Merrie of ruin, en voeradvies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiyoco

Merrie of ruin, en voeradvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:53

hallo,

Ik ben van plan zo eind dit jaar een shetlander aan te schaffen,
voor mijn nichtje die graag de pleziertjes van een pony wil ervaren,
maar dit is door financiële omstandigheden,
via haar ouders niet mogelijk.

Ik ben een volwassen vrouw met een goed inkomen, die als kind jaren eigen verzorgpaarden had. Alleen ben ik in de loop der jaren wel wat dingetjes vergeten. Daarbij is een pony natuurlijk heel wat anders dan een paard.

Nu heb ik via de zoek optie even rond gekeken, maar ik geloof dat ik toch wel een heel specifieke vraag heb, wat ik niet echt uit vorige topics kon halen.
mocht het toch ergens gestaan hebben dan spijt me dat ik deze topic geopend heb.

De bedoeling is om een wat ouder pony'tje aan te schaffen van een ongeveer 15 jaar denk ik zo, en zal niet echt intensief getraind worden. Hiermee bedoel ik echte sport. Meer een recreatie pony dus.
op zich zal hij of zij niets te kort komen, en zal bij vrienden van me komen te staan die zelf meerdere paarden hebben en een schouwpony. Alleen moet ik het voeren voor eigen rekening nemen. Dat is allemaal prima, maar wat eet een shetlander per dag aan hooi, biks en andere dingen? Voeren jullie een keer of twee keer? Verder staat de pony dan dagelijks in de wei en s,nachts in stal met paddock.

alvast bedankt..

nog een vraagje het meisje waarvoor ik het koop, weet nog weinig van pony's, ben van plan dat wat ik weet aan haar te leren natuurlijk, daarbij bekostig ik ook de lessen, wat voor pony zouden jullie kiezen een ruin of een merrie. Bedoel daarmee te zeggen, welke is over het algemeen geduldiger, betrouwbaar en makker. weet ook wel dat niet elke pony het zelfde is, maar meestal zit er wel een lijn in.
Laatst bijgewerkt door Mocca op 07-05-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:43

Ik zou kiezen voor een ruintje.
Bij merrie`s kan je een wat wisselvallig humeur verwachten als ze hengstig zijn.(niet alle,maar toch iets om rekening mee te houden).
Mijn shetje staat nu nog op stal(we gaan verhuizen dan komt hij wel op het land te staan).
Maar hij krijgt nu 2 keer per dag een handje voer voor sobere rassen,uiteraard genoeg hooi,heeft een liksteen,en krijgt soms een tussendoortje zoals appel of wortel etc.
Ik heb trouwens wel een minishetje...
Het hooi verdelen we over een keer of 3 per dag(vlak voor de nacht nog een pluk,zodat hij wat te doen heeft en de boel in gang blijft).
Als hij straks het land opgaat krijgt hij natuurlijk minder,anders word hij echt tonnetje rond!
Een shetje heeft echt niet veel nodig...ze komen van een gebied waar hier en daar een plukje gras of mos te vinden is,en waar ze vele kilometers per dag voor lopen.
Ze worden vaak dus al dik van het kijken naar voer :D
Als ik een zak voer haal voor sobere rassen,doe ik daar echt een hele poos mee.
De 2 handjes die ik geef,zijn eigenlijk voor de mijne al veel want hij is echt niet de slankste!
Heb hem ook een poosje op dieet gehad,en toen gaf ik alleen hooi,en een paar wortels per dag(en natuurlijk altijd zn liksteen voor mineralen etc).
Maar omdat hij op stal staat met meerdere paarden,is het banketstaaf hem over te slaan met voer uitdelen,dus hij krijgt nu voor het idee dan ook een handje voer.
Zoals jij het wil doen staat de pony in de wei,en krijgt dan overdag genoeg binnen(pas zelfs op dat de wei niet te rijk is!).
Dus met een liksteen en wat hooi voor de nacht ben je er al aardig.
Ik ben nu mijn mini op stal staat ook al niet veel kwijt aan voer,een zak voer kost ongeveer 10/11 euro,en dan nog wat hooi zeg maar anderhalve plak per dag.
Dus ligt eraan wat je betaald voor baaltjes hooi?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:56

Ik zou ook voor een ruintje kiezen,wat je ziet is wat je krijgt ;) Merries willen nog wel eens anders zijn op bepaalde momenten :D
Nu wil het niet zeggen dat een merrie een slecht idee is want ik ken er zat waarbij je niets merkt en die verschrikkelijk lief zijn.

