[TI] Tinkerruin van 6 of Tinkermerrie van 9

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Tinkerruin van 6 of Tinkermerrie van 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:34

Even een vraagje voor de Tinkerliefhebbers, ik ben aan het kijken voor een Tinker voor mezelf. Ik zoek een Tinker waar ik lekker recreatief mee kan gaan buitenrijden. Trefwoorden: Betrouwbaar, bomproof, niet te sterk, wel voorwaarts dus geen lui paard. Ik heb zelf fibromyalgie dus kan wel kracht zetten maar niet constant en erg veel dus ;).

Nu ben ik gisteren bij twee Tinkers gaan kijken, een ruin van 6 en een merrie van 9 jaar oud. Zal per paard even wat voor en nadelen opnoemen die ik voor mezelf vind:

Merrie 9 jaar

Voordelen:
Mooie hoogte voor mij (1.52 ongeveer) ik ben zelf namelijk maar 1.65 ;)
Mooi paard (zwart/wit) met mooie gangen
Geen pubertrekken e.d. meer i.v.m. leeftijd
Eigenaren komen erg betrouwbaar over (brengen het paard, klikt het na een maand niet dan mag ze weer terug) hebben ook wel een naam in de mensport

Nadelen
Ze heeft in de winter een paar maanden stilgestaan, is een week geleden naar deze weide weer verhuisd (nieuwe kudde) en er staan in de buurt twee hengsten waar ze heel heftig op reageerd (toen ze in de bak reed stond aan de andere kant van de bakrand een hengst te paraderen) en ze swiepte er over met haar staart af en toe een klein bokje met de achterbenen. Omdat ik dus niet heel veel kracht heb en een niet al te moeilijk paard wil hebben vind ik dit spannend. Verder ben ik merries niet echt gewend en hoor ik wel eens dat ze behoorlijk wisselvallig kunnen zijn met hun 'moodswings' :P .
Paardje is niets verder van afstamming bekend, is naar nederland gehaald op 'zesde' jaar maar later bleek dat ze toen waarschijnlijk twee en een half was. Ze heeft al twee veulentjes gehad.

Dan de ruin van 6 jaar

Voordelen
Ook echt een heel mooi paardje (bruin/wit/zwart)
Was erg relaxed en knuffelig
Ook mooie gangen
De eigenaresse kon veel met hem doen op stem en benen (met losse teugels)
Afkomst bekend (Naam is: Mc Stanley Vegelin van Claerbergen, moeder is meagan) ze heeft ook foto's van hem als veulen en gegevens van vorige eigenaren, hij is gechipt heeft paspoort e.d.

Nadelen
Hij is erg groot (zeker 1.60 nu) en ze heeft het idee dat hij nog steeds groeit, dus ik kan er zonder krukje niet opstappen, maar volgens haar kan ie vanaf nu ook alleen nog in de breedte gaan groeien. Hij is momenteel ook wat slungelig zeg maar, echt een puber lijkt wel.
Hij schudde heel veel met zijn hoofd, volgens haar kwam dit omdat haar buurmeisje het paard sinds een aantal weken gebruikt voor dressuurlessen en nu ook aan de teugel enzo moet lopen en nu is hij daar een beetje van in de war en weet hij niet goed wat hij met zijn hoofd moet doen.... Maar kon ook wat pubergedrag zijn volgens haar. Dus afstraffen.
Hij had een bult op zijn onderlip, dit is een litteken van een val als veulen. Dit viel goed op omdat hij echt een beetje een 'centenbakje' heeft, van die hanglipjes waardoor ze zo'n ouwe-mannen-snoetje krijgen.
Verder ben ik niet zo heel erg thuis in de hoeven van paarden, ik vond ze vrij groot en breed, zij zei dat de hoefsmid had gezegd dat hij hele sterke hoeven heeft. Vorig jaar is hij wel rondom beslagen geweest in de zomer omdat ze heel veel buitengereden heeft maar van het najaar is dat er weer afgegaan. Volgens mij wordt hij niet heel vaak bekapt.
Dit paardje staat in Duitsland, weet eigenlijk niet of er daardoor nog vreemde dingen bij komen kijken?

Dussss.... een heleboel om over na te denken.... Graag hoor ik van jullie tips, adviezen etc.... ben erg benieuwd! *D

Blue9

Re: Tinkerruin van 6 of Tinkermerrie van 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:37

Ik zou zeggen paardje 1. Weet niet het hele verhaal komt betrouwbaarder over op mij en volgens mij neig jij ook meer aan 1. Het enige voordeel aan 2 zijn eigelijk mooie gangen en gereden op stem en been vind ik. Komt het paardje bij jou in de buurt met hengsten te staan?

