[KG]Toch wel apart met die kleuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

[KG]Toch wel apart met die kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:41

Ik zat net rond te kijken op internet en toen kwam ik dit paard tegen
Afbeelding
blijkt dus geen vos gen te hebben!
en ook geen agouti gen.
maar je zou toch echt zeggen dat hij een zweetvos is of zilverappel.
zilverappel is hij dus wel want dat gen bezit hij en verder fokt hij homozygoot zwart.
toch wel apart :D
bedoel ... zo blijkt maar dat testen soms best nuttig kan zijn.
ik vind dus dat ze dat bij elke dekhengst en bij elke merrie moeten verplichten.
ook voor het paard hieronder geld hetzelfde verhaal
Afbeelding
alleen zilverappel gen en geen vos of agouti.
en hetzelfde geld ook weer voor die hieronder, terwijl je zou zeggen dat hij gewoon bruin is
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-05-09 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Donja

Re: Toch wel apart met die kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:47

soms lijkt het idd best lastig met al die kleuren. Maar om een kleurtest te verplichten vind ik wat te ver gaan.
Dat houders van dekhengsten hun dieren laten testen is op zich wel logisch, er zijn toch altijd mensen die perse geen vos willen, of perse een bonte willen.. Dus als ze een hengst hebben die geen vosfactor heeft, of homozygoot is voor bont, dan hebben ze daarmee een voordeel.
Voor een merriehouder blijft het eigen keus of hij/zij daarop wil testen. Een merrie krijgt in haar leven veel minder nakomelingen dan een ggk dekhengst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:49

Niet van alle kleuren is een test beschikbaar. Fokken op kleur hoort natuurlijk sowieso niet het eerste doel te zijn, al kan het wel heel belangrijk zijn om de juiste kleur/bontpatroon te weten om een keuze voor een hengst te maken ivm nare bijverschijnselen (roan x roan en frame x frame bijv.)

Kleurenwetenschap is ook nog lang niet een 'open boek' dus zullen er voorlopig nog wel wat paarden rondlopen met een 'foute' opgave op het papier.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:51

gelukkig zijn die hengsten getest dan! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:02

En daar is dan dus bewijs van en die kan ingezien worden door een geïnteresseerde merrie-eigenaar ;)
Als die dat niet doet...

Overigens moet een Tobi-test wel redelijk recent zijn, want pas sinds kort is er een échte test.