[KG]Heb ik een smokey black paard?I.p.v. zwart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

[KG]Heb ik een smokey black paard?I.p.v. zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:18

Hallo,

2 jaar terug heb ik een hele lieve zwarte ruin gekocht, ondertussen krijgt hij in zijn staart en manen witte haren, de punten van zijn manen en staartharen zijn licht bruin en ook begint zijn vacht een beetje goud bruin te worden. De veearts noemt hem al een toverbal omdat ze de kleur niet kan omschrijven. Wie kan mij meer over deze kleur vertellen en als hij deze kleur heeft, heeft dat dan gevolgen voor mij er staat namelijk in zijn paspoort dat hij zwart is en ik rijdt wedstrijden met hem?

gr daffie

Zo zag hij er uit toen ik hem kocht:
Afbeelding

En zo zag hij er vorrig jaar uit:
Afbeelding
Afbeelding

Oja: Als veulen had hij ook een grijskleur door zijn haarkleed heen.

Carmen85

Re: Heb ik een smokey black paard?I.p.v. zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:44

Ik vind de foto's niet echt heel duidelijk omdat je hem bij de standfoto natgespoten hebt. Kan hij niet gewoon verkleurd zijn door de zon, dat hij daarom bijvoorbeeld zomers lichter van kleur is?

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:47

het lijkt idd net of hij verkleurd in de zomer door de zon

misschien een echte duidelijke foto van zijn vacht ?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:47

Zwarte paarden worden door de zon zomers toch lichter? (denkt aan de bruine friezen die je dan in de wei ziet..?) :)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:49

Jeetje, ik vind het erg moeilijk om te zien en zie weinig verschil. Op de allereerste foto is hij wel echt zwart volgens mij maar op de andere gewoon donker bruin zou ik zeggen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:52

Ja maar dit is niet van de zon, want dat heeft hij nooit gehad. Hij bleef altijd zwart in de zomer. Ik zal morgen nog even een goede foto maken en dan zal ik zijn foto als veulen ook even erbij zetten. Oja de kleur als veulen was een combinatie van rood/bruin met grijs.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:52

dit heeft geen gevolgen voor de wedstrijden als het chipnummer op het papier klopt met wat dat in de hals van je paard zit, dan mag je gewoon wedstrijden rijden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:57

ja dat is wel apart ...
bij ons op de manege hebben we ook zo'n paard alleen die wordt donkerder (van valk naar een soort bruinkleur) ik vind het eigenlijk wel grappig :D

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:06

en ik mijn paard kocht als 2.5 jarige was hij pikzwart !
met de jaren word hij steeds lichter, en hij is nu donkderbruin, net zoals de jouwe,
bij de hals en kont is ie donkerder..

Dit komt meestal door het weer, (mijne word in zomer lichter ) em met de jaren ook lichter.

Dit is verder geen aparte kleur, volgens mij is ie gewoon donkerbruin :P

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:10

Mijn pony is in de winter ook bijna zwart, en nu is ze op sommige plekken al licht bruin, komt denk idd door de zon.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:10

Hier precies hetzelfde, toen ik mijn paard kocht was hij, op 2,5 jarige leeftijd, pikzwart. Hij staat ook als zwart geregistreerd in het paspoort. Nu is hij net als jouw paard donkerbruin, vooral de hals is wel donker, maar buik, rug en benen zijn in verschillende tinten bruin. En zo komt hij de rui uit, volgens mij is het niet vanwege de zon.
(Zie de foto's in mijn profiel, dat scheelt elkaar een jaar of 2 denk ik, allebei einde zomer genomen)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:23

Even voor de duidelijkheid hij was dus als 5 jarige pikzwart en krijgt nu een soort goudbruine gloed kont is het ergst is net een beetje blond en de manen zijn dus ook lichter en er komen steed meer witte haren in de staart en manen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:45

Geen smokey black omdat deze hebben egaal vacht kleur. Op de foto's is duidelijk zwart benen te zien wat een smokey black NIET heeft.
De kleur wijzigingen in uw paard kan aan de voeding liggen. Met een donker bruin, zg zwartbruin, gekleurde paard kan met bepaalde voedings supplementen en ruwvoer, een verdonkering van het vacht kleur optreden zodat het zwart uitziet.
De kleur wijziging kan ook aan leeftijd liggen ... misschien komt hij nu pas in zijn echte kleur ... of is hij misschien aan het 'schimmelen'.

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:04

Ik heb een smokey black quarter, zie ook marktplaats.nl voor fotos ter vergelijk.
Mijn quarter merrie is getest smokey black. Ze heeft het agouti-gen, (de zwarte benen) maar bij haar zie je dat niet, dus wellicht een
aanwijzing dat jouw paard geen smokey black is. Overigens heeft ze ook lichtere ogen dan andere paarden. Misschien heb je er wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:27

Het lijkt mij een gewone vaalzwarte

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:16

Mijn als zwart geschetste paard verkleurt ook als een toverbal van diepzwart, alle tinten bruin, tot valk. Is gewoon een donkerbruine eigenlijk. Het ene jaar is hij lichter dan het andere, ligt ook of hij geschoren is geweest, hoeveelheid zon, solarium, lichtreflecterende deken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:26

Valk en donkerbruin is toch echt wat anders hoor.

daffie1986

Re: [KG]Heb ik een smokey black paard?I.p.v. zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:30

Waarschijnlijk ligt het aan de deken die hij op had. Hij heeft op sommige plekken last van zomerexceem en ben nu aan het proberen hoe het hem vergaat zonder deken. Voordat ik de deken in gebruik had bleef hij zomers gewoon zwart, tijdens gebruik werd hij zomers bruin en ik heb hem nu een paar dagen zonder staan en hij kleurt weer zwart :P echt vaag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:16

[***] schreef:
Valk en donkerbruin is toch echt wat anders hoor.

Heb je het tegen mij? Dat snap ik ook wel hoor.
Het gaat om het idee bij de kleurstelling, van een soort koper/goud tot diepzwart, via alle tinten bruin.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:36

Smokey is een verdunningsfactor en komt alleen in jou paard voor als een van de ouders een verdunningsfactor had; valk, palomino, perlino en smokey. dus de kans is redelijk goed in te schatten.
Het agouti-gen zorgt er volgens mij voor dat zwart bruin wordt en is geen verdunningsfactor.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:37

Dit paard is gewoon verkleurd door de zon hoor.
Onze friezen verkleuren ook het ene jaar nauwelijks en het andere jaar wel.
Mijn palomino blijft het ene jaar ook donkeder als het andere jaar.
En hij kan alleen smokey black zijn als 1 van de ouders dat is of palomino of valk of cremello enz.
En ze hebben inderdaad lichtere ogen, zandkleur haar in het oor enz.
Dit veulen heb ik op smokey black laten testen en die bleek gewoon koffievos.
Afbeelding

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 15:34

daffie1986 schreef:
Waarschijnlijk ligt het aan de deken die hij op had. Hij heeft op sommige plekken last van zomerexceem en ben nu aan het proberen hoe het hem vergaat zonder deken. Voordat ik de deken in gebruik had bleef hij zomers gewoon zwart, tijdens gebruik werd hij zomers bruin en ik heb hem nu een paar dagen zonder staan en hij kleurt weer zwart :P echt vaag.

Lezen heeft zo z'n voordelen.