Wat is BLUP -waarde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Wat is BLUP -waarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:21

Ik vroeg me af wat BLUP waarde precies is (Hoor ik vaak bij IJslanders. Is het alleen bij IJlanders, of bij nog meer paarden?)
Wat bepaalt hoe hoog deze waarde is, en wie bepaalt dat?
Wat is de minimale en maximale waarde?
Nouja, gewoon graag alles wat jullie weten :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:49

Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Voor zover ik er wat van begrijp is blup een afkorting van het een of ander en is het een index van de kwaliteit van fokproducten en verandert de blup van je paard in de loop der tijd omdat er steeds betere paarden komen. Dus relatief gezien is je paard dan na een tijdje "minder goed". Maar ik zou ook best het fijne ervan willen weten, ook al ben ik maar gewoon een recreatieruiter met een recreatiepaard. Een ruin nog wel :P

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:30

De afkorting BLUP betekent Best Linear Unbiased Prediction. Hiermee wordt aangegeven in welke mate de hengst zijn eigenschappen doorgeeft aan zijn nakomelingen. (Correct me if I'm wrong :o )

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:34

BLUP neemt alle aanwezige informatiebronnen mee, dus ook informatie van verwante dieren en nakomelingen, en niet alleen eigen prestatie, om een zo goed mogelijke fokwaarde te schatten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:40

Maar de merrie dan? Telt haar BLUP niet mee?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:50

Hoe bedoel je dat?
Het idee van BLUP is dat ze alle informatie meenemen, dus ook van de merries als die informatie beschikbaar is. Met de BLUP krijg je een fokwaarde, waarmee je kan zien welk dier genetisch waarschijnlijk het beste is. Zo'n fokwaarde kan voor 1 kenmerk bepaald worden, maar vaak wordt er gewerkt met een index, waar meerdere kenmerken inzitten.

Maar ik heb geen verstand van IJslanders dus wat voor informatie ze precies meenemen en waarop geselecteerd wordt weet ik niet, op school krijg ik voornamelijk voorbeelden met koeien etc }:0 :D (dus als antwoord op de vraag 'Is het alleen bij IJslanders, of bij nog meer paarden?' uit de openingspost: BLUP wordt veel gebruikt in de fokkerij, niet alleen bij de paarden, maar ook bij andere diersoorten).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:52

Oh neem me niet kwalijk, ik dacht dat jij het alleen over de kwaliteiten van de hengst uit de post voor de jouwe had.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:53

Nee informatie van merries kan ook meegenomen worden.
Anders zou het bijvoorbeeld ook vrij lastig worden om een fokwaarde voor de melkproductie van een stier te schatten :D

BleikjA

Re: Wat is BLUP -waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:59

Volgens mij klopt het bovengenoemde over BLUP.
Je zou deze vraag misschien beter op tolt.nl of ijslanderforum kunnen stellen ;) Daar zitten ook fokkers e.d

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:01

Op bokt zijn ook wel fokkers te vinden die het antwoord zullen weten :j

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:39

Vast wel ja :)
Wat is dan bijvoorbeeld een hoge BLUP-waarde, en wat een lage?
Want ging er eerst vanuit dat het gewoon tot 100 zou gaan ofzo, maar kom nu ook beestjes boven de 120 tegen :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:16

Wacht, d'r stond laatst iets in de IJP over hoe het zit met die waardes, ik geloof dat 100 het uitgangspunt is en dat dat uitgangspunt steeds verandert omdat de paarden steeds beter worden, dus als je paard eerst een blup van 100 heeft en na verloop van tijd minder goed is ten opzichte van de nieuwere paarden zijn blup daalt. Zoiets... stond in dat artikeltje over WorldFengur als ik me niet vergis :)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:58

Een blup waarde is niet afhankelijk van wat andere paarden doen. Het kan veranderen als er bijvoorbeeld meer nakomelingen van het vaderdier worden gekeurd. Blijkt uit deze keuring dat de nakomelingen de goede punten van vader ook hebben, dan stijgt de blup van het vaderdier, blijkt dat ze de slechte punten van vader hebben, dan daalt de blub van het vaderdier. Verandert de blub van het vaderdier (of moederdier, elk paard heeft een blup) dan veranderd vanzelfsprekend ook die van zijn nakomelingen.