Wat ik wel belangrijk vind is dat zo'n shetter 100.000x op en neer moet kunnen lopen op een laantje zonder sjacherijnig te worden.Geen gebijt of oren in de nek...netjes stil willen staan en een hoop gedreutel accepteren.Gewoon fijn oortjes naar voren en lief zijn,daar zijn er niet veel van maar o zo belangrijk voor een beginnerspony.

Qua voer heb je hier boven al wat tips gehad mar hier nog een paar....

Schraal houden,geen krachtvoer maar hooguit wat basisbrok zonder eiwitten.Voldoende ruwvoer maar kijk uit dat het niet te rijk is voor ze,anders kun je ook een deel graszaadhooi geven van goede kwaliteit.Voldoende ruwe vezels maar minder voedingsstoffen ;)
Wij geven ook bietenpulp en zemelen,krijg je een goede darmwerking van en hele mooie mestballen.

Als de shetter het land opgaat,zorg dan dat het schraal land is,anders maar enkele uren laten grazen want anders kun je ze er na een week afrollen. :+

Een mineralensteen is heel belangrijk dus die moet ook tot de beschikking zijn.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:11

Ja ik zou ook een ruintje nemen.
Ik zal wel een betrouwbare rustige pony nemen,
omdat het meisje nog niet zoveel van pony's afweet.
Vooral omdat je shetlanders goed moet aanpakken.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:14

Ik zou ook voor een goed opgeleid ruintje kiezen. Alleen weet ik uit ervaring dat deze erg lastig te vinden zijn. Op de een of andere manier zijn er relatief weinig shetlanderruintjes te koop. En dan een goed opgeleid ponytje vinden, is lastig. Dus ik kan me voorstellen dat je toch voor een merrie moet gaan, omdat je toch makkelijker een goed opgeleid merrietje kan vinden. Overigens is er ook niets mis met een merrie. :)

Verder staat mijn shetlanderruintje bij mijn tinkerruin in de wei, 24/7 met beschikking over inloopstal. Het is een redelijk kale wei, waar ze nog wel gewoon wat kunnen grazen.
Daarnaast krijgt hij momenteel wel wat hooi, maar dat is echt niet veel. Laat hem 's avonds nou een paar hapjes pakken, maar dat is echt vrijwel niets. Even ter vergelijking, mijn tinkerruin eet momenteel nog bijna een halve baal hooi per dag.
Verder krijgt de kleine een halve pavo koek per dag. Verdeeld over twee porties.

In de winter krijgt de kleine wel wat meer hooi. Ik schat zo'n anderhalve plak per dag, maar daarnaast krijgen ze bij mij in de winter vaak nog steeds gras. We hebben hier namelijk redelijk wat land en ondanks dat we het zo vaak mogelijk hooien (zo vaak als het weer en gras het toelaat), hebben we in de winter nog steeds flink gras over. Daar eten de paarden tot de volgende lente gewoon weer van, alleen eten ze daar maar een paar uur per dag van. 's Avonds staan ze dan op het kale stuk (waar echt niets meer staat) en dan eet de kleine toch nog wel zo'n anderhalve plak hooi per dag.

Goed en verder natuurlijk de rest van de verzorging: inentingen, wormkuren, liksteentje, etc. maar dat is niet anders dan bij andere paarden.

:)

TheJokerr

Re: shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:13

ik zou een ruintje nemen aangezien het een klein meisje is, want merrie"s zijn nogal afwisselend ;)
Veel succes met de koop :)

:evaw:

Kiyoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:42

bedankt voor de snelle reacties!

ben toch blij dat ik hier even gevraagd heb hoe het nu zit met voeren, denk dat ik het flink overvoerd had en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

hoewel ik de kosten niet belangrijk vind (ben me er van bewust dat dieren geld kosten) een grote baal hooi betaal ik 3 euro voor. dat is redelijk dacht ik. daarbij zijn de gras weides waar het pony'tje komt speciaal ingericht voor paarden, staat weinig hoog gras, waar het wel hoog staat is voor het hooien bestemd.

dat het een betrouwbaar pony'tje moet zijn sowieso. Hoewel dit meisje niet gouw bang, heel goed weet dat je voor dieren moet zorgen, en erg goed met allerlei dieren is, vind ik dat gewoon het belangrijkste. Wel jammer dat er volgens christah dan zo weinig ruintjes beschikbaar zijn in mijn wensen, misschien een beetje schipperen dan.. :).

