vraag ivm spenen en melkgift vd merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

vraag ivm spenen en melkgift vd merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:54

Sinds vorige week heb ik een pony overgenomen van een paardenmelkerij.
De pony is ongeveer 17 jaar oud en heeft altijd op een melkerij gewoond en heeft dus jaren lang elk jaar een veulen gehad.

Op zaterdag 25 april is haar laatste veulen afgespeend. (Een kleine 2 weken geleden dus)
En de maandag daarop hebben ze haar hier afgeleverd.
Sinds ze hier was, heb ik geen melk zien lekken en leek haar uier te slinken.
Ik heb haar ook geen krachtvoer gegeven en ze heeft sinds ze hier is alleen maar gras gegeten. (loopt 24/7 op de wei)
Ook is er vorige week een DA bij geweest om haar te checken. Die heeft ook haar uier bekeken en vond het er goed uitzien en dat ze vanzelf wel droog zou komen te staan. (geen uierontsteking ofzo)

Eergisteren gaf ik haar echter een beetje krachtvoer en lekte er plots melk uit haar uier.
Mijn vermoeden is dat dit komt omdat de pony op de melkerij altijd gevoerd werd tijdens het melken en dat het eten van krachtvoer een prikkel is om melk te geven. (Hetzelfde idee dat een koe de melk laat schieten als ze bv de melkmachine hoort.)
Dat ze melk geeft is natuurlijk niet wenselijk.
En ik zou haar dus geen krachtvoer kunnen geven tot ze droog staat?
Maar nu vraag ik mij af hoe lang dat zou duren?
Wanneer zou ik haar weer krachtvoer kunnen voeren zonder dat ik haar melkproductie stimuleer?