als de eigenaresse en wij dit nooit eerder hebben meegemaakt, kun je je voorstellen dat we ons zorgen maken..om het feit dat de merrie niets vertoont meer (op een klein beschaafde zwangere onderbuik na dan en de uier die weer weg is) en afgelopen donderdag uitgerekend was..

Iemand ervaing met dit soort dingen?

edit: even duidelijk omschreven
Laatst bijgewerkt door Amy77 op 10-05-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Re: 7 mei uitgerekend, uier weer leeg?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:05

Je zegt dat ze op 7 mei vorig jaar drachtig gescand was, op welke data is ze dan gedekt?

Bij een maiden is zowel de dracht als de geboorte vaak een grote verrassing, ze reageren allemaal anders. Uit je verhaal maak ik nu niet direct op dat het nut heeft om een DA te laten komen.

Ben wel heel benieuwd naar de dekdata, maar ik vermoed dat de merrie gewoon zover nog niet is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:11

Ojee de dekdatum, daar vraag je me wat..ze heeft 2 maanden bij de hengst gestaan (dus niet uit hand gedekt) en is begin juni daar heen gegaan en toen ze 2 maanden later naar huis kwam is ze gescanned bij de fokker, die scan gaf aan dat ze 7 mei uitgerekend was, wat dus afgelopen donderdag was ;) (Zie dat ik het verkeerd heb opgeschreven).
Haar uier begon al mooi vol te lopen, maar is dus nu opeens weer weg.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:15

Een paard kan 2 maanden langer dragen dan de uitgerekende datum.
Weet je al wanneer de da komt?

Heb je zelf de scan ook gezien?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:17

Nou idd, dat hoorden we idd, dat een paard wel eens een jaar rond kan dragen, maar wat mijn vraag vooral is, hoe kan het dat het uier weer helemaal leeg is? Gebeurd dat wel vaker?
Morgen wordt er contact opgenomen telefonisch met de DA en aan de hand daarvan zullen we horen of hij langskomt om op haar na te kijken.

edit: nee scan niet zelf gezien, iemand anders die al jaren fokt wel..

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:19

Heb je tussendoor ook controle gehad van de DA?
Ik bedoel heb je verder zekerheid dat er echt een vrucht in zit?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:24

Ja, er is tussentijdse controle geweest, maar de laatste keer was in oktober. Nadien veranderde haar gedrag enorm en groeide ze niet, wij hebben wel eens gedacht dat ze haar vrucht in die periode heeft verloren, omdat ze zo veranderde.
Toen raakte ze bevangen in januari en werd erg mager, ziek echt.
Ze werd steeds magerder en bloed getrokken, alles was in orde, zelfs bevangenheid was niet terug te vinden in haar bloed. Sja en dan ga je zelf bedenken wat het kan zijn, leek net of ze zichzelf vergiftigde..weer veearts erbij geweest aantal keren en ze knapte weer op gelukkig. Niermand weet nog wat het is geweest.
Toen begon ze te 'groeien', niet zoals alle merries die drachtig zijn, maar er begon een beschaafd onderbuikje te komen...en nu, nu alles weg..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:30

Oh, maar als ze in januari ziek is geweest kan het best zijn dat het veulen een beetje minder mee heeft gekregen dan in een normale dracht. Daardoor kan ze wat minder buik hebben natuurlijk, maar sommige merries worden nooit echt dik tijdens de dracht. Met maidens is dat regelmatig zo. Over de dikte van de buik zou ik me dus geen zorgen maken.

De uier kan wat vollopen en daarna (vaak door beweging) weer behoorlijk afnemen. Met een paar dagen zou je dan wel weer wat verandering moeten zien, maar dat hoeft nog niet extreem te zijn.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:31

Vaag verhaal hoor, zeker omdat je niet weet wat er destijds aan mankeerde toen ze zo ziek was. Ik zou maar gewoon op laten voelen door de veearts. Waarschijnlijk kan hij ook voelen of het veulen nog leeft...... Als de vrucht destijds verworpen is zou je zeggen dat je dat had moeten vinden of niet?