En stiekem vind ik het zelf ook wel heel erg leuk.. :)

TheJokerr

Re: shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:12

Voeren gewoon 2x op een dag ;) iets van 1 schep :) als hij in de weide staat iets minder :)
Ruintjes zijn heel geschikt voor kinderen :) heb er zelf ook 2 en die doen het prima bij me kinderen :)
:evaw:

kaj

Re: Merrie of ruin, en voeradvies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:03

Shetjes overvoer je gauw. Mijn shet krijgt alleen hooi en in de winter af en toe een handje brok maar dat was meer omdat ze nu drachtig is.
Normaal gesproken krijgt ze ong. 2plakken hooi per dag.
Qua voer zou ik hoogstens een handje bijvoeren als er gereden wordt ofzo.

Merrie of ruin zou ik laten afhangen van wat je tegenkomt. Je hebt hele eigenwijze ruintjes en ook hele lieve merrietjes.
Gewoon kijken waarmee het klikt. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor ruinen maar ik zou er niet specifiek op selecteren als ik nu voor een paard zou gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:23

ik heb een paar merries waar ook op word gereden en die voor de kar staan, maar eigelijk merk ik nooit dat ze lastiger zijn bij hengstigheid. en dat terwijl er genoeg ruinen en hengsten in de buurt staan.

in eerste instantie zou ik ook zeggen een ruin, maar er zijn ook een hele boel lieve werkwillige merries dus staat je niet blind op een ruin

verder merk je qua voer al erg snel of ze te dik of te dun zijn en zo kun je zelf een beetje zien of het genoeg krijgt. maar geef wel goed hooi, ik zelf heb het liefst de hele dag door maar mocht dit niet kunnen zou ik zeggen 2 keer per dag 3 plakjes :j (tenzij je echt ene mini koopt

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:43

Elinaa hebben jullie zulke kleine plakjes hooi? Want als ik 2 keer per dag 3 plakken geef dan heb ik bijna een hele baal per dag?
En zoveel eet mijn shet echt niet....
Bij mij krijgt ze eigenlijk naar behoefte. Dus zoveel als ze opkan. Nu het gras weer begint te groeien taalt ze eigenlijk niet meer naar het hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:56

wij hebben geen kleine pakjes, en als je shet minder eet is dat alleen maar mooi toch :D ik bedoel ook om mee te beginnen, eet de pony het niet kun je zo teruggaan naar 2 plakken

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:56

Pfff bijna een hele baal hooi per dag voor een shet :D Jee dat die nog niet tonnetje rond is :D

Zoveel eet mijn e-pony nog niet eens maar goed die staat dan ook op voordroog. Die van mij vinden het gras veel lekkerder en eten alleen in de winter hooi.
Gelukkig voor mij dan maar. Want elke dag een hele baal hooi wordt me ook te kostbaar voor een gezelschapsshetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:53

mijn shet deed het er toen goed op, maar was ook nog in de groei.

nu krijgen ze onbeperkt voordroog ( de drachtige merries doen het daar goed op, de niet drachtige zijn in de winter idd te dik :o )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:44

Merrie of ruin maakt niet zoveel uit is mijn ervaring, belangrijkste is dat ze geduld hebben met kinderen en er zijn zowel ruinen als merries die wel met kinderen kunnen gaan, maar ook net zo goed merries als ruinen die dat niet kunnen.

Voeren ligt er maar net aan. Ik houd mijn shetten op een kaal weiland, aangezien eentje hoefbevangen is geweest. Ze krijgen 's avonds en 's ochtends bijna een baal hooi (samen met mijn c pony erbij) Dit komt per pony neer op ongeveer 3 a 4 plakken hooi.