Zo veel dode veulens dit jaar, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Zo veel dode veulens dit jaar, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 12:54

Ik vroeg me af , maar ik merk zo percies op dat er heel wat veulens zijn gestorven dit jaar zonder dat ze de kans hebben gehad om te leven ?

Waaraan zou het liggen ?

Anne_loveyou

Re: Zoveeld dode veulens dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:02

ik zou het ook echt niet weten.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:05

dat kan niemand een antwoord op geven lijkt mij,, dat is gewoon puur natuur.. en ik denk ook omdat er veel mensen mee zitten, omdat ze al die tijden hebben gew8t tot ene mooi veulen en het dan niet kan opgroeien,,

maar je ziet ook net zo veel geboren veulens hoor, alleen lees je erover heen denk ik,

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:06

Dat is elk jaar zo, maar normaal hoor je alleen de veulens in je directe omgeving, nu hoor je van veulens tot amerika aan toe, en lijkt het veel meer....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:09

precies, de wereld is kleiner geworden :)

er gaat niet meer dood, het is alleen dat het nieuws verder draagt dan de plaatselijke kroeg :)

TeeGee

Re: Zo veel dode veulens dit jaar, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:13

PP > KS

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:25

Mijn gevoel was hetzelfde, veel doodgeboren - maar ook veel problemen met merries in de laatste fase van de dracht en met de veulens zelf.
Kan er ook niet de vinger op leggen of het meer dan andere jaren is, weet wel dat als je één verhaal kent, er heel snel meer bij komen, het roddelcircuit werkt op volle toeren als het om dit soort dingen gaat.

Maar zelf gelukkig 2 gezonde veullies (kan nog van alles misgaan maar so far so good)

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:03

Ik heb het omgekeerde, allemaal kerngezonde veulens en goede bevallingen hier in de omgeving, maar wel veel "oudere" paarden die binnen een paar weken tijd allemaal na elkaar door uiteenlopende oorzaken doodgaan. Alsof de cirkel rond moet zijn, en de dieren wiens leven "klaar" is plaatsmaken voor de nieuwe generatie. Echt apart hier om mij heen momenteel, en soms moeilijk te vatten.
Gelukkig is mijn merrie, ook so far so good, afgelopen vrijdag moeiteloos bevallen van een springlevend, kerngezond merrieveulen...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:20

KiWiKo schreef:
precies, de wereld is kleiner geworden :)

er gaat niet meer dood, het is alleen dat het nieuws verder draagt dan de plaatselijke kroeg :)

Volgens mensen van het destructiebedrijf zijn er dit jaar (in elk geval hier in de omgeving) abnormaal veel veulens opgehaald.

monique1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:34

ik vind dat je het ook veel hoort, Mijn eerste veulen is na 3 weken dood in de wei gevonden en de tweede heeft op 6 weken leeftijd een klap gehad van één van de merries en heb ik direct moeten laten afmaken (been op 3 plaatsen gebroken). Mijn dierenarts vertelde me dat het het 4e dode veulen was in 2 dagen tijd, dus ook hier veel geluiden over dode veulens.....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:47

Hier in Drenthe heb ik nog niet veel gehoord over dode veulens, vorig jaar meegekregen dat er 4 het niet gehaald hadden. Nu ééntje van een collega.

Het kan best zijn dat er in bepaalde gebieden meer dode veulens zijn, maar als je een echte oorzaak wilt zoeken moet je denk ik een sectie gaan houden op het lichaam en dat laat je ook niet zomaar doen.

Hou het zelf liever op een noodlottig toeval, maar leuk is anders.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:50

Hier heeft droes geheerst waardoor er veulens dood gingen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:54

_Bonte_ schreef:
Waaraan zou het liggen ?