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:32

BKS hangt er vanaf hoe groot de vrucht was..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:33

Ooh dank je Fjord Nina..ze is vanzichzelf erg gespierd, dus over haar erg dunne buik maakte we ons niet erge zorgen, wel het enorm mager worden, maar het veulen gaven we daar de 'schuld' van, dat zij alles opat wat de merri ebinnenkreeg..maar meer voeren kon en mocht niet, want dat zou de merrie haar 'dood' kunnen betekenen...
Ze beweegt idd erg veel, rennen, bokken, gek doen op de weide, dus dat zou kunnen idd..
Heel erg bedankt ..(je gaat spoken zien en bang zijn dat het veulen mss overleden is in de buik)..

Veearts wordt sowiezo morgen gebeld, ant het is zeker niet een normaal verloop van zwangerschap geweest gezien haar ziekte in januari (plots niet meer kunnen lopen, erg afwezig zijn, erg epijn hebben in alle gewrichten, spieren en pezen, staan als een bevangen paard als ze al eens stond etcetc).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:35

Oja, toevoeging, opvoelen is in januari niet gebeurd meer, want het gaf de merrie zoveel angst de 2 vorige keren, zoveel stress dat ze daar ook enorm van terugviel..veearts vond het toen niet nodig nog eens op te voelen.

Veulen vinden destijds was de kans minimaal op geweest, er was overschot aan vossen op de weides hier toen..Moet ook zeggen, haar gedrag veranderde toen heel erg, maar we kwamen niet op het idee dat ze wel eens de vrucht verloren kon zijn, dat bedachten we ons pas later, toen ze zo slank bleef en toen kwam die gebeurtenis weer naar voren...

he gets, ik zie dat ik heel onduidelijk ben, excuus..(laat geworden vannacht haha)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:48

Amy, geeft niets... Kan me voorstellen dat er allemaal gedachten door je hoofd gaan, waardoor je denkt dat je heel duidelijk bent. ;) Ik ken het... hahaha

Maar ik snap hem wel.
Als ik het goed begrijp heeft ze in januari nog wel een controle gehad. Doormiddel van opvoelen?
Heeft de DA nog wat gezegd bij de laatste keer opvoelen? Goede groei oid?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:53

Gelukkig ;)

Nee, in oktober voor het laatst, toen was alles nog in orde (2 weken daarna verandere haar gedrag enorm hebben we uitgerekend, herftsvakantie was dat). In januari werd zij zo ziek, waardoor opvoelen op dat moment geen optie was. Het geeft haar nl enorme stress en angst, dat we het toen even achterwege hebben gelaten, bloed laten trekken en het daar even bij gelaten, beter worden was de eerste zorg. Veearts wilde haar toen ook niet opvoelen, omdat ze zo enorm ziek was en extra stress ze niet kon gebruiken (vandaar bloed larten trekken en dat was allemaal in orde).

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:05

Is ze op het bloed ook op drachtigheid getest?

Ik snap dat de DA dan inderdaad niet wil opvoelen, maar toen ze op begon te knappen had je toen niet zoiets van.. laten controleren?

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt...
Heb je zelf wel iets gevoeld als je tegen haar buik aan komt?

Door beweging is er natuurlijk een kans dat ze haar "buik" eraf houd.. Dus dat ze niet groeit. Na ziekte is het normaal dat ze niet snel groeit.
En dat de uiers nog niet dik zijn, dat kan ook op het laatste moment gebeuren.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:09

Dus jullie weten niet wat de oorzaak van haar bevangenheid geweest is?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 12:28

Ik had haar zeer zeker nog eens willen laten opvoelen...maar het is niet mijn merrie ;) heb haar wel een jaar 'onder mijn hoede' gehad, maar toendertijd niet meer..dus de beslissingen liggen dan bij de eigenaresse iom de veearts...en die heb ik te respecteren..net zoals anderen mijn beslissingen over mijn paarden moeten accepteren.