Dit is zoals ik het altijd begrepen heb, maar het is en blijft iets moeilijks en het fijne weet ik er ook niet van.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:29

Je moet even de moeite nemen om je door het engels heen te worstelen, maar hier staat een vrij aardige uitleg hoe het zit met het bepalen van de BLUP-waarde bij ijslanders:
http://www.icelandichorse.is/blup.htm

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:13

Bedankt! Het Engels is niet zo'n probleem, ik heb alleen niet zo veel verstand van IJslanders :+

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:47

Nog een vraagje:
BLUP wordt dus, als ik het goed begrijp, pas voor het eerst bepaald als de merrie/hengst al nakomelingen heeft?
Is 1 nakomeling hiervoor genoeg, of moeten dit er meerdere zijn? Of wordt er al een schatting gemaakt voordat er sprake is van nakomelingen?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:08

Het gaat al veel verder dan dat. De officiële internationale ijslanderdatabase WorldFengur is een tijdje geleden gepimpt met een gadget die "Virtual mating" heet. Kun je digitaal iedere willekeurige merrie kruisen met iedere willekeurige hengst en dan krijg je keurig een fokwaardevoorspelling, een inteeltfactorberekening en een kansberekening welke vachtkleur een veulen kan krijgen (zie mijn profiel).

De fokwaardebepalingen en -voorspellingen worden gedaan aan de hand van alle beschikbare relevante (keurings)gegevens: van ouders, grootouders, ooms, tantes, neefjes, nichtjes, broertjes en zusjes etc. etc. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe nauwkeuriger (standaarddeviatie) en betrouwbaarder (reliability) de bepaling/voorspelling.

Een erg leuke tool dus om te helpen bepalen of een bepaalde hengst theoretisch goed bij je merrie zou passen. In de praktijk moet je dan natuurlijk altijd nog maar afwachten of het veulen inderdaad de gewenste genenmix heeft meegekregen, maar ik geloof er wel in dat wat rekenwerk vooraf je voor domme keuzes kan behoeden.

Oh, en nog even teruggrijpend op wat hestejente schreef:
hestejente schreef:
Wacht, d'r stond laatst iets in de IJP over hoe het zit met die waardes, ik geloof dat 100 het uitgangspunt is en dat dat uitgangspunt steeds verandert omdat de paarden steeds beter worden, dus als je paard eerst een blup van 100 heeft en na verloop van tijd minder goed is ten opzichte van de nieuwere paarden zijn blup daalt. Zoiets... stond in dat artikeltje over WorldFengur als ik me niet vergis :)

BLUP 100 is het gemiddelde van de gehele populatie. Doordat er steeds nieuwe paarden bij komen, die - als de fokkers een beetje hun best doen - beter zijn dan de vorige generaties, schuift het gemiddelde inderdaad naar boven op en kan de BLUP-waarde van een paard mettertijd inderdaad negatief beïnvloed worden door de verbetering van de populatie als geheel. En dus niet alleen maar veranderen in positieve of negatieve zin door nieuwe/toegevoegde gegevens van verwante paarden zoals Nori zegt.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 02-12-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:11

Wow.. Dat is inderdaad zeer uitgebreid!
Elk paard krijg dus meteen die waarde's mee als ik het goed begrijp?
Hmm.. Die ijslanders he, die hebben dat toch allemaal maar goed verzonnen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:14

*SCHOP* O:)

PureSylk schreef:
Elk paard krijg dus meteen die waarde's mee als ik het goed begrijp?

Klopt, mijn ruin, die volledig nakomelingloos is, heeft ook een blup. Die dus gebaseerd is op de fokwaarde van zijn zussen, de kwaliteit van de nakomelingen van zijn vader, grootouders, enzovoorts :)

rachel159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:04