Dan zul je de redenen van de dood moeten weten.
Het is zo dat er bepaalde virussen bv spontane abortus kunnen veroorzaken en die verspreiden natuurlijk onder paarden. Ook bacteriën kunnen voor ziekten zorgen die schadelijk zijn, een hengst kan die doorgeven en dus alle merries die hij gedekt heeft ziek maken.
En zoals genoemd droes bv, ook een besmettelijke ziekte
Maar het kan ook heel goed dat elke merrie en elk veulen een ander probleem hadden en dat het puur toeval is.

"Dood" op zich is gewoon te vaag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:54

ik heb mijn da ook gevraagd, na veel verhalen op bokt, maar zij hadden niet meer overleden veulens dan anders.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:22

Ik vind het dit jaar mbt de twee vorige jaren ook opvallend, hoeveel veulens er zijn gestorven, hoeveel bevallingen zijn fout gegaan..

Kan niet beoordelen of dit elk jaar is, maar op bokt valt het me idd op!

Oorzaak? Misschien is die er niet, misschien dat ze dit jaar toevallig meer melden op internet, geen idee..

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:46

ik denk inderdaad ook dat "internet " ook maakt dat je het vaker hoort ...vroeger was het dan van horen zeggen of op concours ed maar als je als fokker tijdens geboorte/dekseizoen veel met werkzaamheden thuis bezig bent dan krijg je die verhalen niet mee ..nu steelk je de comp aan en je weet alles-of toch bijna -

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:04

Onze shetlander heeft ook haar veulen verworpen, we waren verbaasd, niks van gemerkt ook, is toch gek, drachtig gescand, groeide goed.... voelde leven
Ze stonden 200 meter verderop in de wei, gingen elke dag kijken, soms 2 keer, mensen die ernaast wonen zagen die pony's ook de hele dag. 3 weken voor de verwachtte geboorte had ze melk... wij haar naar huis gehaald, niks, ze was bevangen... buik was weg. RAAAAAAR
Dierenarts erbij, weer gescand en die zei dat het zeker al 4 weken geleden was dat ze verworpen had.... ????????????

Toch had de shetlander melk, snap echt niet hoe dat kan....de veearts ook niet trouwens.

_MNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:05

Ik heb net even bokt door gelezen en vind idd ook dat er erg veel dode veulens zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:37

Dierenarts was gisteren hier, meldde ook meer problemen dan andere jaren. Kon er overigens geen patroon in zien, veel verschillende oorzaken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:45

Moderatoropmerking:
Door de moderne communicatie mogelijkheden is men tegenwoordig sneller op de hoogte en ook makkelijker op de hoogte te brengen van slecht nieuws. Wel is het dat ook via die wegen de verhalen vaak erger lijken dan het in feite is en wordt er vaak veel bijgefantaseerd of gespeculeerd. Op bokt geldt dan ook de regel dat er niet zomaar mag aangenomen worden dat er ergens Rhino is en daar zomaar melding van maken. (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=741022&p=23865408)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:47

dat is wel zo, maaar bokt is al jaren groot, en die communicatie is er ook al wel een poos en ik vind ook dat er dit jaar meer dode veulens zijn, mijn da bevestigde dit ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:52

Als ik naar mij zelf en collega fokkers kijk heb ik dat idee ook. En dan vooral heel veel verkeerd liggende veulens.

Zelf heb ik die ervaring ook. Ik heb tot nu toe 8 veulens gefokt afgelopen jaren (de oudste is nu 4), dit jaar 3. Tot dit jaar nooit problemen gehad, 1e veulen dit jaar ook probleemloos. De laatste 2 gingen een stuk minder makkelijk, beide keren lag een pootje terug. Het 1e probleem geval werd er gevreest voor merrie en veulen en die hebben het beide ook erg zwaar gehad (20 minuten bezig voordat het veulen er af kwam, nageboorte er niet af willen komen, veulen zo krom als een hoepel, baarmoeder ontsteking, veulen ontsteking in het oog). Nummer 2 ging de VA van uit dat het veulen al niet meer leefde, maar dat veulen was er gelukkig snel af en bleek kern gezond!

Ik ben zelf echt heel blij dat ik nu 3 gezonde merries en veulens heb lopen!