Gekke is dat we het hebben zien bewegen (of ze moet wel zo vreselijke darmactiviteit hebben), zien draaien van ene kant naar andere kant en er stak wel eens een voetje uit net onder de flank, een bobbeltje wat bewoog.
Nu ga je denken, was het wishfull thinking dat we dat wilden voelen, of was het echt zo, haha..Tot op een maand geleden dat gevoeld en nadien niet meer, de buik zakte ook steeds verder richting uier, dus gedacht dat het veulen nu te groot was om te draaien en daarom niets meer gevoeld?!

We hadden een kleine periode heel rijk hooi, in de vriesperiode, januari, waar de merrie ziek werd. Op dat moment kwam er weer een nieuwe vracht oud hooi en toen knapte zij op.
Bloed gaf nl niet aan dat zij bevangen was, er waren geen onstekingswaardes. Er werd heel kort nog gedacht aan een speciale ziekte wat wel vaker voorkomt bij koudbloeden, waar ik de naam even niet meer van weet. Dat is meteen getest en ook dat bleek het niet te zijn (ze had nl wel die symptomen en die lijken op bevangenheid).
Er kwam gewoonweg niets uit na allerlei testen. Gezien zij zo goed opknapte na het overgaan op het oude hooi, zijn we er tussen haakjes maar vanuit gegaan dat ze toch bevangen was, ook al was dat niet te zien aan de waardes..omdat het wel erg typisch was dat zij zo opknapte na al die maatregelen. (hoeven koelen, voer terugbrengen, ander hooi etc).

Weet je, het klinkt heel gek he, ik ben geen veearts en daarom mag je zulke dingen ook niet hardop zeggen..ik ben dol op die merrie en heb steeds het gevoel gehad dat zij zichzelf vergiftigde, maar veearts en ik kunnen dat niet hard maken..maar soms zegt je gevoel iets, waar je je vingers niet op kunt leggen..helaas.

Overigens ook wel goed te vermelden is dat het met de merrie wel uitstekend gaat nu hoor. Ze is erg vrolijk, veel aan het spelen en gek doen..niet meer in zichzelf gekeerd etc, gewoon goed :)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:47

Ik moest denken aan wat er gebeurt als de vrucht afsterft maar in de baarmoeder blijft rotten, dan krijg je ook toxische stoffen in het bloed en is het dier bevangen. Maar, dan zou ze denk ik nooit genezen zijn door gewoon het hooi te veranderen.
Ik weet welke ziekte je bedoelt, maar kan nu ook niet op de naam komen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:44

Hoe lijkt het ondertussen? Is de veearts nog geweest?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:54

hè wat naar die onzekerheid,
dat ze niet dik word dat hoor je heel vaak daar zou ik niet over in zitten
de uier die terugloopt heb ik ook vaker gehoord, die zou dan met een paar dagen weer voller moeten worden.

de rest klinkt griezelig, afgestorven vruchten etc. jakkes

ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je binnenkort een mooi veulentje kan ontmoeten :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:57

Nou jaaaa zeg, het uier is weer volen loopt alleen maar voller momenteel :P We wachten het dus maar even af..vanmorgen zou er comntact opgenomen worden met de veearts, maar gisteravond rond 12uur was die gigavol gelopen.. *\o/*

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:02

Wij hebben ook een maiden merrie staan, was 29 april aan de telling en heeft ook uier aangemaakt wat weer weg trok, maar komt nou ook weer terug, de banden worden ook al slapper, denk niet dat het nog lang duurt hier. (Hoop t ook niet, al die slapeloze nachten ben ik wel zat...). Niks om je zorgen te maken dus.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:06

Ik zal voor je duimen dat het allemaal reuze meevalt :)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:06

Mijn maiden merrie had ook hetzelfde, eerst een flink uier die weer terugliep. en daarna weer vol. Toen duurde het niet zo heel lang meer voor het veulen er was.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:18

Is de DA al geweest?????