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:41

Voor zover ik weet komt ie niet direct in de buurt van hengsten te staan, maar omdat ik buiten wil gaan rijden en hier in Drenthe heeeel veel paarden zijn kan ik ze natuurlijk wel tegenkomen onderweg?

Ik zal ook nog even wat foto's van ze plaatsen ;)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:42

Dakota_75 schreef:
Voor zover ik weet komt ie niet direct in de buurt van hengsten te staan, maar omdat ik buiten wil gaan rijden en hier in Drenthe heeeel veel paarden zijn kan ik ze natuurlijk wel tegenkomen onderweg?

Ik zal ook nog even wat foto's van ze plaatsen ;)

Ja dat kan zeker, was ze misschien hengstig? En niet elke hengst die loopt zo te parraderen die je tegenkomt daar worden veel merries wel een beetje blij van.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:43

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Te veel aan foto's in link gezet.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:49

Waarom ga je niet verder kijken? Als ik je verhaal zo lees heb je met beide paarden niet op het eerste gezicht een klik. Soms moet je wat langer wachten en wat langer zoeken, maar dan vind je wel wat... Zeker als je gezondheidsbezwaren hebt moet je gewoon simpelweg geen concessies doen met een paard, daar wordt je niet blij van.

Niet iedere merrie heeft echt last van moodswings, die van mij is enkel net wat lammer aan mijn been, maar er zijn er ook die in die periodes niet te rijden zijn. Als jij je er niet prettig bij voelde dat de merrie zo reageerde in het rijden moet je het niet doen.

Zelfde geld voor de ruin, als je hem nu al te groot vind en bang bent dat je hem "niet aan kunt" moet je het niet doen...

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:50

persoonlijk zou ik voor de merrie gaan komt betrouwbaarder over en vind haar persoonlijk ook mooier.

wat al eerder is gezegt wellicht was ze hengstig want lang niet alle hengsten reageren zo op een merrie en andersom

denk zelf dat de ruin toch nog pittiger te rijden is

maar verder kijken is ook altijd nog een optie want zeker ben e niet van je zaak of wel ?;-)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:55

Ja misschien hebben jullie ook wel gelijk.... dat ik gewoon verder moet kijken hoor, maar ik ben ook wel weer zo redelijk dat 'het perfecte' paard natuurlijk niet bestaat ;). Dus vandaar dat ik echt de voor en nadelen voor elkaar op een rijtje aan het zetten ben. Op zich vond ik ze beide echt wel leuk maar misschien dat de zogeheten klik er toch nét niet helemaal was...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:58

Als je heel duidelijk af kunt spreken dat de merrie eventueel na een maand terug mag, dan zou ik voor de merrie gaan.

Het hoofdschudden van de ruin kan een probleem zijn, hoeft natuurlijk niet, maar dat lijkt mij een risico. En ik vind dat de ruin een behoorlijk pittig bit in heeft, waarvan ik me afvraag of ze zich ervan bewust zijn wat een hefboomwerking dat geeft. Zal niet ten goede komen van een zachte mond.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:01

Als er geen klik is dan is er geen klik :)

Ik ben toentertijd ook bij aardig wat tinkers wezen kijken en had nergens een klik. Uiteindelijk kwam ik thuis met het tegenovergestelde van wat ik zocht maar ik had wel de klik! Ondertussen zijn we 8 jaar verder en ik heb geen moment spijt gehad :D

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:07

Haha ja dat kan natuurlijk ook nog Nuage ;).... inderdaad de klik moet er wel zijn. Aangezien ik echt jaren met het paardje wil doen (zoek ook echt wel een maatje). Maar ik vind het ook zo moeilijk hoor, je kan eigenlijk pas na een paar weken iets meer zeggen over een paard vind ik, nooit bij een bezichtiging. Dus dat is van de merrie wel weer prettig ja.

De ruin heeft een rubber bit in. Dit was haar geadviseerd door de tandarts... hij zou ook een 'gesloten' gehemelte hebben, waardoor hij grote dingen (zoals een grote wortel bijvoorbeeld) eerst uit zijn mond laat vallen, dan klein maakt en dan pas op eet....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:07

Ik zou als ik het zo lees ook doorzoeken,

Ik ken trouwens je klachten, heb het zelf ook. en echt een paard wat met rijden licht in de hand enz is, is wel zo belangrijk dan. anders is het niet vol te houden.
Ik heb daarom toen mijn jonge hengst ook gelijk goed en duidelijk ingereden, was voor ons zelf gewoon erg belangrijk.

ik zou dus als ik jou was echt op zoek gaan naar iets waar je aan alle kanten een goed gevoel er van hebt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:11

Ik bedoelde niet het materiaal van het bit, maar de hefboomwerking. Als je ziet in welke hoek die staat, dan is er behoorlijk wat druk in de mond en dat voor zo'n jong paard.
Zeg ik niet om een discussie te openen, daar is dit topic niet voor, maar om aan te geven dat ik dit als nadeel zie, omdat je een paard wilt hebben dat licht te rijden is.

Je kunt altijd verder kijken, er staan zoveel tinkers te koop.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:30

Oké... dan heb ik het verkeerd begrepen Grit ;)... maar dit is dus het meisje dat sinds kort hem dressuur aan het leren is en hem leert aan de teugel te lopen enzo... de eigenaresse rijdt altijd met losse teugel er op.... Overigens rijdt het meisje op de foto's met een dubbel gebroken bit zei de eigenaresse en zijzelf buiten met een rubber bit.

Dobbel wat fijn voor je dat je dan zelf je hengst zo duidelijk in hebt kunnen rijden. Voor mij helaas geen optie omdat ik daar totaal geen ervaring in heb.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:40

Een paard leer je natuurlijk niet 'aan de teugel lopen' met een scherp bit, dat moet van achteren komen, niet van voren ;)

Dat terzijde. Ik zou voor de merrie gaan, dat komt me net wat betrouwbaarder over. Over wel of geen klik.. ik heb Jessie 7 jaar geleden ook gekocht zonder dat ik een klik met haar had. Het was een mooie grote, grove merrie, we konden een leuk buitenritje doen dus 'maar' gedaan. Zou nou nooit meer een ander paard willen ;)

Maar verder kijken kan natuurlijk ook altijd. Er zijn zoveel stallen die handelen in volwassen Tinkers, en ook staan er veel te koop bij particulieren. Ik begrijp dat dit je eerste Tinker wordt? Dan zou ik me zeker niet blind staren op deze twee, Tinkers komen in zoveel soorten, maten en karakters, dat er vast wel eentje bij zit die het écht voor jou is :)

xxxjoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:57

Ik zou mij niet blind staren op die "klik"'. Er zijn natuurlijk paarden waar je gelijk voor valt. En ik geloof ook wel dat er paarden zijn waar je gelijk "iets"mee hebt. Maar een echte klik kan ook heel goed groeien. Mijn paard heb ik gekocht omdat het voldeed aan mijn wensenlijstje (leeftijd, hoogte, braaf en betrouwbaar, geen gebreken, reed lekker, kon kwa dressuur alleen nog niets, maarja alles is te leren, en prijs).Na verloop van tijd kwamen er ook wel eens wat minder mooie karaktertrekje naar boven (dominantie). Toch kan nu zeggen dat ik een fantastisch mooie klik met haar heeft. Kwa rijden en karakter, vertrouwen ed. Ik ben hartikke dol op haar. Maar had met kopen geen special klik, die kwam dus later.
Verder zou ik denk ik ook voor de merrie gaan, Wat betreft die reactie op de hengsten, kan ook een momentopname zijn geweest, bv door de verhuizing. En een maand "op proef"klink niet gek.

Aan de andere kant als je echt twijfeld, gewoon verder zoeken, zat te koop

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:59

Dit wordt inderdaad mijn eerste tinker dus vandaar dat ik hier ook maar eens om 'onpartijdig advies' vraag ;).

Ik heb in ieder geval even een mailtje naar de eigenaar van de merrie gestuurd dat ik graag eens een keer terug wil komen om nog eens te rijden.... misschien is ze dan wel heel anders. Volgens de eigenaar liet ze zich nu ook van haar 'slechte' kant zien.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:02

Ik zou de ruin laten staan. Je zegt zelf al dat hij te groot voor je is, en ik moet zeggen dat ik behoorlijk af zou knappen op het kopschudden en het bit. De merrie klinkt wel fijn...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:13

Ik zou ook lekker verder zoeken. Van mijn tinkerzoektocht herinner ik me ook een aantal leuke paarden die best geschikt waren wat betreft het eisenlijstje, maar waar ik gewoon geen klik mee had. Heb ook getwijfeld, maar uiteindelijk toch gewoon verder gezocht, er zijn tenslotte zo veel verschillende paarden. Uiteindelijk had ik een enorme klik met een paard dat eigenlijk aan geen enkele eis voldeed (behalve dat hij ruin en lekker groot was), maar ik heb er tot op de dag van vandaag geen moment spijt van gehad.

Bij hem heb ik ook geen moment getwijfeld. Toen we naar huis reden om er nog even over te denken, wist ik het al. Dit was hem!
Ben daarna nog 3 keer wezen kijken en rijden, maar het gevoel bleef.
Hij is inmiddels al 6 jaar bij me en hij is alles voor me. Voor mij is het een wereldpaard.

Kortom, als je écht twijfelt, zou ik gewoon lekker verder zoeken totdat je jouw échte maatje hebt gevonden.

Maar goed, een klik kan groeien. Dus een tweede keer langs gaan is nooit verkeerd! Ook als je wel een klik hebt is het verstandig om 1 of het liefst meerdere keren nog terug te gaan voor de zekerheid. Misschien ben je de eerste keer ook wel echt blind van liefde en ga je een tweede keer toch aan het twijfelen.

Succes met je zoektocht, maar heb geen haast. Het juiste paard kom je wel een keer tegen.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:17

Kijk altijd fijn om even die reacties te horen ;). Ik heb net mail van de eigenaresse van de merrie gehad, en zaterdagavond ga ik nog een keer heen om te rijden, en ik mag daarna rustig nog een keer komen. Ze vind het zelf ook belangrijk dat het goed voelt.

Ik het is geen hele grote twijfel... Ik heb haar gewoon op een 'slecht' moment getroffen zeg maar, ze had echt een bui en dan is het gewoon erg moeilijk om te beslissen. Dus ik hoop dat ze zaterdagavond anders reageert ;).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:22

Ik krijg ook het gevoel dat je nog een beetje moet verderkijken.

Wacht zeker zaterdagavond eens af. Direct een klik krijgen is niet altijd noodzakelijk, maar je moet je natuurlijk echt wel 'aangetrokken' voelen tot het paard.

Mijn haflinger was m'n ding niet toen ik ging kijken, iets te klein, zag er niet 'goed genoeg' uit, had rare manieren onder het zadel (in het begin altijd een bokje geven) etc. En toch heb ik haar gekocht en nu kan ik niet meer zonder :D

Veel succes ermee!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:28

Ik zou zo en zo nog een keer naar de merrie gaan kijken.
De ruin zou ik laten gaan om bovenstaande redenen die al genoemd zijn.
Ik vind dat verhaal net iets minder betrouwbaar en voldoet deze als ik zou naar het bitje kijken,niet aan wat jij zoekt.

Heb je nog meer tinkers op het oog? Anders zou ik je toch ook adviseren nog wat meer paarden te bezichtigen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:30

Nuage schreef:
Als er geen klik is dan is er geen klik :)
Ik ben toentertijd ook bij aardig wat tinkers wezen kijken en had nergens een klik. Uiteindelijk kwam ik thuis met het tegenovergestelde van wat ik zocht maar ik had wel de klik! Ondertussen zijn we 8 jaar verder en ik heb geen moment spijt gehad :D
Zo ging het hier ook ongeveer, alleen koos mijn merrie mij, en ik dus ook haar.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:42

Nee ik heb niet veel andere tinkers op het oog. Nu is het zo dat ik geen groot budget heb (2500 euro incl. zadel en hoofdstel). Maar daarentegen hoef ik ook geen paard die veel kan zeg maar, puur recreatief rijden is voor mij voldoende. En hij mag dus ook iets ouder zijn. Daartegenover staat wel dat ik echt een maatje voor het leven zoek dus mag van mij dan ook voor altijd bij me blijven. Krijgt weidegang met maatjes... Dus ik moet echt even ergens tegenaan lopen waar mensen een goed tehuis voor zoeken denk ik dan....

Ik denk dat ik de ruin inderdaad af ga zeggen, ik was eergisteren nog wel bij een zwarte tinkermerrie wezen kijken maar die heb ik al afgezegd. Heel lief, mooi klein maar heel eigenzinnig en staat dus maar zo stil als iets niet goed voelt en is dan ook met geen stap meer te verzetten, eigenaresse kreeg haar ook niet een pad in waar ze altijd galoppeerden maar ze weet dat aan het feit dat ze nerveus was en het paard daar heftig op reageerde.

De merrie voelt op zich wel goed hoor, maar ga zaterdagavond eerst in ieder geval nog een keer heen ;).

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:14

Maar onthou wel dat je niet alleen met je verstand moet redeneren. Je gevoel zegt ook heel wat namelijk!

Ik heb laatst een shetlandermaatje voor Duncan gezocht, en had hierbij ook wat eisen. In mindere mate natuurlijk. Uiteindelijk een perfect pony'tje gevonden en gekocht. Pony voelde ook wel goed, maar had en heb er absoluut niet een echte klik mee. Ondanks dat het een fatastisch pony'tje is.
Maar goed feit blijft. Duncan gaat echt nooit meer weg, is echt alles voor me. Maar die kleine kun je wat mij betreft voor een mooie prijs zo op komen halen. (Al zal mijn vader, die helemaal gek is op die kleine, er wel een stokje voor steken.)

Maar goed, dan gaat het maar om een pony'tje voor erbij. Niet om je rijpaard en je maatje.
Als het wel om je maatje gaat moet je ook echt zoeken naar een maatje. Niet alleen een paard dat wel goed voelt en volgens het boekje wel bij je past. Je moet er echt wel een gevoel en klik bij hebben, anders blijft het altijd alleen 'een geschikt en lief paard'.